ResenärenLars
Medlem
Frågor : Finns det något positivt med detta plan ?
Det har nyast motorer av alla A340.
Frågor : Finns det något positivt med detta plan ?
Jag tror inte att Kina är villig att tillåta ett icke kinesiskt flygbolag att transportera passsgerare mellan Kina och Hong Kong.
Nu ska man mota Cathay Pacific i grind. Smart.
Vet någon hur det brukar vara med awardplatser när SAS öppnar/flyttar en rutt? Kan vi förvänta oss vidöppet med awardplatser imorgon när bokningen öppnar, eller?
Problemet med din tabell, och som gör att du inte får maskinerna att räcka till riktigt, är att du bygger systemet på att varje vecka ska se likadan ut. Du vill exempelvis att maskin C ska flyga 935 varje måndag. Med den begränsningen så får du ett problem att få beräkningen att gå ihop.
Om du släpper tanken på typvecka, och istället räknar på vad varje maskin måste göra varje enskild dag, liknande det jag gjorde i inlägg 145 ovan, så ser du att du klarar alla 6 destinationer med 7 maskiner.
Man kan också ta bort två destinationer (ORD och PEK) från rotationen och flyga återstående 4 destinationer med 5 maskiner.
Att sedan tidtabellen innehåller vissa turer som inte flygs vissa dagar gör ju bara att man får extra tid för service och översyn i CPH.
Visst, men vill man ha lönsamhet är ju det ena viktigare än det andra. Nu går man upp till A340 också med fler affärsklassäten och färre i Plus. Det var ju ständiga kampanjer från Arlanda på Hong Kong också.På sätt och vis smart av SAS att ha nattflyg åt båda hållen. Jag kan tänka mig att de blir en högre andel som vill ha business då. Men å andra sidan kanske de tappar eko-passagerare som väljer andra dagflyg istället.
Ja det kan jag tänka mig. Och 340 har ju fler business säten. Dock har det varit ganska fullt i plus jmf med business när jag flög och det är ju många fler plus säten i 330 så frågan är hur det slår finansiellt.På sätt och vis smart av SAS att ha nattflyg åt båda hållen. Jag kan tänka mig att de blir en högre andel som vill ha business då. Men å andra sidan kanske de tappar eko-passagerare som väljer andra dagflyg istället.