Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Nu har jag inte läst exakt alla inlägg (det är lite rörigt i tråden ;) ) men jag utgår att ni i era analyser kollat vilka tider som just nu gäller för exempelvis november i ExpertFlyer eller på sas egen sida. Vad är det som säger att SAS inte kommer göra ytterligare justeringar? Jag har för mig att när SAS introducerade Hong Kong från Stockholm var det flera av oss som noterade att det inte kommer gå ihop men det dröjde någon vecka innan de justerat Chicago-flighten till den senare tiden som nu är aktuell.

För vi kan väl hoppas att SAS planeringsavdelning inte "outsourcat" jobbet med att lösa rotationerna till oss genom att använda sig av analyserna här ;)

Naturligtvis så kan tidtabellen också ändras, men det har vi ju ingen insikt i, åtminstone inte jag, så jag har räknat på befintlig tidtabell och då funkar det utmärkt med 5 maskiner.

Det blir ett något mer komplext omlopp och något kortare turn around tider på vissa avgångar från CPH, dock fortfarande möjliga och helt rimliga. I vissa fall är det idag runt 5 timmar turn around tid och dessa kommer i några fall att behöva kortas till knappt hälften.

@Brandten Eftersom man uttalat att man ska flyga med A340 till Hongkong så behöver vi inte blanda in de destinationer som idag använder A330, således går både Oslo och Arlanda bort.

Detta skulle självklart också kunna ändras i en framtid, men jag har svårt att se vad man skulle vinna på att börja flyga med A340 från Oslo och Arlanda också, annat än med reservmaskinen ibland förstås, men det får väl ses som ett godkänt undantag. :)
 

marbe166

Medlem
Nejdå, kolla på tidtabellen! Slingan startar med SFO dag 1, därefter NRT, PVG och HKG. Flyget är åter i CPH på morgonen dag 6. o_O

Ja, men det räcker ändå inte med bara fem plan. Kör du en sådan rotation så kommer du inte ha något plan att skicka till NRT dag 7 (se bild), A finns på plats i CPH, men det kommer inte hinna tillbaka för att köra SFO på dag 1 (8). Oavsett vad du gör så kommer det någonstans fela på en maskin, med dagens tidtabell, och minst 2 timmar turnaround på CPH.
 

Attachments

  • SK CPH v2.JPG
    SK CPH v2.JPG
    59,6 KB · Visningar: 283
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Även om det inte är varje dag, SAS kör också Airbus A340 på Köpenhamn-Washington.

CPH-IAD SK925 12:20 IAD-CPH SK926 07:15+1
 
Ja, men det räcker ändå inte med bara fem plan. Kör du en sådan rotation så kommer du inte ha något plan att skicka till NRT dag 7 (se bild), A finns på plats i CPH, men det kommer inte hinna tillbaka för att köra SFO på dag 1 (8). Oavsett vad du gör så kommer det någonstans fela på en maskin, med dagens tidtabell, och minst 2 timmar turnaround på CPH.

Problemet med tabellen/matrisen är att den förenklar för mycket. T ex den maskin som har varit i Hongkong är ute och flyger även måndag och tisdag, först hem från Hongkong och eftersom den kommer hem ganska tidigt så kan den skickas iväg igen samma dag till t ex SFO. I din tabell flyger den inte alls, vilket är fel.
 

marbe166

Medlem
Problemet med tabellen/matrisen är att den förenklar för mycket. T ex den maskin som har varit i Hongkong är ute och flyger även måndag och tisdag, först hem från Hongkong och eftersom den kommer hem ganska tidigt så kan den skickas iväg igen samma dag till t ex SFO. I din tabell flyger den inte alls, vilket är fel.

Förklara vad du menar. Tänk på att den maskin som flyger till HKG på söndag kväll 20:55 (maskin D) inte är tillbaka i CPH förrän tisdag morgon 06:20.
 
Förklara vad du menar. Tänk på att den maskin som flyger till HKG på söndag kväll 20:55 (maskin D) inte är tillbaka i CPH förrän tisdag morgon 06:20.

Absolut, och efter lite städning och annat så kan den skickas vidare till t ex SFO vid 12:25. I din tabell så flyger den inte vidare alls efter att den kommit hem.
 

marbe166

Medlem
Absolut, och efter lite städning och annat så kan den skickas vidare till t ex SFO vid 12:25. I din tabell så flyger den inte vidare alls efter att den kommit hem.

Jag gjorde ett fel i matrisen. Jag skickade iväg D redan på måndagen till PVG, det funkar ju inte.

Här är en ny version som påvisar problemet. Börja läs matrisen från att A flyger till HKG på onsdagen. Maskinerna flyger iväg i tur och ordning och när de är tillbaka tar de nästa avgång ut igen. Det funkar bra ända till du är tillbaka på onsdagen och ska skicka en maskin till PVG. Du har ingen att skicka, A och B står på CPH, A ska till HKG samma kväll och B ska till SFO nästa förmiddag.
 
Toppen