Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

henrik l

Medlem
Vet någon hur det brukar vara med awardplatser när SAS öppnar/flyttar en rutt? Kan vi förvänta oss vidöppet med awardplatser imorgon när bokningen öppnar, eller?

Tänker du påsk -19 är det nog stenkört. Har en 2-4-1 och låg och bevakade ARN-HKG på SAS-sidan. Fanns plats måndagen innan påskveckan, sedan hände inget på ett tag, sedan dök det upp plats en vecka efter annandagen. Platserna var borta innan dom dök upp.
 

marbe166

Medlem
Problemet med din tabell, och som gör att du inte får maskinerna att räcka till riktigt, är att du bygger systemet på att varje vecka ska se likadan ut. Du vill exempelvis att maskin C ska flyga 935 varje måndag. Med den begränsningen så får du ett problem att få beräkningen att gå ihop.

Om du släpper tanken på typvecka, och istället räknar på vad varje maskin måste göra varje enskild dag, liknande det jag gjorde i inlägg 145 ovan, så ser du att du klarar alla 6 destinationer med 7 maskiner.
Man kan också ta bort två destinationer (ORD och PEK) från rotationen och flyga återstående 4 destinationer med 5 maskiner.
Att sedan tidtabellen innehåller vissa turer som inte flygs vissa dagar gör ju bara att man får extra tid för service och översyn i CPH.

Du har rätt, det funkar om man drar ut schemat till fyra veckor istället för en.
 
Tråkigt att de tar bort direktlinjen. Jag har flugit den ett par ggr och tyckte flygtiderna var bra. Brukade köra Business dit och plus hem. Jag brukar inte sova speciellt bra även i Business så att flyga hem på dagen i plus var helt ok. Jag har en resa bokad i januari i plus ToR och har nu blivit ombokad via Oslo på vägen dit liksom många andra. Undrar varför de gör så? Det är ju ett bra tag kvar tills jag ska åka och vad jag kan se är det gott om plats på direktflyget till Köpenhamn som ansluter. Min biljett är dock ännu inte "färdig". Det står "Vi behandlar fortfarande din bokning och du får din e-biljett inom kort." sedan i torsdags så jag hyser fortfarande en förhoppning om att de löser sig fint. Annars får jag väl ringa och boka om.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
På sätt och vis smart av SAS att ha nattflyg åt båda hållen. Jag kan tänka mig att de blir en högre andel som vill ha business då. Men å andra sidan kanske de tappar eko-passagerare som väljer andra dagflyg istället.
 

Agö

Medlem
På sätt och vis smart av SAS att ha nattflyg åt båda hållen. Jag kan tänka mig att de blir en högre andel som vill ha business då. Men å andra sidan kanske de tappar eko-passagerare som väljer andra dagflyg istället.
Visst, men vill man ha lönsamhet är ju det ena viktigare än det andra. Nu går man upp till A340 också med fler affärsklassäten och färre i Plus. Det var ju ständiga kampanjer från Arlanda på Hong Kong också.
 
På sätt och vis smart av SAS att ha nattflyg åt båda hållen. Jag kan tänka mig att de blir en högre andel som vill ha business då. Men å andra sidan kanske de tappar eko-passagerare som väljer andra dagflyg istället.
Ja det kan jag tänka mig. Och 340 har ju fler business säten. Dock har det varit ganska fullt i plus jmf med business när jag flög och det är ju många fler plus säten i 330 så frågan är hur det slår finansiellt.
 
Toppen