Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Agö

Medlem
Om det var många platser bokade ARN-HKG i business och plus (32+48=80 platser som mest) så kan det förstås bli fullt i plus på flighten ARN-CPH och de routar över OSL för att det möjligen går snabbare än att ta en tidigare flight ARN-CPH.
Precis. Dessutom ett par av de avgångar som är revenuestarka...
 

obs

Medlem
Vad skulle vara fel menar du? 22k från ARN eller 31k från CPH? Rimligt eftersom det är direktflyg från Köpenhamn, Danskar har pengar som gräs, samt att från Arlanda så konkurrerar Finnair hårt om dessa resenärer.

Det beror väl också på SAS' princip om att "en krona är en krona" oavsett om den pryds av Magrethe eller Carl Gustaf. SAS sätter priset för avfärd från Kastrup i danska kronor och då får vi i Sverige betala avsevärt många flera kronor pga Riksbankens penningpolitik.
 

Coalcandy

Medlem
Detta kom extremt lägligt!
Hade en weekend bokad tos-sön i tidigare tidtabellen. När jag funderat på det känns det alldeles för kort för att uppleva staden.
Fick nu gratis ombokat till tors-tis istället vilket ger en hel dag extra och mer effektivt tidsnyttjande med tanke på att jag pluggar.

Jag fick också routingen arn-osl-cph-hkg. Extra poäng XD
 

RobHK

Medlem
:) ....fordi vi rejser mest i økonomi-klasse....græsset synes altid grønnere på den anden side end der hvor man er...

Nja, fast löneläget i Danmark är betydligt högre i Danmark än Sverige. I alla fall om man jämför inom bank i Köpenhamn och Stockholm
 
  • Gilla
Reactions: Gus

graphics

Medlem
Sitter på SK984 och talade med en dansk CC och han sa att CAU har gått med på att det skall vara 3 kinesiska medarbetare i kabinenen, därför kan SAS flytta linjen till CPH, ifrån ARN har det alltid varit 3 kinesiska CC, måste erkänna att jag inte har koll på detta.

Vad jag kan utläsa av avtalet stämmer detta inte. Fortfarande två kineser ombord.

Nu har jag bara kollat på Lufthansa, Swiss, British Airways och Finnair. Såväl Lufthansa som British Airways låter sina plan stå på backen i storleksordningen 8 timmar i Hong Kong. Swiss står på backen i cirka 7 timmar. Finnairs ena flight har ju ungefär samma tider som SAS nuvarande men den andra flighten AY99/100 står ju närmare 10 timmar på backen (i de fall den är i tid). Såvitt jag kan se har inget av dessa bolag några regionala flygningar under tiden. SAS har säkert sneglat på sina kollegor i branchen och försökt göra som de gör...

Kan detta ha och göra med att dessa flyg har bas i Hong Kong? Vet inte hur det är med samtliga flygbolag som du listar, men exempelvis KLM har ju ett dotterbolag vid namn KLM Asia. Det gör ju att bolaget kan flyga till både Taiwan och Kina.
 

Dr. Miles

Expert
Kan detta ha och göra med att dessa flyg har bas i Hong Kong? Vet inte hur det är med samtliga flygbolag som du listar, men exempelvis KLM har ju ett dotterbolag vid namn KLM Asia. Det gör ju att bolaget kan flyga till både Taiwan och Kina.
KLM flyger numera till Taipei direkt från Amsterdam, så de inte har Hong Kong-Taipei kvar.
KLM Asias syfte var att separera trafikrätt mellan Nederländerna-Folkrepubriken Kina och Nederländerna-Taiwan.
Så det är knappast så att KLM Asias crew flyger både Kinalinjerna och Taipeilinjen.

För övrigt även Air France har börjat att flyga till Taipei direkt, fast från Paris CDG.
 
Last edited:

graphics

Medlem
KLM flyger numera till Taipei direkt från Amsterdam, så de inte har Hong Kong-Taipei kvar.
KLM Asias syfte var att separera trafikrätt mellan Nederländerna-Folkrepubriken Kina och Nederländerna-Taiwan.
Så det är knappast så att KLM Asias crew flyger både Kinalinjerna och Taipeilinjen.

För övrigt även Air France har börjat att flyga till Taipei direkt, fast från Paris CDG.
Du har förmodligen helt rätt. Tack för upplysningen.
 

Mr.cake

Medlem
Vad jag kan utläsa av avtalet stämmer detta inte. Fortfarande två kineser ombord.



Kan detta ha och göra med att dessa flyg har bas i Hong Kong? Vet inte hur det är med samtliga flygbolag som du listar, men exempelvis KLM har ju ett dotterbolag vid namn KLM Asia. Det gör ju att bolaget kan flyga till både Taiwan och Kina.

De gångerna jag har lagt märke till har jag alltid sett 3 CC med asiatiskt ursprung (1M/2F). Dubbelconfirmat av att jag har hört de prata kantonesiska/mandarin.
 
Toppen