Magnus E65
Medlem
Tycker det var en oväntat smidig process so far! Och, inte minst, nivåpoängen kom typ momentant. Klart överraskad av det i alla fall! Nu får vi ge det lite tid och se hur det känns och fungerar
”Bli EuroBonus Pandion Plus, få en gratis muffin på flyget!”snart är det ebd som blir det nya ebs....
Det står på hemsidan att det är ett företagskort och inte får användas för privata transaktioner. Troligtvis är företaget betalningsansvarigt för köpen. Skulle du ändå använda kortet för privata köp och det är registrerat på ett eget aktiebolag kan Skatteverket anse att köpen rör sig om förbjudna lån vilket innebär att du beskattas för inkomst av tjänst för köpen, även om du i efterhand betalat fakturan (det förbjudna lånet). Däremot om man betalat tillbaka ett förbjudet lån kan man troligtvis anses ha det beloppet tillgodo. Möjligen kan man även på förhand betala in ett belopp till företaget som motsvarar köpen man avser att göra den kommande månaden. Det kan vara tillräckligt för att det inte ska handla om ett förbjudet lån. Men risken är ju ändå alltid att kreditgivaren säger upp kortet om man använder det för privata transaktioner.Jag har ett vilande företag sedan 20+ år, för 45k nivåpoäng så går tankarna definitivt mot att ersätta mitt AMEX Elite med detta. Det enda somn gör att jag tvekar är just skatteregler och 2-4-1.
Poängen kom direkt. Jag fick också kortets nummer direkt. Allt i samband med registreringen.Det står i villkoren att statuspoängen delas ut när kortet aktiveras. Jag kan inte tolka det annorlunda än att man kan ansöka om kortet, få det beviljat och först när man aktiverar det utskickade kortet så får man poängen. Någon som vet om det stämmer? Har nämligen inte behov av statuspoäng förrän nästa månad.
Det står på hemsidan att det är ett företagskort och inte får användas för privata transaktioner. Troligtvis är företaget betalningsansvarigt för köpen. Skulle du ändå använda kortet för privata köp och det är registrerat på ett eget aktiebolag kan Skatteverket anse att köpen rör sig om förbjudna lån vilket innebär att du beskattas för inkomst av tjänst för köpen, även om du i efterhand betalat fakturan (det förbjudna lånet). Däremot om man betalat tillbaka ett förbjudet lån kan man troligtvis anses ha det beloppet tillgodo. Möjligen kan man även på förhand betala in ett belopp till företaget som motsvarar köpen man avser att göra den kommande månaden. Det kan vara tillräckligt för att det inte ska handla om ett förbjudet lån. Men risken är ju ändå alltid att kreditgivaren säger upp kortet om man använder det för privata transaktioner.
Håller med om allt detta så slår man till så nyttjar jag kortet helt under förhoppning att det inte görs någon koll av myndigheter för då blir det svettigt. Utifrån det ointresse jag upplever att samma myndigheter ser på existerande privat poängintjäning på företagsresor samt A1 intyg (som är renodlad sovjet byråkrati) så bedömer jag hela situationen som medium risk, medium reward.
Jag satt nog vid datorn (med Chrome som webbläsare). Kopplingen till EB numret dök däremot upp direkt i appen (iOS).Jag lyckas inte koppla till mitt EuroBonus-konto i appen och får olika felmeddelanden varje gång jag försöker. Går inte att länka från webben och har testat att installera om appen. Har en iPhone men funderar på om det är värt att testa på någon Android istället, hur gjorde ni för att länka @Malu @Magnus E65?