Senaste nytt

SAS Business Card är lanserat

Skatteverket skulle nog, vid en granskning, inte godkänna att enda aktiviteten i bolaget (enskild firma eller AB) är en årsavgift för ett kreditkort

Finns egentligen inte mycket som stoppar dig från att betala fakturan för årsavgiften från ett privat konto och inte behöva blanda in bolagets redovisning

Med tanke på Amex åtstramningar av krediter ska man nog inte räkna med något större kreditutrymme för nytartade firmor och bolag…
Jag har ett vilande företag sedan 20+ år, för 45k nivåpoäng så går tankarna definitivt mot att ersätta mitt AMEX Elite med detta. Det enda somn gör att jag tvekar är just skatteregler och 2-4-1.

Finns egentligen inte mycket som stoppar dig från att betala fakturan för årsavgiften från ett privat konto och inte behöva blanda in bolagets redovisning
Vet inte helt säkert, men känns som det är en kostnad för bolaget som måste tas upp. Om inte annat så borde det bryta mot villkoren för kortet eftersom det är utställt till ett företag.

Däremot borde man kunna göra omvänd löneväxling och betala in hela beloppet privat till bolaget. Då får bolaget både en kostnad (kortet) och en intäkt (omvänd löneväxling). Så gör jag (och många andra) med förmånsbil.

Vet inte helt säkert, men känns som det är en kostnad för bolaget som måste tas upp. Om inte annat så borde det bryta mot villkoren för kortet eftersom det är utställt till ett företag.

Däremot borde man kunna göra omvänd löneväxling och betala in hela beloppet privat till bolaget. Då får bolaget både en kostnad (kortet) och en intäkt (omvänd löneväxling). Så gör jag (och många andra) med förmånsbil.

Omvänd löneväxling är så klart att föredra om man kan. Tänkte mest om man har ett helt passivt bolag och inte vill behöva krångla med att redovisa, så borde det inte vara några större bekymmer rent skattemässigt eftersom bolaget aldrig betalar något. Tekniskt sett bryter man förmodligen mot kortvilkoren men det lär knappast medföra några konsekvenser.

Jag tycker detta verkar vara ett fantastiskt kort poängmässigt. Frågan är bara hur poängen ska kunna spenderas? Jag kan komma upp i ca 500k EB årligen bekvämt.
Men finns det ens business biljetter att använda dessa på till attraktiva resmål? Verkar bara kunna användas för diverse Plus flygningar inom Europa?

Omvänd löneväxling är så klart att föredra om man kan. Tänkte mest om man har ett helt passivt bolag och inte vill behöva krångla med att redovisa, så borde det inte vara några större bekymmer rent skattemässigt eftersom bolaget aldrig betalar något. Tekniskt sett bryter man förmodligen mot kortvilkoren men det lär knappast medföra några konsekvenser.
Precis du kan ha kortet om be att bli förmånsbeskattat för kortet. Då är det inga problem.

De kör ju en stegvis lansering i någon sorts turordning, och kallar stegen Boarding grupp 0 till 5 vilket jag uppfattar alla som anmälde sitt intresse tidigare i år. Sedan har de en "final call" där de som vill vara med i lanseringen kan anmäla sig.

Fram till i dag vid lunch ungefär var det bara öppet för boardinggrupp 0, sedan öppnade de 1:an. Är det ingen här som redan är igenom processen?
jorå, kortet är ”på väg”. (jag hade anmält intresse sen tidigare)

OK, bra att se att kort defacto rullar ut. Jag var i grupp 1 men fick svaret att de återkommer inom 5 dagar. Det var bara en text på sajten, så det är bra att veta att inte allt har stoppat.

Jag hängde på låset och var i grupp 1 - har blivit godkänd, skapat konto på webben, laddat ner app och fått det mesta att fungera. Stöd för Apple Pay verkar inte vara klart än. 45k nivåpoäng kom typ direkt. Jag kommer vara ganska noga att hålla koll på poäng från detta kort tills man ser var det landar skattemässigt. (Jag har eget AB och är egen konsult.) Ser ut att vara en ganska avancerad expense-hantering med koppling mot bokföring, policies, godkännanden och en massa annat som jag väl inte behöver som egen... Men det motiverar kanske kortavgiften.

Toppen