Senaste nytt

SAS Business Card är lanserat

Jag har idag ett MC Premium och ett Amex Elite. Det här nya kortet ser ju lockande ut men tänker jag rätt nu. Jag behöver inte nivåpoängen (är EBD och Senator ändå varje år som det ser ut nu), jag får inga 2for1-vouchers om jag handlar på detta kort istf Elite. Jag får 25p istf 15 p/100 kr på ställen som inte tar Amiex men jag kan inte använda MC Premium-förmånen att få en högre klass gratis vid bonusresor om jag inte behåller det kortet också. Så summa summarum kostar det mig 7200 extra per år och för det får jag 15 istf 25 p på ställen som inte tar Amex och en massa lounge-besök att dela ut (FLying Blue) eller använda själv (PP). Inte helt övertygad.

Lite ytterligare info:

599kr/månad faktureras årsvis i förskott
Betalningsfrist: 14 dagar efter fakturadatum
1,99% i valutapåslag (ovanpå Mastercards kurser)
Kontantuttag eller kontantliknande transaktioner inte tillåtna

Reseförsäkring (Belopp i SEK)

Försäkringsmomenten inom reseförsäkringen förutsätter att en resa företas eller planerar att företas.

Medicinska kostnader

1.1 Sjukvårdskostnader Nödvändiga och skäliga kostnader

1.2 Akut tandvård 5 000

1.3 Lokal resa för vård Nödvändiga och skäliga kostnader

1.4 Begravningskostnader 30 000

Långvariga hälsoproblem

2.1 Medicinsk invaliditet vid olycksfall från 20–49 % 300 000
Medicinsk invaliditet vid olycksfall från 50 % 500 000

Förmånstagarersättning

3.1 Dödsfall till följd av olycksfall 50 000

Reseskydd

4.1 Försening av allmänt transportmedel

Vid mer än 4 timmars försening 1500
Vid ytterligare 8 timmars försening 6000
Alternativt vid mer än 4 timmars försening (schablonbelopp) 500 pp/1000 per skada
Alternativt vid mer än 8 timmars försening (schablonbelopp)1000 pp / 2000 per skada

4.2 Missad avgång 2 500

4.3 Missad anslutning 2 500

4.4 Reseavbrott 20 000

4.5 Avbeställningsskydd innan resa 20 000 per person/ 80 000 per skada

Egendom

5.1 Försening av bagage, ingen väntetid

Vid mer än 4 timmars försening 1 000

Vid ytterligare 24 timmars försening 6 000 (or 500 per person/1 000 per skada)

5.2 Egendom (personlig och/eller företag) 10 000

Förlorat pass/biljetter 5 000

Sportutrustning, Personlig utrustning 25 000, Hyrd utrustning 7 500

5.5 Självriskskydd

Hyrbil 25 000

Kortförsäkring

Följande försäkringsmoment är inte föremål för att en resa företas.

Försäkringsmomenten gäller vid 100 % betalning med kreditkort.

Allriskförsäkring

6.1 Allriskskydd 25 000, per år max 75 000

Eventförsäkring

7.1 Avbeställning 10 000

Är det nu alla forummedlemmar startar enskilda firmor för att tjäna mer poäng?
Jag är säkert inte den enda som tänker just i sådana banor.

Det jag främst är ute efter är nivåpoängen för återkvalificering. Årsavgiften på 7188kr känns värt det, för egen del.

En liten fundering, jag är utlandsbosatt sedan ett par år. Om jag startar Enskild Firma idag, utan inkomst i Sverige de senaste åren, är det troligt att ansökan nekans pga avsaknad inkomst i Sverige? Vore det mer troligt att få igenom med Aktiebolag eller är det ändå troligt att eftersom bolaget saknar historik, att jag personligen tvingas gå i borgen? Eller tänker jag för komplicerat?

Det jag främst är ute efter är nivåpoängen för återkvalificering. Årsavgiften på 7188kr känns värt det, för egen del.

Den som har noll bolag i dagsläget men funderar på att starta ett bör nog inte fundera för länge, för det gäller ju att hinna få igång EF/AB och ansöka senast 20/9 om man vill åt de 45k nivåpoängen.

Den som däremot har fler än ett bolag borde väl kunna skaffa flera kort för att få multipla uppsättningar nivåpoäng. Snabbspår till EBD för någon statuslös med två bolag.

Den som har noll bolag i dagsläget men funderar på att starta ett bör nog inte fundera för länge, för det gäller ju att hinna få igång EF/AB och ansöka senast 20/9 om man vill åt de 45k nivåpoängen.

Den som däremot har fler än ett bolag borde väl kunna skaffa flera kort för att få multipla uppsättningar nivåpoäng. Snabbspår till EBD för någon statuslös med två bolag.
Fanns tyvärr en regel om att man max kan få nivåpoäng en gång per eurobonuskonto, annars hade det ju varit sjukt värt. Omräknat till privata pengar är det diamant för typ 5k

En liten fundering, jag är utlandsbosatt sedan ett par år. Om jag startar Enskild Firma idag, utan inkomst i Sverige de senaste åren, är det troligt att ansökan nekans pga avsaknad inkomst i Sverige? Vore det mer troligt att få igenom med Aktiebolag eller är det ändå troligt att eftersom bolaget saknar historik, att jag personligen tvingas gå i borgen? Eller tänker jag för komplicerat?
För komplicerat. Och ett AB får du aldrig igång på den tiden som finns.

En enskild firma kan man alltid registrera, den inkomstprövas inte. Däremot kanske du inte får F-skatt eller moms, vilket kanske iofs inte är ett problem. Men kreditprövningen är, ska de ge ett kort till en enskild firma kreditprövas du personligen.

Är du utskriven ur sverige är det nog också ett hinder, eftersom en enskild firma och du är samma sak. Om du (personen) inte skattar i Sverige har firman ingen person att dela identitet med.

De kör ju en stegvis lansering i någon sorts turordning, och kallar stegen Boarding grupp 0 till 5 vilket jag uppfattar alla som anmälde sitt intresse tidigare i år. Sedan har de en "final call" där de som vill vara med i lanseringen kan anmäla sig.

Fram till i dag vid lunch ungefär var det bara öppet för boardinggrupp 0, sedan öppnade de 1:an. Är det ingen här som redan är igenom processen?

Toppen