Senaste nytt

SAS Business Card är lanserat

Felipe

Medlem
1788274027024.png

45K Level Points if joining now, crazy good!

I wonder when the points are credited yearly.

599kr/mån

Högsta EuroBonus-intjäningen

25 Bonuspoäng per 100 SEK som spenderas.

20 000 Nivåpoäng årligen

Nå nästa nivå snabbare och förhöj din reseupplevelse.

Tillgång till lounge

Få access till SAS-lounger och Priority Pass-lounger världen över.

Det här är alltså ett rent företagskort, som ger betydande ersättning i form av EuroBonus-poäng som kan användas privat. Givet Skatteverkets tidigare intresse för det förhållandet när det gäller mindre uppenbara situationer, måste jag säga att jag känner en viss oro inför att hoppa på detta om man inte kan ordna med tydlig bevisföring av hur de intjänade poängen används på tjänsteresor.

Omräknat till privata pengar blir detta under 2500/år, vilket blir en rätt bra deal för nivåpoängen.

Värt att notera att lounge access är begränsad till 10 ”loungekuponger” per år hos SAS (oklart om dessa kan ges bort, isåfall rätt trevlig förmån om man själv redan är EBG/EBD), samt 5 besök med priority pass.

”Timing may vary, and we’ll reach out when it’s your turn. […] Read more about the card and what’s included here. You don’t need to do anything yet.” står det i mailet. Om jag däremot klickar mig vidare på länken kan jag tydligen genomföra ansökan redan nu (kommer till steg 6 av 7 som är sista steget innan ansökan skickas in).

Det här är alltså ett rent företagskort, som ger betydande ersättning i form av EuroBonus-poäng som kan användas privat. Givet Skatteverkets tidigare intresse för det förhållandet när det gäller mindre uppenbara situationer, måste jag säga att jag känner en viss oro inför att hoppa på detta om man inte kan ordna med tydlig bevisföring av hur de intjänade poängen används på tjänsteresor.

Om man däremot bara skaffar kortet utan att använda det till några faktiska inköp så får man ju främst bara en klump nivåpoäng, som jag tänker blir svårare för Skatteverket att tillskriva ett konkret förmånsvärde. Loungekupongerna däremot, de går ju att sätta ett monetärt värde på, så dessa skulle jag nog hellre varit utan (eftersom jag redan kommer in i dessa lounger obegränsat).

Jag tänker att om man i dagsläget ändå tar företagsutgifter på privat Amex/MC som utlägg blir ju detta inte sämre avseende att tjäna privata bonuspoäng på företagsutgifter. Däremot finns kanske risken att Skatteverket skulle få för sig att nagelfara alla kunder som skaffar detta kort i en riktad insats.

Eftersom jag redan uppnått EBD innevarande intjänandeår lockar inte 45000 nivåpoäng just nu, så jag avvaktar nog till nästa intjänandeår, även om det bara blir 20000 nivåpoäng då.

Jag tänker att om man i dagsläget ändå tar företagsutgifter på privat Amex/MC som utlägg blir ju detta inte sämre avseende att tjäna privata bonuspoäng på företagsutgifter. Däremot finns kanske risken att Skatteverket skulle få för sig att nagelfara alla kunder som skaffar detta kort i en riktad insats.

Exakt, jag menar inte att det blir värre (vare sig moraliskt eller juridiskt) än att ta företagsutgifter på ett privat kort för att vinna privata fördelar, utan just att det ger Skatteverket en tydligt begränsad grupp att genomföra kontroller på, vilket skulle kunna vara problematiskt.

Jag vill inte måla f-n på väggen, men den som hoppar på det här gör nog klokt i att tänka på vad worst-case-scenariot skulle vara, med sin individuella situation.

Toppen