Senaste nytt

SAS Business Card är lanserat

Jag lyckas inte koppla till mitt EuroBonus-konto i appen och får olika felmeddelanden varje gång jag försöker. Går inte att länka från webben och har testat att installera om appen. Har en iPhone men funderar på om det är värt att testa på någon Android istället, hur gjorde ni för att länka @Malu @Magnus E65?
Det fungerade för mig på iPhone - tror faktiskt att jag också fick felmeddelande först, men när jag sedan gick in på min profil så var EB-numret registrerat.

Den svettigaste kollen från myndigheter är väl inte om man använder ett företagskort privat (och betalar med privata pengar) utan om man låter företaget betala 7000 kr årsavgift fast man endast använder kortet privat. Jag antar och hoppas att ingen här tänker använda kortet för att betala privata saker med och låta företaget betala. Kortavgift på ett företag är motiverat om kortet används flitigt, inte om det knappt används i företaget.

Den svettigaste kollen från myndigheter är väl inte om man använder ett företagskort privat (och betalar med privata pengar) utan om man låter företaget betala 7000 kr årsavgift fast man endast använder kortet privat. Jag antar och hoppas att ingen här tänker använda kortet för att betala privata saker med och låta företaget betala. Kortavgift på ett företag är motiverat om kortet används flitigt, inte om det knappt används i företaget.
Självklart ska man inte använda ett företagskort för privata utgifter, men måste invända mot din kommentar om årsavgift kontra användning. Det är än så länge inte olagligt att göra dåliga affärsbeslut.

Självklart ska man inte använda ett företagskort för privata utgifter, men måste invända mot din kommentar om årsavgift kontra användning. Det är än så länge inte olagligt att göra dåliga affärsbeslut.
Det är det inte men om man skaffar kortet på företaget med syftet att endast använda det privat, vilket flera här skrivit, så har man ju inte använt det i affärsverksamheten och därmed är kostnaden inte avdragsgill.

Det tar ju inte så lång tid att få ihop 20 000 kvalificeringspoäng med ett Amex som har ungefär samma årsavgift och dessutom 2-4-1-vouchers. Vilken som har bäst reseförsäkring vet jag inte.

Reward är väl egentligen bara skillnaden mellan detta kortet och det bästa som är tillgängligt som privatperson, dvs 5p/100kr.

Är det level points man är ute efter går det ju att skaffa kortet utan att använda det för privata transaktioner, sen beroende på i vilken utsträckning kortets övriga förmåner kommer till användning i tjänsten kan får man väl själv avgöra om årsavgiften ska vara avdragsgill eller om man bör förmånsbeskatta / omvänd löneväxling.

Där har du en poäng, 45k nivåpoäng första året för ~7kkr utan att ens nyttja kortet ger automatisk EBG och en busenkel väg till EBD.

Utifrån ovanstående så är det värt för min del att fundera på motsatta scenarioet utifrån mitt vilande företag med noll inkomst/utgift, lösa ett kort men betala avgiften privat, det låter som det knappast skulle vara ett riskabelt scenario.

Är det någon som registrerat två kortanvändare på samma bolag än? Jag förstod det som att kampanjen är per användare (och inte per företag:)

För de som går i tankarna att ersätta Amex Elite med detta kort; här kommer mina tankar kring det (från år 2).

SAS EuroBonus Business
Spend 333333 kr ger dig 75000 bonuspoäng och 20000 nivåpoäng.

SAS Amex Elite
Spend 333333 kr (minimum) för att tjäna in 2 voucher samt erhålla 20000 nivåpoäng och 66660 bonuspoäng. Vid nyttjande av voucher är dessa poäng värda 133320 bonuspoäng.

Slutsats
Om man spenderar 333333 kr per år så får man alltså ett extra värde av 68320 extrapoäng med SAS Amex Elite.

————————

Om man vill jämföra första året så ser det istället ut såhär:

SAS EuroBonus Business
Spend 750000 ger dig 187500 bonuspoäng och 45000 nivåpoäng.

SAS Amex Elite
Spend 750000 för att tjäna in 2 voucher samt erhålla 45000 nivåpoäng och 150000 bonuspoäng. Vid nyttjande av voucher är dessa poäng värda 300000 bonuspoäng.

Slutsats
Om man spenderar 750000 per år så får man alltså ett extra värde av 112500 extrapoäng med SAS Amex Elite.

Last edited:
Är det någon som registrerat två kortanvändare på samma bolag än? Jag förstod det som att kampanjen är per användare (och inte per företag:)
Borde väl inte vara något som helst problem? Att ha program med användare på ett och samma korttyp är väl önskvärt för både bolag och utgivare.

Undrar om det kommer fler Sign upp bonusar?
Har helår som kvalår, är nästan i mål för diamond, så jag har inget behov av några baspoäng nu?

Någon som vet när ordinarie baspoängs-bonusen kommer delas ut på det kortet?
Är det som för Amex en bit in på året eller nått helt annat?

Toppen