Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Läst en del i tråden, tänkte fråga om man har någon chans till ersättning, flög AGP - ARN och blev försenad 2 tim & 45 min pga att flyget ner var försenat, har jag någon chans för kompensation?

Snackade över fikabordet med en arbetskamrat som blivit ordentligt försenad hem från Paris med familjen då de reste med SAS. SAS hade stått för hotellkostnaden och meddelat att de ej ersatte mer. Jag berättade om EU 261/2004, han skickade ett nytt mejl och med i princip vändande post så fick han besked om att de ska få 5x400€ av SAS. Det står en hygglig flaska vin på mitt skrivbord nu...

Är det någon som vet hur det funkar att få ut ersättning enligt EU 261/2004 om man exempelvis bokar en Lufthansa-flight men där själva Atlantflyget flygs av United? Eller tvärtom, om man har bokat en United-flight men där Atlantflyget flygs av Lufthansa? Håller på att kolla på flyg till Kalifornien till sommaren, men vis av förra årets erfarenhet av förseningar och inställda flyg på väg till och från USA (där SAS ersatte oss utan problem) vill jag vara säker på att boka något som verkligen ger ersättning om oturen skulle vara framme.

Så vitt jag förstår är det "operating carrier" som skall hantera claims. Så i princip borde ett flyg utfört av Lufthansa bokat med United codeshare från USA till Europa falla inom ramarna för eventuell ersättning. MEN du kan ge dig tusan på att bägge kommer försöka slingra sig i ett sådant fall och skylla på/hänvisa till varandra. Vilket du undviker om du låter bli att boka codeshare :)

Är det någon som vet hur det funkar att få ut ersättning enligt EU 261/2004 om man exempelvis bokar en Lufthansa-flight men där själva Atlantflyget flygs av United? Eller tvärtom, om man har bokat en United-flight men där Atlantflyget flygs av Lufthansa? Håller på att kolla på flyg till Kalifornien till sommaren, men vis av förra årets erfarenhet av förseningar och inställda flyg på väg till och från USA (där SAS ersatte oss utan problem) vill jag vara säker på att boka något som verkligen ger ersättning om oturen skulle vara framme.

1) Undvik alltid codeshare inom Star Alliance - det kommer bara att ge dig problem.
2) EU261/2004 beror bara på operating carrier. Dvs flyger du med Lufthansa har du skydd åt båda hållen. Flyger du med United har du bara skydd på utresan ur EU.

Toppen