Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

"Du kan söka ersättning för utlägg av nödvändiga inköp under tiden du var utan ditt bagage. Inköpen ska vara rimliga i förhållande till hur länge bagaget varit saknat."

Så skriver SAS.
Precis, så vad är rimligt? Skidkläder är inte gratis...
Någon som vet nån "övre" gräns??

Precis, så vad är rimligt? Skidkläder är inte gratis...
Någon som vet nån "övre" gräns??
Enligt Montrealkonventionen är maximum ersättningsbeloppet 1.131 SDR vid lost baggage.
Wikipedia skrev:
The Montreal Convention changes and generally increases the maximum liability of airlines for lost baggage to a fixed amount 1,131 SDR per passenger (the amount in the Warsaw Convention is based on weight of the baggage).
Montreal Convention - Wikipedia, the free encyclopedia

1.131 SDR är ca 13.200 SEK med dagens kurs.

Omvandla Särskilda dragningsrätter (SDR) och Svenska kronor (SEK) : Valutakursen Conversion Calculator

Last edited:
Kanske OT men anknyter till posten från @Wendestam. Har vid två tillfällen senaste halvåret haft försenat bagage vid ankomst > 48h. Har handlat nödvändiga artiklar, kläder etc. Vid båda tillfällena har jag skickat in kvitto samt även utlägg utan kvitto till SAS. Beloppet har båda gångerna varit ca SEK 6000. Föredömligt snabbt (ca 10 dagar) har pengarna trillat in på mitt konto. Dessutom har jag begärt schablonbelopp från kortutgivaren och från min hemförsäkring. Blivit ersatt utan några frågor. Mitt "försvar" om någon hade frågat är jag de fakto har betalt "premie" till alla tre.

Är detta OK enligt er mening?

Kanske OT men anknyter till posten från @Wendestam. Har vid två tillfällen senaste halvåret haft försenat bagage vid ankomst > 48h. Har handlat nödvändiga artiklar, kläder etc. Vid båda tillfällena har jag skickat in kvitto samt även utlägg utan kvitto till SAS. Beloppet har båda gångerna varit ca SEK 6000. Föredömligt snabbt (ca 10 dagar) har pengarna trillat in på mitt konto. Dessutom har jag begärt schablonbelopp från kortutgivaren och från min hemförsäkring. Blivit ersatt utan några frågor. Mitt "försvar" om någon hade frågat är jag de fakto har betalt "premie" till alla tre.

Är detta OK enligt er mening?
Det står i försäkringsvillkoren. Vissa ger schablonbelopp, andra kvitto, kan även stå om avdrag görs för ersättning från annat försäkringsbolag.

Ok, men min egentliga fråga är om det är OK att ta ut ersättning från tre olika källor på samma "skada".

Det varierar - ofta ska man, när man anmäler en skada till försäkringsbolag, uppge ifall man även får ut ersättning från andra håll.

Jag har när jag tittat i mina villkor inte uppfattat det som OK att ta ut ersättning från flera samtidigt, men som sagt, man måste nog titta på sina specifika villkor och akta sig för att säga något generellt här.

Jag tänkte mera real life, vilka anledningar som gör att flighterna är sena

I de olika fallen finns ofta anledningarna beskrivna om man letar lite i texten. Man talar t.ex.
om inställda/försenade flyg p.g.a. teknikproblem och något fall jag läste så anses det inte
vara exceptionella omständigheter utan bolaget bör kompensera resenären etc. Jag kan inte
ens med bästa vilja påstå att det lättläst eller sökbart men informationen finns nog där. I den
bästa BC-världen skulle man ju ha några olika aktuella fall sökbara på BC.se, helst indelade i
kategorier, vilka man sen skulle kunna referera till i kontakten med flygbolagen.

I de olika fallen finns ofta anledningarna beskrivna om man letar lite i texten. Man talar t.ex.
om inställda/försenade flyg p.g.a. teknikproblem och något fall jag läste så anses det inte
vara exceptionella omständigheter utan bolaget bör kompensera resenären etc. Jag kan inte
ens med bästa vilja påstå att det lättläst eller sökbart men informationen finns nog där. I den
bästa BC-världen skulle man ju ha några olika aktuella fall sökbara på BC.se, helst indelade i
kategorier, vilka man sen skulle kunna referera till i kontakten med flygbolagen.

Jag tänkte att man tar det vanligaste orsakerna och för en templet för dem. Då slipper man använda flygadvokater. som jag förstå det så har de fall när man referear till rätt fall fått mest gehöra av sas. Men hur är det med andra bolag. Kan BC are som har mailat och fått ok skriva lite så vi får lite info så är det ju lätt att göra en templet som man bara fyller i med datum och flight nr och gällande mål nr. Vissa trådar är ju ganska populära men vem går igenom 160 sidor för att hitta rätt målnr. Då är det bättre med en enkel sammanfattning.

Mest är ju tekniskt fel eller sent plan in. Ev ingen crew men det har inte hänt mig och jag undrar om det händer ofta?? Är det ngn annan anledning som händer ofta?? Flygbolag vill ju gärna att planen flyger för på marken kostar de ju bara pengar, så ngn annan anledning kan jag inte komma på.

Extrem väder men det ligger väl utanför bolagens ansvar eller?? Vill inte bolagen flyga pga av väder så är jag lika glad att vänta till det blir bättre. Det är nog bara charterresenärer som vill åka i alla fall. Tja ni har noghört vid gate och på flygplatser när ni har varit ute och flygit.

Toppen