Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Spontant skulle jag säga att har man köpt något av Ving är det Ving man har en affärsrelation med, eller ett avtal med om man så vill, och då är det Ving man får vända sig till.

Men det är min spontana bedömning. Om det finns "saker" här som gör att det är mer komplicerat än så vågar jag inte uttala mig om.
Ja i min värld är det helt klart Ving men blir osäker? Men det är väll samma som om man köper sin flygbiljett med någon annan typ Flygresor.se eller liknande?

Har vänner som sitter fats på Maldiverna på en paket/charterresa bokad med Ving där flyget är med Ethiad. Nu har Ethiad ställt in flyget från Maldiverna. Problemet är att Ving vägrar agera och boka om dom och Etihad hänvisar tillbaka till Ving. Vem är skyldig att boka nya flyg för dom? Ving eller Etihad?
Tacksam för hjälp då detta går utöver mitt kunnande?
Beror på om resan omfattas av paketreselagen och om ving agerade resebyrå. Det sista är absolut rimligt att anta och då har resebyrån ansvar som andra har lyft fram.

Om det är en paketresa så täcks det av EU 2015/2302 såväl som EU 261/2004. Men eftersom flygbolaget inte är baserat i EU och det gäller hemresan så är jag tveksam på om den senare är applicerbar. Paketreselagen som styrs av den förstnämnda ger Ving ansvaret för att resan genomförs som bokat alldeles oavsett.

Beror på om resan omfattas av paketreselagen och om ving agerade resebyrå. Det sista är absolut rimligt att anta och då har resebyrån ansvar som andra har lyft fram.
Bokat som en paketresa med hotell och flyg via Ving så högst troligt ligger det på Ving att boka om hemresan

Fick nu av SAS att de inte betalar mellanskillnaden på Norwegian-biljetten då de anser sig ha fullgjort sina åtaganden att boka om inom SAS nätverk så ankomst skulle bli kring 20:00 istället för 13:00. Ersättning enligt EU-reglerna gick dock igenom.

16/4 flyg ARN-MUC med LH.
14/5 flyg inställt (pga förlängd strejk)
14/5 bokade (själv) om till LH:s flight 3.10 tidigare samma dag.
22/5 skickade in om ersättning
24/5 ersättning godkänd (2x €250)
Snabbt och bra hanterat av Lufthansa

16/4 flyg ARN-MUC med LH.
14/5 flyg inställt (pga förlängd strejk)
14/5 bokade (själv) om till LH:s flight 3.10 tidigare samma dag.
22/5 skickade in om ersättning
24/5 ersättning godkänd (2x €250)
Snabbt och bra hanterat av Lufthansa
Nu kanske jag missuppfattar men fick du ersättning trots att du bokade om till tidigare flyg? Ersättning bygger väl på en försening om minst x antal timmar?

Nu kanske jag missuppfattar men fick du ersättning trots att du bokade om till tidigare flyg? Ersättning bygger väl på en försening om minst x antal timmar?
Den blev alltså inställd först, därefter kunde jag boka om.
Då den blev inställd mindre än en vecka innan avresa gäller ”komma fram max 2 tim senare än ursprungsbokningen och avresa max 1 tim tidigare än ursprungsbokningen”.
I mitt fall blev avresa 3.10 tidigare.

Fick nu av SAS att de inte betalar mellanskillnaden på Norwegian-biljetten då de anser sig ha fullgjort sina åtaganden att boka om inom SAS nätverk så ankomst skulle bli kring 20:00 istället för 13:00. Ersättning enligt EU-reglerna gick dock igenom.
Minns inte ditt ärende nu men om förutsättningarna är rätta så kommer du få rätt från ARN eller tingsrätten om prisskillnaden.

Toppen