Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ah, då är onekligen 10 månader lång tid. Man undrar ju om det är 10 månaders tjafs eller om det är en väldigt lång ledtid någonstans som gjort att det tagit så lång tid att vinna.
Observera att det också inte framgår hur lång tid det tog för själva tvisten att lösa sig - det framgår bara att det tog 10 månader innan slutkunden fick sina pengar...
Ja, nu vet jag inte vilka branscher ni jobbar i men i normalfallet torde ett vinstdrivande företag ha ett intresse av att driva in pengar så snabbt som möjligt (och ett företag som är skyldigt att betala, försöka fördröja processen i möjligaste mån). Det kan naturligtvis ha varit så att TRS Travelright har låtit ärendet vila och/eller att TRS fått rätt redan efter ett par mail och därefter låtit pengarna ligga på eget konto. Det senare borde dock rimligtvis stå i strid med alla möjliga tänkbara lagar och sannolikt även det avtal man som konsument ingår med ambulansjagare av detta slag.

Precis, det var sportlov. Jag åkte 21 februari, anmälde till TRS den 3 mars och fick pengarna nu för någon dag sedan. Jag anmälde också tillbakaresan (SK910 ställdes in den 2015-02-28) men där har jag inte hört något. Kanske inte går att få något då det berodde på strejk i Danmark.
Hade du någon konversation med TRS under tiden eller fick du några statusuppdateringar för ditt ärende?

Ja, nu vet jag inte vilka branscher ni jobbar i men i normalfallet torde ett vinstdrivande företag ha ett intresse av att driva in pengar så snabbt som möjligt (och ett företag som är skyldigt att betala, försöka fördröja processen i möjligaste mån). Det kan naturligtvis ha varit så att TRS Travelright har låtit ärendet vila och/eller att TRS fått rätt redan efter ett par mail och därefter låtit pengarna ligga på eget konto. Det senare borde dock rimligtvis stå i strid med alla möjliga tänkbara lagar och sannolikt även det avtal man som konsument ingår med ambulansjagare av detta slag.
Absolut, men det kan också vara så att så fort TRS namn dyker upp någonstans hos SAS så ringer de stora varningsklockorna och allt ska hanteras in absurdum av SAS jurister, så det tar väldigt lång tid i en dialog som annars skulle vara snabbt avklarad.

Jag ska inte säga emot dig. Min poäng här är att vi bara betraktar detta som en svart låda utifrån och vi har ingen aning om hur mycket jobb som faktiskt gjorts inuti lådan... Jag tippar själv på att det ligger mindre än 2h jobb bakom detta, men det är min egna gissning.

Absolut, men det kan också vara så att så fort TRS namn dyker upp någonstans hos SAS så ringer de stora varningsklockorna och allt ska hanteras in absurdum av SAS jurister, så det tar väldigt lång tid i en dialog som annars skulle vara snabbt avklarad.
Yes, även om ett enskilt ärende sannolikt är mindre farligt än när Flygadvokaten slår i gonggongen och förkunnar krig till vägs ände, uppbackad av ett hundratal förgrymmade Dreamlinerpax. Det var ju det där med tillgång till passagerarlistor.

Jag ska inte säga emot dig. Min poäng här är att vi bara betraktar detta som en svart låda utifrån och vi har ingen aning om hur mycket jobb som faktiskt gjorts inuti lådan... Jag tippar själv på att det ligger mindre än 2h jobb bakom detta, men det är min egna gissning.
Bra timlön! Ska nog kika lite på företagens marginaler senare.

@psve På tal om ersättning för försening/inställt flyg i denna tråd. Har du krävt
LX på någon ersättning (EUR 250) för den inställda maskinen till ZRH 8/11 ?

Kort fråga (utan att ha läst igenom trådens 160 sidor):
Är det något tak på beloppet man kan få ut av SAS i ersättning vid försenat bagage per dag? Gäller mer än 48h försening på en av väskorna i sällskapet. Är en del skidkläder i den som behöver kompletteras med...
Sträcka ARN-CPH-SFO köpt på SAS.se.

Kort fråga (utan att ha läst igenom trådens 160 sidor):
Är det något tak på beloppet man kan få ut av SAS i ersättning vid försenat bagage per dag? Gäller mer än 48h försening på en av väskorna i sällskapet. Är en del skidkläder i den som behöver kompletteras med...
Sträcka ARN-CPH-SFO köpt på SAS.se.

"Du kan söka ersättning för utlägg av nödvändiga inköp under tiden du var utan ditt bagage. Inköpen ska vara rimliga i förhållande till hur länge bagaget varit saknat."

Så skriver SAS.

Toppen