Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag fick inte intrycket att fler mejl skulle hjälpa, men det är alltså fallet? Varför betalar de inte bara direkt i så fall? Säga vad man vill om SJ, men deras restidsgaranti är väldigt tydlig och inte lika godtycklig som flygbolagen. Vad brukar mejl nummer 2 ha för innehåll?

Det är rätt vanligt att flygbolag försöker avfärda dessa krav. Det gäller att formulera sig rätt och att inte ge upp direkt.

Nja, tid i sig är ju pengar. Så ser jag det i vart fall. Om det har tagit TRS Travelright sedan "sportlovet" 2015 att driva igenom detta så kan det ju tänka sig vara ett rätt tufft case.

Absolut. Frågan är dock hur komplicerat det egentligen var... Jag hade nog skickat ett antal mail innan jag anlitat dem. Jag vet inte vad du tar i timmen, men ett par timmars arbetstid borde man väl få för 8kkr?

Nja, tid i sig är ju pengar. Så ser jag det i vart fall. Om det har tagit TRS Travelright sedan "sportlovet" 2015 att driva igenom detta så kan det ju tänka sig vara ett rätt tufft case.

...och om TRS ser att de har möjlighet att få in 8kSEK så kanske de lägger ner en del energi på frågan.

Det är rätt vanligt att flygbolag försöker avfärda dessa krav. Det gäller att formulera sig rätt och att inte ge upp direkt.

Absolut. Frågan är dock hur komplicerat det egentligen var... Jag hade nog skickat ett antal mail innan jag anlitat dem. Jag vet inte vad du tar i timmen, men ett par timmars arbetstid borde man väl få för 8kkr?
Personligen skulle jag givetvis ta fajten - även om jag har haft tur, med en handfull undantag, och varit förskonad från större förseningar, nedgraderingar och inställda flyg (peppar, peppar). Men jag kan förstå att folk anlitar dessa "experter" - de är väl som blodhundar när de får vittring på hyggligt enkla ärenden som gemene man inte orkar, kan eller av annan anledning vill dra igenom själva. Och så enkelt är det ju inte alltid - kolla bara vår egen tråd. Det finns ju också så många andra festliga strider att välja i livet.

Ponera att de skulle få ut passagerarmanifest, då skulle det bli cirkus

Därtill är det ju som sagt oftast förenat med viss irritation att hamna i korrespondenslimbon. Något säger mig att blodhundarna inte går omvägen via kundservice när de kräver pengar av flygbolagen.

Kan inte ngn kunning på BC göra ngn templet för mail till flygbolag vid försening. Det verkar vara vissa fraser och hänvisningar som funkar bättre. Det kanske finns men jag har inte hittat ngn.

Agnhall verkar ju kunna EU261 på sina 6 ?? fingrar ?? Finns det ngn råd att få ??

Problemet är att det finns ett antal varianter som man behöver olika mallar för. Det är egentligen inte speciellt svårt - ju kortare och mer koncis man är desto bättre är det imho. Tricket enligt min mening är att sedan referera till rätt rättsfall och kräva att flygbolaget faktiskt bevisar vad de påstår när de försöker avslå.

Problemet är att det finns ett antal varianter som man behöver olika mallar för. Det är egentligen inte speciellt svårt - ju kortare och mer koncis man är desto bättre är det imho. Tricket enligt min mening är att sedan referera till rätt rättsfall och kräva att flygbolaget faktiskt bevisar vad de påstår när de försöker avslå.
Håller med, det blir svårt med en mall eftersom det varierar kraftigt vilken situation man hamnat i. Så här skrev jag och fick framgång direkt. Kan vara en slump eller tur, eller också insåg de att det inte var någon idé att kämpa emot. Jag körde enligt devisen kort, koncis och samtidigt försöka visa att jag hade koll på mina rättigheter:

Efter problem med SK926 den 19 oktober blev vi 25 timmar försenade till Arlanda. Jag vill ha ersättning för resor mellan Newark och det hotell där vi blev inkvarterade, samt ersättning enligt EUs regelverk 261/2004.
Mina ersättningsanspråk uppgår till USD 27,06 enligt bifogade kvitton, samt EUR 1200,00 enligt EU 261/2004.
Jag bifogar även EU-domstolens avgörande i mål C-257/14 från den 17 september 2015 som fastslår att passagerare har rätt till ersättning även då förseningar eller inställda avgångar orsakas av oförutsedda tekniska fel.

Det tog tre dagar för mig att få pengarna.

Med sasförseningar är ett tips att länka till och referera till informationen (pdf:n) på deras egen hemsida. Följande text har fungerar två gånger i år med bara ändrade tider och fligtnummer:

Var bokad på SK2111 den 26 augusti kl 14:30 ank 15:35. kl 12:58 fick jag ett SMS om att flyget var inställt och att jag var automatiskt ombokad till SK0109 avg 16:15 ank 17:20. På flygplatsen angavs anledningen \"flygplansbrist\". Jag kräver härmed ersättning enligt \\?Regulation EC 261/2004 of the European Parliament and of the Council of the European Union.\\? (från er hemsida: http://www.sas.se/upload/Global/Travel Info/SAS_1709-000_8.pdf) E. Kompensation vid inställda flygningar och flygningar försenade mer än 3 timmar vid ankomst. a) 250 euro vid flygningar upp till 1500 km. Ovan nämnda kompensation kan reduceras till hälften vid följande tillfällen: Du får 50% av kompensationen om du erbjuds ombokning till ett flyg som landar: a) max 2 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar upp till 1500 km.

Att köra SAS-ärenden via såna här tjänster är bara slöseri med pengar, då dom alltid ger med sig efter några vändor om man har på fötterna. Låt @Flygadvokaten piska Norwegian och liknande trilskande bolag i tingsrätten istället

Toppen