Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej och välkommen till forumet!

Med risk för att någon är snabbare så vill jag börja med ett av @agehall 's budord...
Boka inte codeshare om du samlar poäng/miles.

Du gör en claim till operating carrier som ansvarar för flygningen om du är sen minst 3 timmar inom/till/från EU.

Hei! Vi sitter i Helsinki airport og flyet til Bangkok er 3.5 timer forsinket, er osikker om vi har krav på noen kompensasjon? Har lest om rettighetene vi har men blir ikke klok vad som gjelder. Kan noen av dere som kan dette gi meg svar.

Hei! Vi sitter i Helsinki airport og flyet til Bangkok er 3.5 timer forsinket, er osikker om vi har krav på noen kompensasjon? Har lest om rettighetene vi har men blir ikke klok vad som gjelder. Kan noen av dere som kan dette gi meg svar.
Du har rätt till två telefonsamtal/fax/telex/e-mails samt förtäring i proportion till förseningen just nu. Om flyget blir försenat så ni måste sova över så har ni rätt till hotell. Ev ersättning utöver detta beror på när ni kommer fram.

What he (@agehall ) said...
Men ha i åtanke att om ni kommer fram minst 3 timmar försent så får ni minst 250 Euro i ersättning som ni claimar när ni kommer hem. Man vet ju inte, om någonting händer på hemresan.

Du har rätt till två telefonsamtal/fax/telex/e-mails samt förtäring i proportion till förseningen just nu. Om flyget blir försenat så ni måste sova över så har ni rätt till hotell. Ev ersättning utöver detta beror på när ni kommer fram.
Spot on. Fick förresten ditt telex alldeles nyss.

Hej och välkommen till forumet!

Med risk för att någon är snabbare så vill jag börja med ett av @agehall 's budord...
Boka inte codeshare om du samlar poäng/miles.

Du gör en claim till operating carrier som ansvarar för flygningen om du är sen minst 3 timmar inom/till/från EU.

Tack för alla era svar. Jag är inte heller så sugen på codeshare, vill hellre flyga SAS (där jag samlar mina poäng) direkt till LAX och sedan SFO via CPH hem till ARN. Men man blir lite kluven när codeshare-flighterna är ett antal tusen kronor billigare. Men nu har jag svar på min fråga i alla fall, och även om jag inte flyger codeshare på semesterresan i sommar så kan det säkert vara så att jag blir tvungen att göra det i jobbet framöver så då har jag koll på att det operating carrier som ansvarar.

Tack för alla era svar. Jag är inte heller så sugen på codeshare, vill hellre flyga SAS (där jag samlar mina poäng) direkt till LAX och sedan SFO via CPH hem till ARN. Men man blir lite kluven när codeshare-flighterna är ett antal tusen kronor billigare. Men nu har jag svar på min fråga i alla fall, och även om jag inte flyger codeshare på semesterresan i sommar så kan det säkert vara så att jag blir tvungen att göra det i jobbet framöver så då har jag koll på att det operating carrier som ansvarar.

Jag kan ha missat att de har skrivits någonstans här. Många trådar att läsa igenom ikväll... :)
Flyger du med ett EU-registrerat flygbolag (SAS, Lufthansa, LOT, BA osv.) gäller EG 261/2004 både till och från EU men ej med utomeuropeiska bolag (Thai, Turkish, United osv.) då det endast gäller från EU men ej tillbaka.

Hej!

En bekant till mig hade en Lufthansa biljett i november till Frankfurt men planet blev inställt pga strejken.
Hon blev ombokad och blev mer än 4 timmar försenad till Frankfurt.
Jag gissar att hon har rätt till ersättning för detta.
Hon är EBG.
Vem ska hon kontakta om detta.
Lufthansas kundtjänst i Sverige?

Förutsatt att hon flög med Lufthansa och att det var deras flight som blev försenad, så är det Lufthansa hon ska kontakta.

Toppen