Du har rätt till två telefonsamtal/fax/telex/e-mails samt förtäring i proportion till förseningen just nu. Om flyget blir försenat så ni måste sova över så har ni rätt till hotell. Ev ersättning utöver detta beror på när ni kommer fram.Hei! Vi sitter i Helsinki airport og flyet til Bangkok er 3.5 timer forsinket, er osikker om vi har krav på noen kompensasjon? Har lest om rettighetene vi har men blir ikke klok vad som gjelder. Kan noen av dere som kan dette gi meg svar.
Spot on. Fick förresten ditt telex alldeles nyss.Du har rätt till två telefonsamtal/fax/telex/e-mails samt förtäring i proportion till förseningen just nu. Om flyget blir försenat så ni måste sova över så har ni rätt till hotell. Ev ersättning utöver detta beror på när ni kommer fram.
Jag väntar fortfarande på svar!Spot on. Fick förresten ditt telex alldeles nyss.
Hej och välkommen till forumet!
Med risk för att någon är snabbare så vill jag börja med ett av @agehall 's budord...
Boka inte codeshare om du samlar poäng/miles.
Du gör en claim till operating carrier som ansvarar för flygningen om du är sen minst 3 timmar inom/till/från EU.
Tack för alla era svar. Jag är inte heller så sugen på codeshare, vill hellre flyga SAS (där jag samlar mina poäng) direkt till LAX och sedan SFO via CPH hem till ARN. Men man blir lite kluven när codeshare-flighterna är ett antal tusen kronor billigare. Men nu har jag svar på min fråga i alla fall, och även om jag inte flyger codeshare på semesterresan i sommar så kan det säkert vara så att jag blir tvungen att göra det i jobbet framöver så då har jag koll på att det operating carrier som ansvarar.