Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hon skulle flugit med Lufthansa men blev ombokad till SAS och Germanwings GOT-ARN-TXL-FRA

Iallafall Lufthansas kundtjänst.

Tack för svaret!

Hej nga frågor
om man blir försenad pga av att man får ny landning slot på ank flygplats är flygbolaget ansvarig en EU261??
Det var dålig väder på ankomande flygplats sas det.

Och om man får vänta en på avisning och blir sen är det utanför FB kontroll??
Nu är jag den sista som vill att man ska flyga utan av isning, men hur tolkas det. Är. det ngn som vet?.

Hej nga frågor
om man blir försenad pga av att man får ny landning slot på ank flygplats är flygbolaget ansvarig en EU261??
Det var dålig väder på ankomande flygplats sas det.

Och om man får vänta en på avisning och blir sen är det utanför FB kontroll??
Nu är jag den sista som vill att man ska flyga utan av isning, men hur tolkas det. Är. det ngn som vet?.

Tjena Rebel!

Jag skulle nog säga att det är utom flygbolagets kontroll på båda då trafikledningen har begärt att ditt flyg får en ny slot pga väder.
Exempelvis om ni hade blivit sena pga ankommande flyg där planet blev sent pga vädret på första flygplatsen 1, vädret är bra där du befinner dig på flygplats 2 samt bra väder på ankommande flygplats 3 så har du rätt till ersättning.

När det gäller avisning så är det en säkerhetsåtgärd och beror på vädrets makter vilket ej leder till ersättning.

Ha en fortsatt bra dag! :)

Tjena Rebel!

Jag skulle nog säga att det är utom flygbolagets kontroll på båda då trafikledningen har begärt att ditt flyg får en ny slot pga väder.
Exempelvis om ni hade blivit sena pga ankommande flyg där planet blev sent pga vädret på första flygplatsen 1, vädret är bra där du befinner dig på flygplats 2 samt bra väder på ankommande flygplats 3 så har du rätt till ersättning.

När det gäller avisning så är det en säkerhetsåtgärd och beror på vädrets makter vilket ej leder till ersättning.

Ha en fortsatt bra dag! :)

Tack Smuffe

Ungefär vad jag trodde.
Det var på första flighten ut som vi fick ny slot och vi fick vet just när alla hade satt sig ner, så jag tror de vissde men vill ha oss på planet, så det var ju lite surt. Men Bromma är ju inte så kul eller så det kanske är sak samma.

Jag vet inte varför jag aldrig kan få nga EU pengar. Minna flighter är nästa alltid i tid:(

Som jag har förstått det hela efter att ha läst texten i lagen, visdomsord från gurus såsom @agehall och tagit del av allas erfarenheter samt mitt bråk med SAS under snökaoset i Oslo i april förra året så har man absolut ingen chans oavsett om 95% av alla fel och problem beror på att flygbolaget har totalt misslyckats så länge som vädret är grundorsaken.
Jag skulle rekommendera att försöka få tag på så många fikavouchers som möjligt i en sådan situation inne i terminalen och förhoppningsvis lyckas byta till en flight som kanske lämnar före din flight. Då hjälper det om man endast reser med handbagage.

Jag misstänker att du fastnade på väg ner till Landvetter i förmiddags?

Det underlättar att få pengar om flighten är minst 3 timmar sen och att det inte beror på något som har med vädret att göra. :)
Skulle flygbolaget vägra, skriv vad som händer här och be om tips men framförallt... Ge inte upp!
Hänvisa till EG 261/2004, var konsekvent och förberedd med förslag på alternativ.
Har du inte något incheckat bagage och är flexibel, föreslå andra rutter, A -> B via C, kanske även D och E med mat, dryck, pengar för sveda och värk för att du löser flygbolagets huvudvärk och eventuell hotellnatt inkluderad om så krävs. I slutändan kanske du även blir uppgraderad och du får fler poäng/miles vilket är ett värde i sig samt en summa pengar.
Oavsett så kommer du få ersättning genom EG 261 och ersättning för mat/dryck och i värsta fall hotell.

Som jag har förstått det hela efter att ha läst texten i lagen, visdomsord från gurus såsom @agehall och tagit del av allas erfarenheter samt mitt bråk med SAS under snökaoset i Oslo i april förra året så har man absolut ingen chans oavsett om 95% av alla fel och problem beror på att flygbolaget har totalt misslyckats så länge som vädret är grundorsaken.
Jag skulle rekommendera att försöka få tag på så många fikavouchers som möjligt i en sådan situation inne i terminalen och förhoppningsvis lyckas byta till en flight som kanske lämnar före din flight. Då hjälper det om man endast reser med handbagage.

Jag misstänker att du fastnade på väg ner till Landvetter i förmiddags?

Det underlättar att få pengar om flighten är minst 3 timmar sen och att det inte beror på något som har med vädret att göra. :)
Skulle flygbolaget vägra, skriv vad som händer här och be om tips men framförallt... Ge inte upp!
Hänvisa till EG 261/2004, var konsekvent och förberedd med förslag på alternativ.
Har du inte något incheckat bagage och är flexibel, föreslå andra rutter, A -> B via C, kanske även D och E med mat, dryck, pengar för sveda och värk för att du löser flygbolagets huvudvärk och eventuell hotellnatt inkluderad om så krävs. I slutändan kanske du även blir uppgraderad och du får fler poäng/miles vilket är ett värde i sig samt en summa pengar.
Oavsett så kommer du få ersättning genom EG 261 och ersättning för mat/dryck och i värsta fall hotell.

Hej Smuffe
Jag fastna på Bromma till BRU. Men jag skulle vidare så det var ingen fara, dock går nästa flight bara 4 ggn veckan och det finns inte mycket alternativ. Jag fundera mest för att göra en lite snabb lista på EU261 för oss som behöver då man inte tänker på allt på flygplatsen när allt händer. Tex om man behöver ringa men inte kommer ihåg vad man får av FB. Viss personal är inte så informativ om det hela.

Och ibland vill man dela ut info till alla passagerare framför nosen på Personalen bara för att de är så ......ohjälpsamma för att ha ett skrivbart uttryck på allmänt forum.

I lagstiftningen 261 står det klart och tydligt att flygbolagen är skyldiga att informera om passagerares rättigheter. Det skall finnas en skylt redan vid incheckningen samt i gaten som hänvisar till de lagstadgade punkterna som flygbolaget är skyldig till.

"
Obligation to notify passengers[edit]
Airlines are obliged to display a notice at their check-in counters stating:

"If you are denied boarding or if your flight is cancelled or delayed for at least two hours, ask at the check-in counter or boarding gate for the text stating your rights, particularly with regard to compensation and assistance."
Additionally, when an airline cancels a flight, denies a person boarding, or incurs a delay exceeding two hours to a flight, it is obliged to provide each passenger affected with a written notice setting out their rights under the regulation, and the contact details of the national body tasked with enforcing the regulation."
Flight Delay Compensation Regulation - Wikipedia, the free encyclopedia

Ser man inte skylten vore det bästa om man informerar personalen om detta men i vår värld som är medvetna, utövar smidighet på flygplatsen för att snabbt ta oss till loungen tänker inte på det.
Jag tänker enbart på var skylten är när det visar sig att flighten är sen och då är det sällan som den finns.
I slutet av september skulle jag upp till Luleå och fann inte skylten i gaten då planet var sent. Men gatepersonalen var väl medveten om reglerna och vi kom iväg inte mer än 2 1/2 timmar sent. Dock delade de ej ut några vouchers och det var dåligt med info fram till den sista timmen...

Mitt tips är att gå in på wikipedia som har allt förenklat förklarat med allt basic man behöver veta.
Spara detta på hemskärmen så kan man smidigt ta fram det när man behöver det.

Jag skrev en enkel liten översyn, dock blev den ganska lång. Men med lite tur inga 164 sidor.
Finns med en standard mall för att skicka in en claim som man kan justera efter behov

Edit 1
Smuffe den skylten har jag aldrig sett i hela mitt liv. Är den ens tryckt??:rolleyes:

• Gilla
Reactions: SHS
Toppen