Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

cantona

Medlem
Skicka gärna ett mail till dem och medela att du lämnat över ärendet till rättslig prövning.

Hej, här kommer en liten uppdatering kring mitt case.
Fick i dag svaret från ARN där de vill ha mitt yttrande. Vet ej varför de väntat så länge på LH:s svar då synpunkterna skulle lämnas in fram till 29/7 och svaret kom in 11/9. I vilket fall här är det:

Bästa XX / ARN,
Tack för er senaste försändelse. Vi beklagar fördröjningen i vårat svar.
Lufthansa motsätter sig anmälarens krav i det aktuella fallet. Vänligen se information nedan. Vi beklagar de besvär som uppstod i samband med anmälarens planerade flygning ombord LH821 den 26 september 2014. Vi har varit i kontakt med Lufthansas ansvarige representant på Landvetter i Göteborg samt med vår interna tekniska avdelning. Båda parterna har bekräftat att det aktuella flyget ej var fullbokat utan det lämnade Landvetter med två tomma säten. Slutsatsen är därför att den enda anledningen till att anmälaren skulle blivit nekad ombordstigning är att han var sen till check-in eller boarding. Anmälaren belv, som han själv nämnt, gratis ombokad till flyg med Air Berlin. Detta resulterade i att han inte blev försenad utan han anlände till sin destination tidigare än planerat. Därför har vi ingen skyldighet att erbjuda kompensation i detta fall. Tveka inte att kontakta oss om ni behöver ytterligare information.
Med vänliga hälsningar, Eleonora Loow


Vet ej om jag ska skratta eller gråta för LH verkar inte ha koll alls. Jag blev ombokad till flight som avgick innan min ordinarie flight nämligen 25 minuter före. Om personalen vid incheckningen ger mig fel info (ett antagande) så är min fråga hur bevisar jag att det är det de har sagt till mig, att flighten är överbokad?
 

Nemo

Medlem
Hej
Flög tidigare i höst till Berlin och framme på flygplatsen visade sig att flighten var överbokad. Skulle ha flygit med Lufthansa men blev ombokad till Air Berlin. Framme 4 timmar tidigare än beräknad. Har jag något att hämta?
Kan varken säga ja eller nej på detta. Blev aldrig erbjuden något. Flighten överbokad - gå dit - här har du boardingkortet till AB - du är frammme fyra timmar tidigare - okey. Ungefär så.
Då har jag kollat upp detta och jag skulle ha avgått med LH821 07:15 men det blev med AB8305 06:50.
Om man blir omroutad så att man kommer fram i tid, har man väl fortfarande rätt till 50% av ersättningen, just för obehaget att man blev omroutad..?
Har varit i kontakt med Lufthansa flera gånger nu och de återkommer bara med standard brev av typen att de inte har fått tillräcklig information och bla bla bla. De får fått allt jag kan förse de med. Kopia på biljetten, förklaringen varför jag blev nekad ombordstigning. Vad har ni för förslag på mitt fortsatta agerande?
Hej, här kommer en liten uppdatering kring mitt case.
Fick i dag svaret från ARN där de vill ha mitt yttrande. Vet ej varför de väntat så länge på LH:s svar då synpunkterna skulle lämnas in fram till 29/7 och svaret kom in 11/9. I vilket fall här är det:
Bästa XX / ARN,
Tack för er senaste försändelse. Vi beklagar fördröjningen i vårat svar.
Lufthansa motsätter sig anmälarens krav i det aktuella fallet. Vänligen se information nedan. Vi beklagar de besvär som uppstod i samband med anmälarens planerade flygning ombord LH821 den 26 september 2014. Vi har varit i kontakt med Lufthansas ansvarige representant på Landvetter i Göteborg samt med vår interna tekniska avdelning. Båda parterna har bekräftat att det aktuella flyget ej var fullbokat utan det lämnade Landvetter med två tomma säten. Slutsatsen är därför att den enda anledningen till att anmälaren skulle blivit nekad ombordstigning är att han var sen till check-in eller boarding. Anmälaren belv, som han själv nämnt, gratis ombokad till flyg med Air Berlin. Detta resulterade i att han inte blev försenad utan han anlände till sin destination tidigare än planerat. Därför har vi ingen skyldighet att erbjuda kompensation i detta fall. Tveka inte att kontakta oss om ni behöver ytterligare information.
Med vänliga hälsningar, Eleonora Loow

Vet ej om jag ska skratta eller gråta för LH verkar inte ha koll alls. Jag blev ombokad till flight som avgick innan min ordinarie flight nämligen 25 minuter före. Om personalen vid incheckningen ger mig fel info (ett antagande) så är min fråga hur bevisar jag att det är det de har sagt till mig, att flighten är överbokad?
EUR-Lex - 32004R0261 - SV

Artikel 3
2. tillämpas under förutsättning att passagerare
a) har en bekräftad platsreservation på den berörda flygningen och, utom i händelse av inställd flygning enligt artikel 5, har checkat in
- på föreskrivet sätt och vid den tidpunkt som lufttrafikföretaget, researrangören eller en auktoriserad resebyrå angett skriftligen i förväg (inbegripet elektroniskt)
eller, om ingen tid har angetts,
- senast 45 minuter före angiven avgångstid, eller

Artikel 4
Nekad ombordstigning
1. När det lufttrafikföretag som utför flygningen har rimlig anledning att anta att ombordstigning vid en flygning måste nekas skall det först och främst göra en förfrågan efter frivilliga som är beredda att avstå från sina platsreservationer i utbyte mot förmåner på villkor som den berörda passageraren och lufttrafikföretaget kommer överens om. Frivilliga skall få assistans i enlighet med artikel 8, och denna assistans skall ges utöver de förmåner som nämns i denna punkt.
2. Om det inte finns tillräckligt många frivilliga för att återstående passagerare med platsreservationer skall kunna komma med på flygningen, får lufttrafikföretaget mot passagerarnas vilja neka dem ombordstigning.
3. Om passagerare nekas ombordstigning mot sin vilja skall lufttrafikföretaget omedelbart kompensera dem i enlighet med artikel 7 och erbjuda dem assistans i enlighet med artiklarna 8 och 9.


Artikel 7
Rätt till kompensation
1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare få kompensation som uppgår till
a) 250 euro för alla flygningar på högst 1500 kilometer,
2. När passagerare erbjuds ombokning till den slutliga bestämmelseorten med en alternativ flygning i enlighet med artikel 8, och ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen
a) med två timmar för alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller
(...)
får det lufttrafikföretag som utför flygningen minska den kompensation som föreskrivs i punkt 1 med 50 procent.
3. Kompensationen i punkt 1 skall betalas kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check eller, med passagerarens skriftliga samtycke, med resevouchers och/eller andra tjänster."


Det verkar som om Lufthansa drar slutsatsen att du var sen till incheckning eller boarding, baserat på deras uppgift att planet inte var överbokat. Det är endast ett antagande från dem. De utgår från att det är omöjligt att annars neka ombordstigning om det finns platser. Notera att de inte vet om du är sen till incheckning eller boarding, de drar bara till med det. Med tanke på att det flyg som du hamnade på avgick 25 min före det flyg du bokat är det svårt att hävda att du skulle varit sen till boarding eller incheckning.
Bevisbördan borde ligga på Lufthansa att du var sen till incheckning eller boarding, om du kanske inte har kvar ett tidsstämplat incheckningsbevis (sms, boardingcard med tid)?
Det är omaket att behöva byta flight som ska kompenseras med €125. Omgående. Kontant.
 

cantona

Medlem
Tack för svaret och för att du drog fram alla mina tidigare inlägg. Inte säker att jag vet hur jag skulle ha gjort det.

Vad jag funderade på är om ni själva hamnar i en sådan situation begär ni det skriftligt? I mitt fall gick jag till Business/Gold incheckning och om de säger till mig - din flight är överbokad - så är det inget jag ifrågasätter. Tar för givet att de vet att det är rätt.

LH har i sitt svar till mig från första början hävdat att jag inte hade en biljett nu är approachen att jag inte var där i tid.
 

Nemo

Medlem
Tack för svaret och för att du drog fram alla mina tidigare inlägg. Inte säker att jag vet hur jag skulle ha gjort det.
Vad jag funderade på är om ni själva hamnar i en sådan situation begär ni det skriftligt? I mitt fall gick jag till Business/Gold incheckning och om de säger till mig - din flight är överbokad - så är det inget jag ifrågasätter. Tar för givet att de vet att det är rätt.
LH har i sitt svar till mig från första början hävdat att jag inte hade en biljett nu är approachen att jag inte var där i tid.
Lufthansa använder nu taktiken "Confuse them if you can't convince them" Det gäller för dig att vara konsistent i din argumentation och även visa på Lufthansas inkonsistenta argumentering. Lufthansa har mycket av bevisbördan där de ska inkomma med kopia på dokumentation.

För framtida bruk. Tror inte att regelverket efterlevs helt och hållet idag, men det är dina rättigheter. Finns en app (Your Rights) som sammanställer rättigheterna.
Artikel 14
Skyldighet att informera passagerarna om deras rättigheter
1. Det lufttrafikföretag som utför flygningen skall vid incheckningen se till att ett tydligt anslag med följande text finns uppsatt väl synligt för passagerarna: "Om ni nekas att stiga ombord eller om er flygning är inställd eller försenad med minst två timmar, kan ni vid incheckningsdisken eller utgången till flygplanet begära att få ett exemplar av den text som anger era rättigheter, särskilt rätten till kompensation och assistans."
2. När lufttrafikföretaget som utför flygningen nekar ombordstigning eller ställer in en flygning skall det ge varje berörd passagerare skriftlig information om reglerna för kompensation och assistans i enlighet med denna förordning. Även passagerare som utsatts för en försening med minst två timmar skall erhålla sådan information. Passagerarna skall också ges skriftlig information om hur det nationella organ som avses i artikel 16 kan kontaktas.
 

Knyhlen

Medlem
Hej,

Behöver hjälp med ett EG 261/2004 claim mot Lufthansa.


Bakgrunden är följande.

Jag var bokad med SAS Linköping – Shenzhen (Linköping-Copenhagen-Beijing-Shenzhen) i slutet av februari. Jag kom till Köpenhamn, sedan blev det strul tack vare kabinpersonalens strejk i CPH. Sas bokar in mig på hotel på kvällen då deras flygplan blev inställt. Jag ringer SAS-kundtjänst under kvällen och de lyckas boka om mig med Lufthansa dagen därpå.


Lufthansa kör Copenhagen-Frankfurt-Beijing-Shenzhen. Flighten mellan Copenhagen-Frankfurt blir cirka 20 minuter försenad. När jag tillslut kommer till avgående gate i Frankfurt håller de på att stänga den. Och av någon anledning har min plats blivit cancellerad och någon annan fått den. Det var flera på flighten Copenhagen-Frankfurt som skulle med Frankfurt Beijing. Samtliga andra får gå ombord men inte jag. Till saken är att det av någon anledning inte gick att checka in mig hela vägen. Så när flighten till Frankfurt blev försenad cancellerade de mitt säte.


Det slutade med att jag fick åka på Frankfurt – Hong Kong senare på kvällen. Alltså kom jag inte till min slutdestination som var Shenzhen (nu ordnade ju det sig ganska bra ändå med en båt över till Mainland China men det är ju inte Lufthansas förtjänst). Jag hade tidigare blivit erbjudan deras Beijing-flyg dagen därpå men det hade betytt ytterligare en dags försening och kostnader för samtliga parter.


Jag hävdar att jag borde ha rätt till 600 Euro eftersom jag inte kom till slutdestinationen /alt hade blivit mer än 4 timmar försenad till slutdestination om de hade bokat mig på Beijing-flyget dagen efter.


Jag gjorde en claim till Lufthansa för en dryg månad sedan. Nu kom de tillbaka och sa att de kunde ge 250 Euro i goodwill ersättning. Ingenting annat. När jag började tala om EG 261/2004 så verkade kvinnan inte alls känna till vad det handlade om. Hon hävdade att anledningen till att jag blev ”denied boarding” var för att flighten från Köpenhamn var försenad pga av deras strejk som de hade i Köpenhamn (nu var det ju förvisso SAS kabinpersonal och inte markpersonal som strejkade men men). Som jag förstår det så gäller ju inte 261/2004 mot exempelvis denna typ av strejk. MEN, jag tycker ändå att jag borde ha rätt till full ersättning då jag blev denied boarding pga att de inte lyckats checka in mig korrekt från början. Samtliga andra som var på Copenhagen-Frankfurt och som skulle med Beijing-planet fick gå ombord.


Vad säger experterna här. Har jag ett case eller ska jag ta de 250 Euro som erbjöds.



Hoppas jag varit tydlig nog. Om inte, säg till så försöker jag förklara.


Mvh

Kristoffer
 

matte_ante

Medlem
Skulle ni gjort ett claim på detta?

Jag blev nästan 3 timmar försenad med Austrian. Det var 2 olika anledningar. Först fick vi vänta in polisen för att det var 2 personer som boardat planet men inte fick åka med. Det var något galet med deras resehandlingar.

Efter 1 1/2h så skulle vi äntligen åka iväg men då startade inte motor nummer 2. Så nästan 3 timmar försenat.

Jag missade mitt plan till Gbg, ej genomgående biljett. Fick köpa ny biljett nu när jag landat.
 

agehall

Medlem
Vad jag funderade på är om ni själva hamnar i en sådan situation begär ni det skriftligt?

Jag har haft två case med SAS. I båda fallen har jag behållit all dokumentation jag fått per "automatik", dvs mitt ursprungliga boardingkort samt det nya och ev andra papper man fått. Har aldrig fått användning för detta eftersom SAS direkt gått med på ersättning dock.

Det viktigaste tycker jag är att man behåller det man har samt noterar allt som man blir tillsagd. Jag är osäker på att man kommer att få så mycket skriftligt ens om man begär det, så jag skulle nog inte bemöda mig.

Vad säger experterna här. Har jag ett case eller ska jag ta de 250 Euro som erbjöds.

Det var alltså andra som hade samma connection och fick åka med? Försökte du checka in på CPH eller försökte du bara online? Om du försökte checka in på CPH men de inte lyckades så tycker jag nog att du borde pressa dem lite till. Men det finns en viss risk att det stupar på att du inte var incheckad. Är lite av ett kryphål isåfall kan jag tycka.

Skulle ni gjort ett claim på detta?

Först tänkte jag svara nej, men efter att ha funderat lite så skulle jag nog säga att du har ett claim. Det är flygbolagets ansvar att kontrollera resehandlingarna och det finns ingen ursäkt för dem att släppa på passagerare som inte har giltiga resehandlingar. Därmed kan det inte sägas att det är utom deras kontroll och du har ett claim.
 
Inställt flyg CPH-GOT, ombokad från Plus till en turistbuss. SAS nekar såklart alla krav.

SK438/09aug ställdes in som ett direkt resultat av sjukdomsfall hos besättningen och var inte möjlig att undvika. Av ovannämnda skäl kan vi inte tillmötesgå ert ersättningskrav enligt EU 261/2004.
Rätten till ersättning enligt EUs förordning 261/2004 beror på om flygningen "försenades på grund av en omständighet som varken kunnat förutses eller avvärjas". Dessa omständigheter inkluderar bl.a. väderförhållanden, vissa hastigt uppkomna tekniska orsaker, strejker eller sjukdomsfall hos besättning.


Det kan väl rimligtvis inte anses extraordinärt att någon i besättningen blir sjuk? Det måste ju hända hela tiden
 
Toppen