Det är SK det gäller, och enligt kapten var förseningen pga sent ankommande flyg som berodde på en försenad scheduled maintenance (B/C-check???). Låter som om det vore värt att skicka in claim i alla fall.agehall skrev:Du borde ha ett case där - inkommande EU-bolag orsakade en försening så att du missar en connection och därmed blir mer än 3h sen...Jag skulle iaf försöka hävda det. Jag har fått SAS att betala under dessa omständigheter och jag tycker det är helt rätt. Det är ju dock viktigt att du reder ut varför flighten blev försenad till att börja med. Om det är extraordinära omständigheter så faller ju hela resonemanget.Klicka för att utvidga...
fcx skrev:Gick du med på att bli ombokad (VDB - voluntarily denied boarding) så får du nöja dig med eventuell kompensation som bolaget erbjöd där och då. Om du blev ombokad mot din vilja (IDB - involuntarily denied boarding) borde du få 125 € från Lufthansa.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Eftersom det är en kort flight så ska du ha rätt till €250, då du inte kom fram inom +-2h av ursprunglig ankomsttid. Hade du kommit fram inom denna tidsram hade du haft rätt till hälften.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Det låter helt klart som IDB. Du ska ha ersättning för det.Edit: För att förtydliga - du ska ha ersättning även fastän du kom fram tidigare. Om du inte fick ett val att följa med flighten utan bara fick veta att du skulle flyga AB istället så är det solklart IDB. Då ska du ha ersättning enl EU261/2004. Eftersom det är en kort flight så ska du ha rätt till €250, då du inte kom fram inom +-2h av ursprunglig ankomsttid. Hade du kommit fram inom denna tidsram hade du haft rätt till hälften.Denna ersättning är för ditt obehag att du blev ombokad.Därutöver har du givetvis även rätt till ersättning för nedgradering från Plus (visst var det du som var bokad i Plus?). Så du ska ha tillbaka 30% av biljettpriset också.Klicka för att utvidga...
nota bene skrev:@fcx@cantonaJag tror att det mest handlar här om det var departure mer än en timme före eller inte.Regulation 261/2004 - Wikipedia, the free encyclopedia(Se specifikt: )the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:depart no more than one hour earlier than scheduled, andarrive no more than two hours later than scheduledOch alltså är det cancellation rules (full kompensation) som gäller i.e. €250 om det var så att flighten avgick mer än 60 min före originalbokningen.Hurvida avgång med mindre än en timme före och 4 timmars tidig ankomst är en annan punkt (och i sådana fall gäller halv kompensation on något alls).Klicka för att utvidga...
Då får du leta vidare i regelverket. Jag har inte funnit något som stödjer en claim här, men kan naturligtvis ha förbisett något.cantona skrev:Då har jag kollat upp detta och jag skulle ha avgått med LH821 07:15 men det blev med AB8305 06:50.Klicka för att utvidga...
nota bene skrev:Då får du leta vidare i regelverket. Jag har inte funnit något som stödjer en claim här, men kan naturligtvis ha förbisett något.Klicka för att utvidga...
"Where rerouting is offered and results in the passenger arriving within two/three/four hours of the scheduled arrival time for a type 1/2/3 flight, the compensation payable is halved."agehall skrev:Om man blir omroutad så att man kommer fram i tid, har man väl fortfarande rätt till 50% av ersättningen, just för obehaget att man blev omroutad..?Klicka för att utvidga...