Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ja, man får lusläsa reglerna och jämföra med de exakta tiderna. När jag gör detta själv, så brukar jag ställa upp tabeller i Excel för reda ut vad som gäller. Det är inte helt enkelt att reda ut faktiskt eftersom det är så många parametrar som spelar in.

Jag började för ett tag sedan med att göra ett flödesschema för hur man kommer fram till vilken ersättning man har rätt till, men jag slutade när jag insåg att man skulle behöva dra pilar kors och tvärs över hela schemat för att få ihop det.

Nu har jag en egen fråga. Efter gårdagens försening och mailskrivande har jag bestämt mig att ta tag i en gammal surdeg från förra året i December. Det kan finnas vissa argument för extraordinary circumstances (ATC problem på inbound leg så att det inte finns något plan att tillgå för min resa NCE-LHR), så jag vill eventuellt undvika att blanda in denna punkt för att slippa en lång och utdragen argumentation som troligen hamnar i small claims court UK eller Tingsrätten. Även om tolkningen kan vara att det inte föreligger extraordinära omständigheter på NCE-LHR utan enbart LHR-NCE. Om ej extraordinära omständigheter föreligger bör €250 betalas. Detta är frågan om C-22/11 (Finnair vs Lassooy) punkt 37 är applicerbar eller ej.

I mitt fall hade jag två bokningar på samma carrier (BA). En NCE-LHR dag 1 och en LHR-ARN dag 2. Eftersom det är samma bolag är jag av intrycket att detta är att hantera som om det vore en bokning vad gäller IRROPS (dock ej EU261/2004).

Jag erbjöds ombokning nästa förmiddag NCE-LHR, och de erbjöd mig ombokning 4 dagar senare LHR-ARN (de accepterade alltså ansvar för transport till slutpunkt). Dock var jag p.g.a. jobb tvungen att komma hem dag 2. Jag sade att de fick fria händer att routa mig i valfri kabinklass (var bokad economy NCE-LHR och business LHR-ARN), men de sade att det inte fanns availability alls (verkade vara lögn då jag fann plats LHR-HEL på AY och HEL-ARN senare under dagen). Jag sade då att jag skulle försöka lösa detta själv, och vi kom överens om återuppringning inom 15 min. Under denna tid hade jag bokat SAS LHR-ARN för en nominell summa och var lovad återbetalning per tidigare besked om jag löste det själv. Nu ringde ingen och min telefon dog efter över en timme i kö.

Min inställning till detta är att jag borde ha rätt till återbetalning av biljetten LHR-ARN?

Claimen består ju egentligen av två delar, huruvida 261/2004 applicerar på NCE-LHR och sedan återbetalning av hotellkostnad (lär knappast bli problem) samt återbetalning av outnyttjad biljett eftersom de vägrat ta normalt ansvar vid IRROPS om att re-routa på ett skäligt sätt att komma fram till slutdestinationen?

Oj, där har du nog ett svårt case. Eftersom det är två olika biljetter, så är allt som rör LHR-ARN enbart goodwill från BA's sida skulle jag säga.

Tack för rådet och att du tar dig tid @agehall. Nu har jag fått svar från SAS och de ersätter mig med €150 respektive €300 (om jag väljer att få en vouchers). Men det är enbart för downgrade. Men inte ett ord om att min flight blev inställd och att jag bokades om till AB eco från SAS Plus. Ska jag välja att trycka på det eller nöja mig?

Jag skulle bara svara dem att jag accepterar ersättningen för nedgraderingen och be dem att även svara i ärendet ang IVD som ledde till ombokningen.

Det låter helt klart som IDB. Du ska ha ersättning för det.

Edit: För att förtydliga - du ska ha ersättning även fastän du kom fram tidigare. Om du inte fick ett val att följa med flighten utan bara fick veta att du skulle flyga AB istället så är det solklart IDB. Då ska du ha ersättning enl EU261/2004. Eftersom det är en kort flight så ska du ha rätt till €250, då du inte kom fram inom +-2h av ursprunglig ankomsttid. Hade du kommit fram inom denna tidsram hade du haft rätt till hälften.

Denna ersättning är för ditt obehag att du blev ombokad.

Därutöver har du givetvis även rätt till ersättning för nedgradering från Plus (visst var det du som var bokad i Plus?). Så du ska ha tillbaka 30% av biljettpriset också.

Lite mycket på jobbet nu men jag kollar upp allt och återkommer. Vill minnas att avgången var ungefär samtidigt som ursprungliga flighten.
Tack för alla svar.

@fcx @cantona

Jag tror att det mest handlar här om det var departure mer än en timme före eller inte.

Regulation 261/2004 - Wikipedia, the free encyclopedia

(Se specifikt: )

the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
  • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
  • arrive no more than two hours later than scheduled
Och alltså är det cancellation rules (full kompensation) som gäller i.e. €250 om det var så att flighten avgick mer än 60 min före originalbokningen.

Hurvida avgång med mindre än en timme före och 4 timmars tidig ankomst är en annan punkt (och i sådana fall gäller halv kompensation on något alls).

Då har jag kollat upp detta och jag skulle ha avgått med LH821 07:15 men det blev med AB8305 06:50.

Då får du leta vidare i regelverket. Jag har inte funnit något som stödjer en claim här, men kan naturligtvis ha förbisett något.

Om man blir omroutad så att man kommer fram i tid, har man väl fortfarande rätt till 50% av ersättningen, just för obehaget att man blev omroutad..?

Om man blir omroutad så att man kommer fram i tid, har man väl fortfarande rätt till 50% av ersättningen, just för obehaget att man blev omroutad..?
"Where rerouting is offered and results in the passenger arriving within two/three/four hours of the scheduled arrival time for a type 1/2/3 flight, the compensation payable is halved."

Men säger också:

"The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:

• the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
    • arrive no more than two hours later than scheduled"
Så inte helt solklart vilken som gäller för mig [nu är detta från wikipedia, men denna tid på dygnet orkar jag bara det].

Nu är då min fråga - vad gäller då man ombokas till samma bolag samma rutt (annat flightnummer) och anländer 3-4 timmar efter utsatt tid på en longhaul? Räknas en re-route som allt som är annat flightnummer, eller endast det som faktiskt är en annan rutt?
Eftersom ankomst är >= 3h är flight =cancelled och inga av punkterna under flight cancelled ser ut att gälla som skulle lätta på flygbolagets kompensationsansvar. Men då träder ev. denna re-routeformulering in?

Toppen