Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Använder sig Flightradar av "hjulen på backen" eller "ankom till gate" som landed?

Baserat på min flygning med BA780 igår skulle jag tro att det är "hjulen lämnar" som räknas som ATD och "hjulen på backen" som räknas som "Landed". Sedan tillkommer ju taxi på bägge flygplatserna...

Sitter försenad just nu på en longhaul (EU-bolag) där flighten var ca 1h sen som leder till misconnect. Nu ser det ut som om det blir 3.5h sent till destination. Uppenbarligen är detta under de fyra timmar som krävs för €600 kompensation, men funderar lite på om det går att hävda något från denna punkt:

"Om du anländer till din destination med en försening på minst tre timmar, kan du ha rätt till samma kompensation som du får om din flygning ställs in, om inte flygbolaget kan visa att förseningen beror på extraordinära omständigheter." ( Lnga frseningar – Flyg )

Känns tveksamt då ingen av mina individuella flighter är mer än 3h sen, men bara 'hela' resan.

Du borde ha ett case där - inkommande EU-bolag orsakade en försening så att du missar en connection och därmed blir mer än 3h sen...

Jag skulle iaf försöka hävda det. Jag har fått SAS att betala under dessa omständigheter och jag tycker det är helt rätt. Det är ju dock viktigt att du reder ut varför flighten blev försenad till att börja med. Om det är extraordinära omständigheter så faller ju hela resonemanget.

Du borde ha ett case där - inkommande EU-bolag orsakade en försening så att du missar en connection och därmed blir mer än 3h sen...

Jag skulle iaf försöka hävda det. Jag har fått SAS att betala under dessa omständigheter och jag tycker det är helt rätt. Det är ju dock viktigt att du reder ut varför flighten blev försenad till att börja med. Om det är extraordinära omständigheter så faller ju hela resonemanget.
Det är SK det gäller, och enligt kapten var förseningen pga sent ankommande flyg som berodde på en försenad scheduled maintenance (B/C-check???). Låter som om det vore värt att skicka in claim i alla fall.

Då bör jag yrka på €600 till följd av 'cancellation/delay'.

Vad jag kan se så gäller att >=3 hr delay är att betrakta som cancellation.

Låter som ett klockrent fall. Och ja, du ska hänvisa till att då din totala försening blev 3h+, så är det att betrakta som att flighten var inställd.

Gick du med på att bli ombokad (VDB - voluntarily denied boarding) så får du nöja dig med eventuell kompensation som bolaget erbjöd där och då. Om du blev ombokad mot din vilja (IDB - involuntarily denied boarding) borde du få 125 € från Lufthansa.

Kan varken säga ja eller nej på detta. Blev aldrig erbjuden något. Flighten överbokad - gå dit - här har du boardingkortet till AB - du är frammme fyra timmar tidigare - okey. Ungefär så.

Det låter helt klart som IDB. Du ska ha ersättning för det.

Edit: För att förtydliga - du ska ha ersättning även fastän du kom fram tidigare. Om du inte fick ett val att följa med flighten utan bara fick veta att du skulle flyga AB istället så är det solklart IDB. Då ska du ha ersättning enl EU261/2004. Eftersom det är en kort flight så ska du ha rätt till €250, då du inte kom fram inom +-2h av ursprunglig ankomsttid. Hade du kommit fram inom denna tidsram hade du haft rätt till hälften.

Denna ersättning är för ditt obehag att du blev ombokad.

Därutöver har du givetvis även rätt till ersättning för nedgradering från Plus (visst var det du som var bokad i Plus?). Så du ska ha tillbaka 30% av biljettpriset också.

Last edited:
Eftersom det är en kort flight så ska du ha rätt till €250, då du inte kom fram inom +-2h av ursprunglig ankomsttid. Hade du kommit fram inom denna tidsram hade du haft rätt till hälften.

Nu ger jag mig ut på lite tunn is genom att ifrågasätta auktoriteter (men det är iofs lite av min stil). 50%-reduktionen gäller väl inte vid ± 2h utan endast +2h? Då blir kompensationen 125 €.

2. När passagerare erbjuds ombokning till den slutliga bestämmelseorten med en alternativ flygning i enlighet med artikel 8, och ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen
a) med två timmar för alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller
b) med tre timmar för alla flygningar inom gemenskapen på mer än 1500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1500 kilometer och 3500 kilometer, eller
c) med fyra timmar för alla flygningar som inte omfattas av a eller b,
får det lufttrafikföretag som utför flygningen minska den kompensation som föreskrivs i punkt 1 med 50 procent.

@fcx @cantona

Jag tror att det mest handlar här om det var departure mer än en timme före eller inte.

Regulation 261/2004 - Wikipedia, the free encyclopedia

(Se specifikt: )

the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
  • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
  • arrive no more than two hours later than scheduled
Och alltså är det cancellation rules (full kompensation) som gäller i.e. €250 om det var så att flighten avgick mer än 60 min före originalbokningen.

Hurvida avgång med mindre än en timme före och 4 timmars tidig ankomst är en annan punkt (och i sådana fall gäller halv kompensation on något alls).

Toppen