Det är SK det gäller, och enligt kapten var förseningen pga sent ankommande flyg som berodde på en försenad scheduled maintenance (B/C-check???). Låter som om det vore värt att skicka in claim i alla fall.Du borde ha ett case där - inkommande EU-bolag orsakade en försening så att du missar en connection och därmed blir mer än 3h sen...
Jag skulle iaf försöka hävda det. Jag har fått SAS att betala under dessa omständigheter och jag tycker det är helt rätt. Det är ju dock viktigt att du reder ut varför flighten blev försenad till att börja med. Om det är extraordinära omständigheter så faller ju hela resonemanget.
Gick du med på att bli ombokad (VDB - voluntarily denied boarding) så får du nöja dig med eventuell kompensation som bolaget erbjöd där och då. Om du blev ombokad mot din vilja (IDB - involuntarily denied boarding) borde du få 125 € från Lufthansa.
Eftersom det är en kort flight så ska du ha rätt till €250, då du inte kom fram inom +-2h av ursprunglig ankomsttid. Hade du kommit fram inom denna tidsram hade du haft rätt till hälften.