Mycket konstigt har man sett i denna tråd - men här är ny variant.
I korthet: Min far och hans sällskap blev förra året försenade SFO-AMS-GOT med KLM. Tekniskt fel på planet som flög SFO-GOT, de missade första anslutningen i AMS och även andra eftersom det var fullt. Totalt över sex timmars försening. "Extraordniära omständigheter", ärendet gick till ARN som efter drygt ett halvår konstaterade att det ska avgöras av deras nederländska motsvariget eftersom det försenade planet var på väg dit. Så långt inga större konstigheter.
Svaret från nederlöndlsa motsvarigheten har nu kommit men de avslår yrkandet. Orsaken är något oväntad för en flygkonsument:
"The flight on the same day from Amsterdam to Gothenburg was operated by a different air carrier; KLm Cityhopper, which means the flights were not directly connectin, as meant in Article 2 (h) and (b) of the Regulation. The flight from Amsterdam to Gothenburg cannot be included for the calculation of the duration of the delay".
Biljetten var självklart bokad som en genomgående biljett och köpt direkt av KLM.
Konsekvensen av detta blir ju att om man blir försenad på hemvägen med KLM och reser vidare med KLM Cityhopper, till exempel till GOT, så kan man i många fall glömma ersättning enligt 261/2004 eftersom holländarna de inte räknar den totala förseningen utan bara förseningen till AMS. Det kan ju vara bra att känna till innan man väljer att boka via AMS.
Min far och även hans bror med familj (FBG och FBP) reser efter första avslaget numera med SAS i stället, som fått glädja sig åt en sexsiffrig intäktsökning tack vare KLM. Men det är en annan historia...