Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

jannewa

Medlem
Flög till SSA med AA från ARN, flyget från JFK-MIA blev inställt pga "mekaniskt fel" så jag missade anslutning MIA-SSA. blev ombokad till flyg JFK-GRU-SSA och kom fram 9 timmar senare. Någon chans till ersättning för det?
 

fcx

Medlem
Flög till SSA med AA från ARN, flyget från JFK-MIA blev inställt pga "mekaniskt fel" så jag missade anslutning MIA-SSA. blev ombokad till flyg JFK-GRU-SSA och kom fram 9 timmar senare. Någon chans till ersättning för det?

Var det genomgående biljett ARN-SSA eller separata?
 

AABack2ARN

Medlem
Du kan eventuellt få någon form av kompensation från AA (troligtvis i form av poäng till ditt AAdvantage-konto). Men du kommer inte kunna kräva fram något baserat på EU-regler eftersom det var sträckan JFK-MIA som strulade och dessutom ett icke-europeiskt flygbolag
 

jannewa

Medlem
Var det genomgående biljett ARN-SSA eller separata?
Genomgående.

Du kan eventuellt få någon form av kompensation från AA (troligtvis i form av poäng till ditt AAdvantage-konto). Men du kommer inte kunna kräva fram något baserat på EU-regler eftersom det var sträckan JFK-MIA som strulade och dessutom ett icke-europeiskt flygbolag
Får skicka ett mail till AA och kolla om man får några miles. Problemet var också att mina väskor hamnade i Miami och har inte dykt upp än...
 

jannewa

Medlem
Väskorna hämtade, visade sig att dom legat ett dygn i AA´s obemanade desk. Blev levererade dit utan att någon underättade TAM.
 

Timotey

Medlem
Har fått ett mail från Austrian där de vill ha mina bankuppgifter (IBAN och BIC) för att de skall betala 400 euro per passagerare i ett sällskap på fyra personer för en försening i somras. Är detta vanligt?

"We would like to inform you that notwithstanding our legal standpoint and without prejudice we do offer a compensation of EUR 400,-- per person in this case. Please state your bank details (name of the bank/account holder, IBAN and BIC) to arrange the respective transfers."

Visst borde det räcka med ett bankkonto?
 

mha321

Medlem
Har fått ett mail från Austrian där de vill ha mina bankuppgifter (IBAN och BIC) för att de skall betala 400 euro per passagerare i ett sällskap på fyra personer för en försening i somras. Är detta vanligt?

"We would like to inform you that notwithstanding our legal standpoint and without prejudice we do offer a compensation of EUR 400,-- per person in this case. Please state your bank details (name of the bank/account holder, IBAN and BIC) to arrange the respective transfers."

Visst borde det räcka med ett bankkonto?

Bankkonto kräver att de betalar ut det från Sverige - det är nog möjlight dels att de inte har något svenskt konto, dels att de inte betalar ut från just det bolaget, utan centralt från Austrian nere på kontinenten.

I princip alla normala svenska konton har ju IBAN/BIC. Det är ju bara ett internationellt (EU-standard iaf) sätt att skriva just bankkonto. I teorin ska de inte behöva banknamn och kontoägare, men normalt frågar alla banker det för dubbelkollar.
 
Toppen