Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har fått ett mail från Austrian där de vill ha mina bankuppgifter (IBAN och BIC) för att de skall betala 400 euro per passagerare i ett sällskap på fyra personer för en försening i somras. Är detta vanligt?
"We would like to inform you that notwithstanding our legal standpoint and without prejudice we do offer a compensation of EUR 400,-- per person in this case. Please state your bank details (name of the bank/account holder, IBAN and BIC) to arrange the respective transfers."
Visst borde det räcka med ett bankkonto?
IBAN och BIC är bara ett internationellt sätt att ange bankkonto och clearingnummer, liknande lands-rikt-tfnnummer. Inget att bli orolig över. Däremot kan det vara smart att öppna ett bankonto som du använder för inkommande betalningar. Tar 30 sek att ordna på ditt internetkontor. Då slipper du risken att ditt vanliga bankkontonummer kommer på vift.

Tack för svar, förstår nu att jag var lite otydlig. Är inte speciellt bekymrad över mitt kontonummer då jag har ett konto med väldigt lite pengar på vid sidan av mitt vanliga bankkonto, och jag har även koll på vad IBAN och BIC är. Har aldrig fått igenom någon claim innan och var övertygad om att man skulle få erbjudanden om vouchers och liknande och inte kontanter på en gång.

Tack för snabba svar dock!

Jag behöver lite hjälp med att formulera ett mail till SAS med ett ersättningskrav i enlighet med EU261/2004.

Först vid incheckningsdisken (9/9) så blir jag informerad om att SK 1425 från CPH till TXL är inställd. Jag blir ombokad till AB 8091 och i samband med det även downgrade från SAS Plus (8F) till ekonomi (22A).

Tjejen vid disken ber mig att i efterhand ta kontakt med SAS på ARN. Och så skrev hon ett referensnummer på baksidan av mitt boardingkort. I och med en ny avgång så får jag stressa till gaten för att hinna med planet.

Dagen efter så ringer jag till SAS som hänvisar mig till att skicka ett mail till Custom Care. Där jag redogör för min ombokning och scannar boardingkorten. Som vanligt dröjer svaret en evighet. Innan jag blir informerad om att jag ska ringa till SAS kundtjänst. I mitt svar så påpekar jag att dem redan hänvisat mig till Custom Care, därefter får jag inget svar.

Så bestämde jag mig för att återta ärendet när jag uppnått EBG. För att då förhoppningsvis kunna få snabbare återkoppling.

Som jag har förstått det hela rätt så ska jag alltså ha rätt till €250. Eller har jag endast rätt till 30% av biljettkostnaden? Jag kan mycket väl ha tolkat hela upplägget galet.

Artikel 10

2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta

a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller

Artikel 7.3

3. Kompensationen i punkt 1 skall betalas kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check eller, med passagerarens skriftliga samtycke, med resevouchers och/eller andra tjänster.

1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare få kompensation som uppgår till

a) 250 euro för alla flygningar på högst 1500 kilometer,

/ JWD

@JWD
"Artikel 5
Inställd flygning
1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och
b) erbjudas assistans i enlighet med artikel 9.1.a och 9.2 samt, om omdirigering sker och den nya flygningens rimligen förväntade avgångstid är åtminstone dagen efter den avgång som var planerad för den inställda flygningen, assistans i enlighet med artikel 9.1.b och 9.1.c, och
c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte
(...)
iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden."

Notera att 261/2004 lägger skamgränsen/golvet på ersättning, dvs den hindrar inte flygbolaget från att ge högre ersättning än 30%. Ersättningen ska vara kontant/banköverföring. För att den ska vara i resevouchers är det helt upp till dig, med skriftligt medgivande, och praxis är då dubbla beloppet jämfört med kontant ersättning.

Någon som har erfarenhet av Austrian angående hur lång tid det brukar ta att få kompensation efter att man har lämnat bankuppgifter?

Mycket konstigt har man sett i denna tråd - men här är ny variant.

I korthet: Min far och hans sällskap blev förra året försenade SFO-AMS-GOT med KLM. Tekniskt fel på planet som flög SFO-GOT, de missade första anslutningen i AMS och även andra eftersom det var fullt. Totalt över sex timmars försening. "Extraordniära omständigheter", ärendet gick till ARN som efter drygt ett halvår konstaterade att det ska avgöras av deras nederländska motsvariget eftersom det försenade planet var på väg dit. Så långt inga större konstigheter.

Svaret från nederlöndlsa motsvarigheten har nu kommit men de avslår yrkandet. Orsaken är något oväntad för en flygkonsument:

"The flight on the same day from Amsterdam to Gothenburg was operated by a different air carrier; KLm Cityhopper, which means the flights were not directly connectin, as meant in Article 2 (h) and (b) of the Regulation. The flight from Amsterdam to Gothenburg cannot be included for the calculation of the duration of the delay".

Biljetten var självklart bokad som en genomgående biljett och köpt direkt av KLM.

Konsekvensen av detta blir ju att om man blir försenad på hemvägen med KLM och reser vidare med KLM Cityhopper, till exempel till GOT, så kan man i många fall glömma ersättning enligt 261/2004 eftersom holländarna de inte räknar den totala förseningen utan bara förseningen till AMS. Det kan ju vara bra att känna till innan man väljer att boka via AMS.

Min far och även hans bror med familj (FBG och FBP) reser efter första avslaget numera med SAS i stället, som fått glädja sig åt en sexsiffrig intäktsökning tack vare KLM. Men det är en annan historia...

Citerar mig själv eftersom dena historia nu äntligen nått sitt slut efter 1,5 år. Efter en del turer skrev vi till den lokala tingsrätten för att pröva fallet som ett EU-småmål. I går ringde en advokat på uppdrag av KLM och ville få en förlikning för att slippa tinget. De betalar nu de 1800€ (3x600) som vi begärt och fallet kommer därmed aldrig nå domstol och allmänhetens ögon. Förutom här, förstås...

Toppen