agehall skrev:Om man blir omroutad så att man kommer fram i tid, har man väl fortfarande rätt till 50% av ersättningen, just för obehaget att man blev omroutad..?Klicka för att utvidga...
"Where rerouting is offered and results in the passenger arriving within two/three/four hours of the scheduled arrival time for a type 1/2/3 flight, the compensation payable is halved."
Men säger också:
"The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:
the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
depart no more than one hour earlier than scheduled, and
arrive no more than two hours later than scheduled"
Så inte helt solklart vilken som gäller för mig [nu är detta från wikipedia, men denna tid på dygnet orkar jag bara det].
Nu är då min fråga - vad gäller då man ombokas till samma bolag samma rutt (annat flightnummer) och anländer 3-4 timmar efter utsatt tid på en longhaul? Räknas en re-route som allt som är annat flightnummer, eller endast det som faktiskt är en annan rutt?
Eftersom ankomst är >= 3h är flight =cancelled och inga av punkterna under flight cancelled ser ut att gälla som skulle lätta på flygbolagets kompensationsansvar. Men då träder ev. denna re-routeformulering in?