Agö
Medlem
Ja, tyvärr är det ju så. Uttröttningsmetoden.Bra, tack för svar. Att de ens försöker...
Ja, tyvärr är det ju så. Uttröttningsmetoden.Bra, tack för svar. Att de ens försöker...
Klockrent EU 261/2004-ersättning.Inställt flyg CPH-GOT, ombokad från Plus till en turistbuss. SAS nekar såklart alla krav.
SK438/09aug ställdes in som ett direkt resultat av sjukdomsfall hos besättningen och var inte möjlig att undvika. Av ovannämnda skäl kan vi inte tillmötesgå ert ersättningskrav enligt EU 261/2004.
Rätten till ersättning enligt EUs förordning 261/2004 beror på om flygningen "försenades på grund av en omständighet som varken kunnat förutses eller avvärjas". Dessa omständigheter inkluderar bl.a. väderförhållanden, vissa hastigt uppkomna tekniska orsaker, strejker eller sjukdomsfall hos besättning.
Det kan väl rimligtvis inte anses extraordinärt att någon i besättningen blir sjuk? Det måste ju hända hela tiden
"Therefore, in the course of the activities of an air carrier, that unexpected event is inherent in the normal exercise of an air carrier’s activity, as air carriers are confronted as a matter of course with unexpected technical problems. Furthermore, the prevention of such a breakdown or the repairs occasioned by it, including the replacement of a prematurely defective component, is not beyond the actual control of that carrier, since the latter is required to ensure the maintenance and proper functioning of the aircraft it operates for the purposes of its business.di.se - EU-dom: Flygbolag måste ersätta resenärer
Edit: Pressreleasen från EU-domstolen: http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-09/cp150105en.pdf
Inga dokument uppe i samlingen än, men de bör kunna hittas här sen:
CURIA - List of results
Inställt flyg CPH-GOT, ombokad från Plus till en turistbuss. SAS nekar såklart alla krav.
di.se - EU-dom: Flygbolag måste ersätta resenärer
Edit: Pressreleasen från EU-domstolen: http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-09/cp150105en.pdf
Inga dokument uppe i samlingen än, men de bör kunna hittas här sen:
CURIA - List of results
Crosslänkar även till Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut | Sida 140 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor"Therefore, in the course of the activities of an air carrier, that unexpected event is inherent in the normal exercise of an air carrier’s activity, as air carriers are confronted as a matter of course with unexpected technical problems. Furthermore, the prevention of such a breakdown or the repairs occasioned by it, including the replacement of a prematurely defective component, is not beyond the actual control of that carrier, since the latter is required to ensure the maintenance and proper functioning of the aircraft it operates for the purposes of its business.
Therefore, a technical problem cannot fall within the definition of ‘extraordinary circumstances’.
In that connection, the Court also points out that the discharge of obligations pursuant to EU law is without prejudice to air carriers’ rights to seek compensation from any person who caused the delay, such as the manufacturer of certain defective components. "
Allmänna reklamationsnämnden. Kostnadsfritt. Blankett på http://www.konsumenteuropa.se/globalassets/reklamationsblanketterna/eu_complaint_form_sv.pdf alt direkt på Inledning - Allmänna reklamationsnämndenSom väntat så fortsatte SAS kategoriskt att betala något överhuvudtaget och i sista mejlet skrev de att de från deras sida anser ärendet avslutat. Eftersom ärendet inte alls är avslutat så får det bli tingsrätten istället. Någon som har tips om vem som kan vara bäst lämpad för det?
Jag tänkte att SAS skulle få bränna av några timmars advokattid på att köra det i rätten istället. Eftersom de håller på att tjafsa om självklarheter så kan det vara bra att det straffar sig för dem.Allmänna reklamationsnämnden. Kostnadsfritt. Blankett på http://www.konsumenteuropa.se/globalassets/reklamationsblanketterna/eu_complaint_form_sv.pdf alt direkt på Inledning - Allmänna reklamationsnämnden