Säg att det finns två sviter på ett hotell. 3 Platinum bokar rum i kategorin under svit för att vara "garanterade" en svit. Blir då alla dessa 3 uppgraderade? Svaret lär vara nej på detta, så det fanns aldrig någon garanti tidigare.
Den tidigare regleringen av detta var mig veterligen att om rum i bättre kategori finns tillgängligt, så kan man få en uppgradering även till svit vid incheck (kan göras vid planering från hotellet dagen innan också). Det var dock aldrig någon garanti att alltid få det.
Jag bodde tex förra sommaren på ett hotell som var helt fullbokat, hade tagit billigaste rummet och fick ingen uppgradering alls, inte ens "room with a view" eller liknande. Hotellet var helt enkelt fullt och andra gäster hade betalat för de bättre rummen. Dvs ingen garanti på att alltid få bättre rum. Med nya reglerna nu hade jag dock fått uppgradering då det fanns bättre rum när jag gjorde min bokning. Till saken hör att jag bodde på hotellet ett tio-tal ggr under 2020 och fick alltid riktigt bra rum utom just denna gång då det var helt fullt.
Möjlighet till uppgradering till svit finns ju fortfarande kvar, precis som tidigare. Skillnaden nu är att man alltid blir uppgraderas en kategori direkt vid bokning (dock inte svit) om det finns ett sådant rum tillgängligt.