Senaste nytt

Nya villkor i Nordic Choice från 1 februari

intuition

Medlem
Av det som finns rapporterat ovan i tråden är sviter undantagna från den "automatiska" uppgradering som ska ske direkt efterbokning men inte från den uppgradering som kan ske vid incheckning.

Då bör de nya reglerna inte leda till lägre andel uppgradering till svit.

Gamla systemet:
1. Boka e.g. standard rum
2. Vänta på incheckning
3. Checka in och bli uppgraderad, ev. till svit

Nya systemet:
1. Boka e.g. standardrum
2. Bli direkt uppgraderad till superior
3. Checka in och bli uppgraderad, ev. till svit
 

M.K

Medlem
Facit hittills i februari, 3 av 3 nätter med svit (varav en på Radisson som Gold så OT men ändå trevligt!)

Jag tycker att det är värt att nämna min faktiskt ödmjuka approach till detta. De allra finaste rummen är få och jag ser det som en fin bonus om jag får dem. Det är såklart ofta fler där med högsta status som kanske också bokat ett finare rum än mig. Inget jag räknar med alltså och förnedrar mig inte med tjat. Jag gillar det nya systemet med garanterad upgrade med möjlighet till mer vid flyt.

Jag blir istället glad när det sker och bokar såklart samma hotell igen nästa gång. :)
 
Av det som finns rapporterat ovan i tråden är sviter undantagna från den "automatiska" uppgradering som ska ske direkt efterbokning men inte från den uppgradering som kan ske vid incheckning.

Då bör de nya reglerna inte leda till lägre andel uppgradering till svit.

Gamla systemet:
1. Boka e.g. standard rum
2. Vänta på incheckning
3. Checka in och bli uppgraderad, ev. till svit

Nya systemet:
1. Boka e.g. standardrum
2. Bli direkt uppgraderad till superior
3. Checka in och bli uppgraderad, ev. till svit
Skillnaden är ju att i det gamla systemet så kunde jag ju boka kategorin under och bli garanterad en svit. Nu med det nya så kan jag ju bara hoppas på att bli det när jag checkar in.
 

palmen

Moderator
Skillnaden är ju att i det gamla systemet så kunde jag ju boka kategorin under och bli garanterad en svit. Nu med det nya så kan jag ju bara hoppas på att bli det när jag checkar in.
Det fanns väl inga garantier för uppgradering till svit med det gamla systemet? Uppgradering var väl alltid subject to availability och gjordes i anknytning till när du skulle bo och jag nte när du bokade?
 
Det fanns väl inga garantier för uppgradering till svit med det gamla systemet? Uppgradering var väl alltid subject to availability och gjordes i anknytning till när du skulle bo och jag nte när du bokade?
Jo det var garanterat i det gamla systemet. Det fanns ett tillägg i villkoren där det stod något i stil med "vissa sviter är undantagna". Jag var i kontakt med medlemsservice angående vad dom menade med det. Svaret jag fick var att det är såna sviter som inte är bokningsbara på hemsida eller i appen, dvs dom mest exklusiva sviterna som var undantagna. Övriga sviter som man kan boka "normal väg" var inkluderade i garanterad uppgradering.
 

intuition

Medlem
Skillnaden är ju att i det gamla systemet så kunde jag ju boka kategorin under och bli garanterad en svit. Nu med det nya så kan jag ju bara hoppas på att bli det när jag checkar in.

Jo det var garanterat i det gamla systemet. Det fanns ett tillägg i villkoren där det stod något i stil med "vissa sviter är undantagna". Jag var i kontakt med medlemsservice angående vad dom menade med det. Svaret jag fick var att det är såna sviter som inte är bokningsbara på hemsida eller i appen, dvs dom mest exklusiva sviterna som var undantagna. Övriga sviter som man kan boka "normal väg" var inkluderade i garanterad uppgradering.

"Garanterad" som i att den är obokad och hotellet "känner för" att uppgradera just dig. De kan ju tex välja att uppgradera annan gäst till sviten.

Och det är väl precis samma situation som vi har idag? Eller är det någon av er som har svart på vitt att sviter nu är undantagna från uppgradering vid incheckning?
Det har ju postats ovanför direkt från NC att den möjligheten finns kvar. Ni som säger att tillgängligheten har minskat, kan ni ge exempel på detta?
 
Igår fick jag en juniorsvit på post i alla fall och som sagt så skriver dom själva på facebook att det ska vara möjligt vid incheckning.
 

palmen

Moderator
Jo det var garanterat i det gamla systemet. Det fanns ett tillägg i villkoren där det stod något i stil med "vissa sviter är undantagna". Jag var i kontakt med medlemsservice angående vad dom menade med det. Svaret jag fick var att det är såna sviter som inte är bokningsbara på hemsida eller i appen, dvs dom mest exklusiva sviterna som var undantagna. Övriga sviter som man kan boka "normal väg" var inkluderade i garanterad uppgradering.
Säg att det finns två sviter på ett hotell. 3 Platinum bokar rum i kategorin under svit för att vara "garanterade" en svit. Blir då alla dessa 3 uppgraderade? Svaret lär vara nej på detta, så det fanns aldrig någon garanti tidigare.

Den tidigare regleringen av detta var mig veterligen att om rum i bättre kategori finns tillgängligt, så kan man få en uppgradering även till svit vid incheck (kan göras vid planering från hotellet dagen innan också). Det var dock aldrig någon garanti att alltid få det.
Jag bodde tex förra sommaren på ett hotell som var helt fullbokat, hade tagit billigaste rummet och fick ingen uppgradering alls, inte ens "room with a view" eller liknande. Hotellet var helt enkelt fullt och andra gäster hade betalat för de bättre rummen. Dvs ingen garanti på att alltid få bättre rum. Med nya reglerna nu hade jag dock fått uppgradering då det fanns bättre rum när jag gjorde min bokning. Till saken hör att jag bodde på hotellet ett tio-tal ggr under 2020 och fick alltid riktigt bra rum utom just denna gång då det var helt fullt.

Möjlighet till uppgradering till svit finns ju fortfarande kvar, precis som tidigare. Skillnaden nu är att man alltid blir uppgraderas en kategori direkt vid bokning (dock inte svit) om det finns ett sådant rum tillgängligt.
 
Säg att det finns två sviter på ett hotell. 3 Platinum bokar rum i kategorin under svit för att vara "garanterade" en svit. Blir då alla dessa 3 uppgraderade? Svaret lär vara nej på detta, så det fanns aldrig någon garanti tidigare.

Den tidigare regleringen av detta var mig veterligen att om rum i bättre kategori finns tillgängligt, så kan man få en uppgradering även till svit vid incheck (kan göras vid planering från hotellet dagen innan också). Det var dock aldrig någon garanti att alltid få det.
Jag bodde tex förra sommaren på ett hotell som var helt fullbokat, hade tagit billigaste rummet och fick ingen uppgradering alls, inte ens "room with a view" eller liknande. Hotellet var helt enkelt fullt och andra gäster hade betalat för de bättre rummen. Dvs ingen garanti på att alltid få bättre rum. Med nya reglerna nu hade jag dock fått uppgradering då det fanns bättre rum när jag gjorde min bokning. Till saken hör att jag bodde på hotellet ett tio-tal ggr under 2020 och fick alltid riktigt bra rum utom just denna gång då det var helt fullt.

Möjlighet till uppgradering till svit finns ju fortfarande kvar, precis som tidigare. Skillnaden nu är att man alltid blir uppgraderas en kategori direkt vid bokning (dock inte svit) om det finns ett sådant rum tillgängligt.
Det var fortfarande formulerat enligt dom gamla reglerna som en garanti att bli uppgraderad en kategori. Det har var något som Choice även bekräftat när jag varit i kontakt med dom vid flera tillfällen.

Sen kommer vi ju till det du skriver att det inte finns rum fysiskt vid tillfället du bor på hotellet att uppgradera. Dom kan ju inte trolla fram rum som inte finns. Jag har tidigare skrivit och frågat om vad som händer när dom inte kan garantera uppgraderingen? Det kanske är denna förändring som tillkommit för att inte hamna i den situationen? Jag har tidigare efterfrågat en rak linje när dom inte uppfyllt garantin. Kundtjänst håller med om att jag ska bli kompenserad när dom inte uppfyllt förmånen (det anser jag bekräftar att även dom ser det som dom formulerat som en garanti och inte en möjlig uppgradering), problemet är att man får som dom skrev det "diskutera med hotellet så får ni komma fram till en lämplig kompensation tillsammans" vilket man inte alltid orkar utan accepterar att man inte fått det man är garanterad.

Sen tycker jag att det är bättre att det kommer att uppgradera direkt första steget nu. Undantaget då man verkligen velat få en svit och då varit garanterad svit tidigare vid bokning av kategorin under. Då har jag bara kontaktat hotellet direkt efter bokning och hänvisat till förmånen och då fått det utan problem.
 
Toppen