Senaste nytt

Nya villkor i Nordic Choice från 1 februari

M.K

Medlem
Jag skrev om detta i en annan tråd men förtjänar kanske en egen tråd, moderator kan avgöra.

Positiva ändringar

Alla nivåer

4.5 Övernattning som bokas genom nätbaserat resebolag (Online Travel Agency) inklusive (men inte uteslutande) Expedia.com, Hotels.com, Booking.com, Orbitz.com, CheapTickets.com, Priceline.com ger 500 bonuspoäng/vistelse.

- 7.5.6 Gratis kaffe/te för medlem, en kopp per dag inklusive en påtår, gäller vanligt bryggkaffe/te när det finns till försäljning (baristakaffe är exkluderat)

Gold+

- 7.7.10 Medlem erbjuds 2 för priset av 1 på entré till spa inom Nordic Choice Hotels. Förmånen gäller i mån av tillgänglighet och måste anges vid bokning i de fall förbokning är möjligt.

Negativa ändringar:

Silver+

7.6.2 Förlängd avbokningstid fram till kl 18.00 på ankomstdagen. Denna förmån gäller inte paketbokningar innehållande mer än rum och frukost, förskottsbetalda bokningar eller bokningar gjorda via nätbaserat resebolag inklusive, men inte uteslutande, Expedia.com, Hotels.com, Booking.com, Orbitz.com, CheapTickets.com, Priceline.com och så vidare.

Gold+

- 7.7.6 Möjlighet att kostnadsfritt checka ut fram till kl 16.00. Ska avtalas med receptionen senast dagen före avresa.

Platinum

- 7.8.4 Garanterad uppgradering av rumskategori en nivå om hotellet har rum i nästa kategori tillgängligt när bokningen registreras (sviter undantagna)

- 7.8.5 Möjlighet att kostnadsfritt checka ut fram till kl 18.00. Ska avtalas med receptionen senast dagen före avresa.

Konklusion

Trist om Suit tillgång minskas och sen utcheck har jag ofta utnyttjat samma dag med snabbt ändrade förutsättningar.

Edit. Går inte att avboka fram till 21 längre på ankomstdagen. Dålig ändring!

Trevligt dock med några poäng på Hotels.com bokningar då jag vill utnyttja kampanjer, eller behöver försvara min status där. Halva priset på SPA likaså även om givetvis fri entré för PLAT hade uppskattats än mer.
 
Last edited:

M.K

Medlem
@palmen 18.00 för silver+ tolkar jag det som, har som sagt lagt till det i min trådstart också. Detta ställer seriöst till det lite, opassande, med all osäkerhet som råder med resandet. Väntelistor på flyg mm.
 

palmen

Moderator
@palmen 18.00 för silver+ tolkar jag det som, har som sagt lagt till det i min trådstart också. Detta ställer seriöst till det lite, opassande, med all osäkerhet som råder med resandet. Väntelistor på flyg mm.
Jo, men 18 eller 21 på ankomstdagen är inte jättestor skillnad, tror det är ytterst få som har behov av de extra 3h. Det var väldigt frikostigt innan, men för mig personligen funkar 18 lika bra.
 
  • Gilla
Reactions: hco

M.K

Medlem
@palmen Jag har! Flera gånger bara under 2020 då jag inte kommit med sista flyget utan fått snabboka hotell på annan ort.

Jag har förresten räknat lite på värde då jag ibland bor på billiga, mest Comfort, med sen ankomst och tidig utcheck. Det lönar sig nu alltid (utan kampanj) att boka dessa med Hotels.com med rum under 667:- som Plat. 715:- som Gold avrundat lite utan hänsyn till skatter. Break even runt 1000:- men finns även värden med statusförmåner och eventuellt försvar av status för dem utan LT.

Kanske en idé bara boka med billigaste alternativ upp till 1000:-? En återgång till hur det var en lång period tidigare alltså. ;)

Med NCC Plat : 667x1,5x10n: 1 frinatt på Comfort

Med Hotels.com
10nätter: 1 frinatt+5000NCC poäng, alltså 1,5 frinätter på Comfort.

Värt att tänka på tycker jag. Varsågoda.
 
Last edited:

Protein48

Medlem
Tråkigt om uppgradering till sviter försvinner. Samtidigt bra med förtydligandet av "garanterad uppgradering" som Platinum OM det nu fr.o.m. 1/2 verkligen syns i appen direkt vid bokningstillfället att uppgradering gått igenom. Det enda hotell där jag upplevt det med är At Six där uppgradering har skett pronto.
 
Toppen