Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Exakt. Mitt hjärta slår mest för Audi, helt klart. Dock visade det sig att Volvo anno 2014 var en betydligt bättre bil än vad jag kunnat tro. Misstänker att de flesta som spyr galla här i tråden inte har ägt en Volvo på några år.
Jag kan verkligen rekommendera en provkörning av nya D4-motorn med den nya 8-stegade automaten.

För övrigt, oavsett om vi kör Volvo eller ej - och även om det finns ännu bättre bilar på världsmarknaden, så bör alla med koppling till teknikvärlden eller näringslivet vara stolta över att en så pass bra bil utvecklas och tillverkas i Sverige.

Än så länge görs några modeller i Sverige. Men kanske inte så länge till. Och vad utvecklingen beträffar så kan det nog diskuteras huruvida den sker i Sverige eller Kina

Om du läser kommentarerna om Volvo så finns det nog ingen Volvoälskare här, men det är en vettig kompromiss av skatteregler, förmånsbilspolicys, utrymme, säkerhet och ekonomi.

Jo men det är ju just DET som förvånar mig. Detta är ju BC.se - här flyger man i C och F etc. Vi kompromissar inte med service, känsla etc på flyget - varför skulle man då göra det gällande bilval :)

Jag har viss insyn i Volvo, tack vare en del uppdrag i jobbet på senaste tiden - mot en av deras underleverantörer. I princip all teknisk utveckling sker i Göteborg. 70- och 90-serierna tillverkas i Göteborg, medan 40- och 60-serierna tillverkas i Gent, Belgien. Alla motorer, förutom till den kinesiska marknaden, tillverkas i Skövde. Det faktum att man nyligen har investerat stora pengar i att ställa om Skövdefabriken till den nya motorfamiljen är klart positivt.

Som planerna ser ut nu kommer de kinesiska fabrikerna endast tillverka bilar för den kinesiska marknaden. Precis som BMW, Mercedes och VW/Audi gör. Vad som händer i framtiden kan ingen veta, men det är ändå ett faktum att Volvos ägare väljer att investera mycket mer i Sverige än vad någon hade vågat hoppas på.

Du har nog missförstått, de flesta här är Svenssons som är styrda av företagspolicys som betyder Y på alla flighter. C och F blir bara några enstaka privata turer eller någon opup då och då.
Håller med! Vill man flyga i något annat än Y med jobbet får man nog vara framgångsrik egenföretagare. Det kan inte vara många företag kvar i Sverige som godkänner något annat. Däremot kan ju poäng bli till trevliga uppgraderingar ibland.

Allvarligt talat så skulle jag aldrig betala fullpris för ens en biljett i C med egna pengar. Den merkostnaden lägger jag hellre på bättre hotell och måltider på destinationen. Det synsättet gör mig nog även lite extra nöjd de gånger jag poänguppgraderar.

Än så länge görs några modeller i Sverige. Men kanske inte så länge till. Och vad utvecklingen beträffar så kan det nog diskuteras huruvida den sker i Sverige eller Kina
Ibland blir jag förvånad hur folk tycker om saker de uppenbarligen inte har en aning om.
Och hur många bilar gör man i Karlstad?
Tyvärr har Volvo PV sålts till Kina men huvuddalen av utvecklingen sker i Göteborg.
Än så länge har iallafall jag inte sett några betydande tecken på att detta skulle vara på väg att ändras.

Mitt bidrag i högen av alla åsikter:

Varje biltillverkare har sin "tidsålder". Saab hade kanske sin tillsammans med Volvo på säg senare 80-talet eller så (om ens då - min Saab 9000 hade väldigt många fel), sedan kom Volvo och dominera som jag minns det (jag kan ju ha fel), sedan VW och Audi för att just nu kanske vara just BMW och i viss mån Audi. Det är nog aldrig en tillverkare som lever högst utan det är nog lite delad placering.

Själv har jag fått nog av BMWs klantigheter, så jag bedömmer att dom kommer rasa i det närmaste. Speciellt med tanke på alla modeller man sprutar ur sig - försök få till en bra eftermarknad på det....

Det sagt, svenska folket är vanemänniskor - de tre V bokstäverna: VVV = Volvo Vovve Villa. That's it!

Vad jag åker? MB SL 500 (nya modellen) - och den passar inte i något tjänstebilsreglemente som jag känner till ;-)

Det jag menar är att på personbilar är yttre påverkan större än det man vinner genom att sätta batteriet där bak. Vikt på förare, samt eventuella passagerare. Vikt och placering av eventuellt bagage. Vikt och placering av eventuell takbox, cykelhållare, släp. Nivå i bränsletanken, nivå i spolarvätska. Extra dimljus fram etc etc. Som du ser är det de yttre omständigheterna som påverkar mer än ett batteri.

Behöver inte vara en bilexpert för att inse det, räcker med basmekanikkunskaper.

Egentligen svarade jag på detta i mitt tidigare inlägg men du visar tydligt att du inte förstår.

Med ditt resonemang skulle aldrig produkter bli bättre. "Vi skiter i att göra den här cykeln perfekt balanserad eftersom köparen sen kanske sitter konstigt. Eller sätter på en pakethållare"

Om man aldrig optimerar en konstruktion så får man heller aldrig optimalt utnyttjande. Batteri bak i bilen är bevisligen en optimering som går att mäta fram, samma med elektriskt servo osv. Många bäckar små...

Ibland blir jag förvånad hur folk tycker om saker de uppenbarligen inte har en aning om.
Och hur många bilar gör man i Karlstad?
Tyvärr har Volvo PV sålts till Kina men huvuddalen av utvecklingen sker i Göteborg.
Än så länge har iallafall jag inte sett några betydande tecken på att detta skulle vara på väg att ändras.

Ja, vissa i denna tråden verkar göra allt för att smutskasta Volvo. Har man slut på sakliga argument så tar man till rena lögner för att föra sin kamp framåt.

Nu är inte Volvo mitt förstahandsval heller, om jag ska välja bil med hjärtat och bara har mig själv att tänka på. Volvo tillverkar dock prisvärda, säkra bilar som man åker förbannat bekvämt i. Att dessa bilar utvecklas och tillverkas i Sverige är något vi alla borde vara stolta över, istället för att med mer eller mindre lögnaktiga påståenden proklamera hur värdelösa Volvos produkter är.

Kan det möjligtvis vara så att en och annan i denna tråden har anställning hos någon tysk biltillverkare eller dess generalagent?

Toppen