Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Hemma eller om du har ett förmånligt laddavtal så går det.
Men numer är det inte ovanligt med en 7-9 kr/Kw vilket ungefär är 14-18 kr per mil
= ren förlust med statlig ersättning
Vid dessa kostnader på laddstation kör man helt enkelt på bensin/diesel. De flesta med laddhybrid har ju även ett skattepliktigt tillägg /mil för att täcka upp för.
 
Nästa fråga från mig, ni som har tjänstebil och pga bilpolicy blivit tvungna att välja hybrid eller el. Hur har ni löst det med laddstolpe hemma. Har ni blivit tvungna att betala laddstolpen själva eller har ni fått någon slags ersättning. det handlar om ca 15000kr för mig pga grävning och en massa extra m för kabel. Sen ställde jag frågan tidigare finns det någon lösning kring ersättning för laddning hemma. Eller har alla går över till att man står för drivmedel själv och sedan får man milersättning. Vad ligger ersättningen för er, sett olika nämligen. Ni som har ren elbil hur har ni löst ersättningen så att säga. förutsatt att man inte kan ladda på kontoret då man är resande säljare enbart kan ladda hemma och ute på vägen. Tacksam för input
 

lillemannen

Medlem
Om du får företaget till att betala för laddboxen är det en skattepliktig förmån. Milersättning som är skattefri är 9,50 mil för elbil.
 

Börling

Medlem
Blev en sväng förbi Hedin bil för att bara kolla nya e-klass laddhybrid dieseln. Gick ju bra, om man med det menar att beställa ny tjänstebil…
Blir spännande och inser att 2handsvärdet på min min kombi från 2021 var mycket bättre än väntat. Värdeminskning på ca 150 tkr 3 år 7000 mil!
12 mil på el snabbladdning på 55kw massor av nya finesser. Bäst av allt, ingen puckel i bagaget. Hundarna kan Mao få åka där istället för i baksätet…
Prel lev. 12e december.
Men, dom tog gärna min bil redan nu då dom hade brist.
Återkommer med bilder och recension till lucia.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

GOTBound

Medlem
Idag beställde jag en till förmånsbil, denna blir Mrs.GOTBounds bil då hennes arbetsgivare inte tillhandahåller förmånsbil till någon inom organisationen top-down men jag kan ut två.

En V60 B4 Momentum Advance, jag beställde bilen i tisdags och fick idag idag leveransdatum via Min Volvo portalen till 20w43 vilket får anses vara snabbt.
Då var det dags att byta ut denna så även @Mrs. GOTBound får börja köra elbil, beställning lagd på en;
EC40 Single Motor Extended Range Plus Black Edition
 
Toppen