Senaste nytt

Tjänstebilstråden

lillemannen

Medlem
jag kommer få laddhybrid och kör ca 5-6000mil om året menar du att man själv får lägga ut pengar och sen få milersättning.
Använd företagskort och ladda på publika platser, ladda på firman
Skriv upp dina privata mil och skatta för ca 2kr kWh x 1,2 sen vad du laddar privat får du stå för.
Alternativ är att all el står du själva för och sen blir det milersättning.

Finns ingen bra lösning då det är rent för invecklat för företaget att bryta ut din kostnad på din elkostnad om du laddar på firman.


 
Använd företagskort och ladda på publika platser, ladda på firman
Skriv upp dina privata mil och skatta för ca 2kr kWh x 1,2 sen vad du laddar privat får du stå för.
Alternativ är att all el står du själva för och sen blir det milersättning.

Finns ingen bra lösning då det är rent för invecklat för företaget att bryta ut din kostnad på din elkostnad om du laddar på firman.


Var står det något om att 2kr är ok att använda som förmånsgrund? @Mattias7205 frågar dessutom om laddhybrid.
 

lillemannen

Medlem
Var står det något om att 2kr är ok att använda som förmånsgrund? @Mattias7205 frågar dessutom om laddhybrid.
Det står inte. Det är det uppskattade elpriset för månaden för företaget. Ett snitt på 2 kr har varit ok om man laddar hemma och på arbete givetvis finns andra faktorer. Därav man vill göra det enklare. Det är omöjligt för arbetsgivare att det blir 100% rätt. Blir förmodligen i framtiden som mobiltelefonen. Kmr ihåg att vi fick stryka under vilka samtal som var privata, 18 månader senare när skattemyndigheten återkom. Bara för komplicerat och tidskrävande . Miss angående hybridbil. Bensinkort från företaget eller eget kreditkort och milersättning gäller då. Blir inte enkelt nog att reda ut kostnaden.
 
Har du hört talats om kreditkort??
Använd företagskort och ladda på publika platser, ladda på firman
Skriv upp dina privata mil och skatta för ca 2kr kWh x 1,2 sen vad du laddar privat får du stå för.
Alternativ är att all el står du själva för och sen blir det milersättning.

Finns ingen bra lösning då det är rent för invecklat för företaget att bryta ut din kostnad på din elkostnad om du laddar på firman.


Utgår från hemmet och kontoret ligger 60 mil bort så omöjligt att ladda på firman. Själva bensinkostnaden är inget problem utan det är laddningen och ersättning för den som jag är nyfiken hur ni löst detta. Kommer få en Mercedes c300e och där går ju bilen de första 10 milen på el sedan tar bensinmotorn över. Eftersom jag kör så mycket blir det en relativt saftig kostnad för el varje dag på 22kw eller vad nu batteriet ligger på. Men det enklaste är kanske att ta allt el + bensin privat och sedan en generell milersättning istället.
 

lillemannen

Medlem
En hybrid räknas som bensin/diesel enligt skv, så sätt bara upp vad du kör i tjänsten i ert reseräkningssystem så får du dina pengar.
Det blir i år 12:-/mil
Utgår från hemmet och kontoret ligger 60 mil bort så omöjligt att ladda på firman. Själva bensinkostnaden är inget problem utan det är laddningen och ersättning för den som jag är nyfiken hur ni löst detta. Kommer få en Mercedes c300e och där går ju bilen de första 10 milen på el sedan tar bensinmotorn över. Eftersom jag kör så mycket blir det en relativt saftig kostnad för el varje dag på 22kw eller vad nu batteriet ligger på. Men det enklaste är kanske att ta allt el + bensin privat och sedan en generell milersättning istället.
Så det är ingen dålig affär att ladda och få 12 kr /mil
 

Valley

Medlem
Fråga: Hur har era arbetsgivare löst det med ersättning när ni laddar era tjänstebilar hemma? Tacksam för svar då mitt bolag som jag jobbar på inte har hittat någon bra lösning? Hur gör ni med tjänstemil/privatmil?

Tack på förhand :)
Ingen lek.
De jag känner har nog alla olika lösningar.
Regelverket har fortfarande inte hängt med. I synnerhet med dagens el-priser
 
Toppen