Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Ibland blir jag förvånad hur folk tycker om saker de uppenbarligen inte har en aning om.
Och hur många bilar gör man i Karlstad?
Tyvärr har Volvo PV sålts till Kina men huvuddalen av utvecklingen sker i Göteborg.
Än så länge har iallafall jag inte sett några betydande tecken på att detta skulle vara på väg att ändras.

Kanske så att man i framtiden kommer tillverka mer bilar i Karlstad än i Göteborg. Och avseende framtida utveckling vidhåller jag att det kan diskuteras var den sker.
Kina kommer driva utvecklingen eftersom man i princip skiter fullkomligt i Sverige. De volymer som kan säljas i detta land är som en droppe i havet. Och att ett gäng slipade kineser skulle tänka tanken att låta kostnadskrävande delar som produktion och ev. utveckling ligga kvar i lilla Sverige finns inte på min eller andras karta. Att slåss på en marknad om +20 miljoner är liksom lite mer intressant. Lär inte gå att göra på ett bra sätt om man skall fortsätta bygga i Sverige

Och när förändringarna sker, lär det komma som en blixt från klar himmel och ett gäng rättrogna kommer i vanlig ordning fundera på vad som hände.
Det är mammon som styr.

Kanske så att man i framtiden kommer tillverka mer bilar i Karlstad än i Göteborg. Och avseende framtida utveckling vidhåller jag att det kan diskuteras var den sker.
Kina kommer driva utvecklingen eftersom man i princip skiter fullkomligt i Sverige. De volymer som kan säljas i detta land är som en droppe i havet. Och att ett gäng slipade kineser skulle tänka tanken att låta kostnadskrävande delar som produktion och ev. utveckling ligga kvar i lilla Sverige finns inte på min eller andras karta. Att slåss på en marknad om +20 miljoner är liksom lite mer intressant. Lär inte gå att göra på ett bra sätt om man skall fortsätta bygga i Sverige

Och när förändringarna sker, lär det komma som en blixt från klar himmel och ett gäng rättrogna kommer i vanlig ordning fundera på vad som hände.
Det är mammon som styr.
Om man lägger ner Volvos tillverkning i Göteborg och Königsegg flyttar till Karlstad skulle det ju kunna bli så...
Vi lär inte få tillbaks en (relativt) stor biltillverkare i Sverige om Volvo skulle försvinna.

Men fakta är att än så länge kommer huvuddelen av utvecklingen att ske i Sverige.
Shanghai är inte så mycket billigare än Göteborg och blir dyrare hela tiden.
En hel del tillverkning kommer att ske i Kina.

Min uppfattning är förövrigt att Volvo är bäst på säkerhet.
Oftast när en ny testmetod kommer fram vinner Volvo.
I kombination med en bra motorfamilj har Volvo ökat sitt attraktionsvärde och då hoppas jag att Volvo PV kan göra bättre vinst och då får vi behålla Volvo i Göteborg.

Och nej Volvo utvecklas huvudsakligen inte i Kina utan i Göteborg.

Det är mammon som styr.
Med Kina gissar jag att du menar Volvos kinesiska ägare Geely? Det är möjligt att Geely skiter fullkomligt i Sverige som du skriver, lika säkert är det inte att man skiter i den infrastruktur och kunskap som finns i Volvos nuvarande organisation - bland annat i Göteborg och Skövde. Att Geely väljer att investera miljardbelopp i Sverige tyder i alla fall enligt mitt sätt att se på saken att man avser behålla verksamheten här - i alla fall i ytterligare några år.

En bidragande orsak till detta skulle kunna vara att Europeiskt utvecklade bilar fortfarande klassas som finare i Kina än just Kinesiskt utvecklade bilar. Vad som händer i framtiden kan som sagt ingen riktigt veta i nuläget. Ett faktum är - med tanke på kinesiska importtullar - att det man vill sälja i Kina måste man tillverka i Kina om man vill kunna tjäna pengar. Detta gäller alla företag.

BMW som exempel tillverkar 1,5 miljoner bilar globalt. Av dessa tillverkas 10% i Kina. Det finns inget som säger att de tyska bilfabrikanterna kommer behålla sin produktion på hemmaplan i all framtid heller.

Låt oss nu glädjas över att Volvo har fått en ägare som i alla fall i nuläget satsar stora pengar i Sverige, istället för att ondgöra oss över vad som eventuellt sker i framtiden.

Då får väl även jag bidra lite med vad jag vet/tycker mig veta.

Mer än hälften av Volvos modeller tillverkas i Sverige, två modeller serietillverkas i Kina (S80L (Chongqing) och S60L (Chengdu) med försäljning endast på den kinesiska marknaden), och resterande modeller i Belgien. Nybyggda fabriken i Daqing har lite smått startat tillverkning av dagens XC90 lagom tills att den fasas ut i Europa för att ge plats för kommande generation, dvs ingen ny bil i den nya kinesiska fabriken. Iom de utbyggnader och investeringar som görs i Sverige ser jag inte att produktionen kommer att försvinna under överskådlig framtid. Min insikt säger att f.n. finns det inga planer att flytta någon av dagens aktuella bilmodeller eller del av produktionen från Sverige till Kina. Motorfabriken i Zhangjiakou skall vad jag förstår tillverka motorer till kinabilarna.

Beträffande utveckling så sker en väldigt begränsad del av Volvos utveckling i Kina - mestadels den som är direkt kopplad till de Kinaunika vagnarna S80L och S60L. Framtida bilmodeller fortsätter att utvecklas i Göteborg och den Volvo/Geely-gemensamma platformen CMA (som tas fram speciellt för c-segmentsbilar) utvecklas även den, delvis, i Göteborg i ett nystartat kontor under bolaget CEVT (China Euro Vehicle Technology). Självklart har jag inte insikt i var alla underleverantörerna har lagt sin utveckling och det görs säkert en hel del utanför Sverige även om komplettbilsutvecklingen och beslutsfattande styrs från Volvos huvudkontor i Göteborg.

Kan inte påstå att jag är en Volvoälskare men jag trivs väldigt bra med min 2014 V60 D2. Skulle jag valt en BMW eller Audi ifall jag inte hade varit styrd på Volvo som tjänste bil - kanske, men inte nödvändigtvis.

Om allt vill sig väl så får jag min nya bil på Onsdag. Det blev som så att jag hittade en ganska välutrustad lagerbil som hade det mesta jag behöver i utrustningsväg. Efter förhandlingar klarade jag precis 7,5 pbb.

Det blev en vit V70 D4 Momentum Automat, med teknikpaket och klimatpaket. Tror att jag kommer bli väldigt nöjd. Frugan var dessutom helt lyrisk vid provkörningen, vilket bådar gott för framtiden. :)

Om allt vill sig väl så får jag min nya bil på Onsdag. Det blev som så att jag hittade en ganska välutrustad lagerbil som hade det mesta jag behöver i utrustningsväg. Efter förhandlingar klarade jag precis 7,5 pbb.

Det blev en vit V70 D4 Momentum Automat, med teknikpaket och klimatpaket. Tror att jag kommer bli väldigt nöjd. Frugan var dessutom helt lyrisk vid provkörningen, vilket bådar gott för framtiden. :)

Grattis :D En fråga på det du säger att du klarade 7,5 efter förhandlingar, är det inte skatteverkets lista som gäller? Inköpspriset väl ingen betydelse?

Grattis :D En fråga på det du säger att du klarade 7,5 efter förhandlingar, är det inte skatteverkets lista som gäller? Inköpspriset väl ingen betydelse?

Vad gäller beskattningsdelen har man gentemot Skatteverket inte mycket att säga till om. Spelar ingen roll vad man fixar för inköpspris.
Men företaget kanske har 7,5 som beloppsgräns för inköp. Eller så är det underförstått att man skall följa Skatteverkets lista men glömmer att tala om det för sina anställda.

Å andra sidan kan man få ruskigt mycket beg lyxbil för 7,5 :)

Vad gäller beskattningsdelen har man gentemot Skatteverket inte mycket att säga till om. Spelar ingen roll vad man fixar för inköpspris.
Men företaget kanske har 7,5 som beloppsgräns för inköp. Eller så är det underförstått att man skall följa Skatteverkets lista men glömmer att tala om det för sina anställda.

Å andra sidan kan man få ruskigt mycket beg lyxbil för 7,5 :)

Helt korrekt, företaget i fråga har 7,5 pbb som beloppsgräns, annars behöver man söka dispens. Skatteverkets lista klarar den eftersom den kallas för Dynamic Edition eller något liknande, istället för momentum. Denna har dock lite mer utrustning, men "döps om" eftersom det är en prissänkt lagerbil.

Toppen