Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jo det finns många myter. En annan myt som Volvogänget brukar hävda är att Volvo är säkrast. Tyvärr visar ju både EuroNcap och Folksam att säkraste bilen är en Toyota. :rolleyes:

Säkerhetstesterna är ju i många fall bara blaj, hur intresserad är jag av hur skadad den som kör på mig blir etc. Jeep är i mitt huvud en riktigt säker bil, hög och tung, synd att den är lite jobbig att köra långt och fort i ;)

Jo det finns många myter. En annan myt som Volvogänget brukar hävda är att Volvo är säkrast. Tyvärr visar ju både EuroNcap och Folksam att säkraste bilen är en Toyota. :rolleyes:

Du fortsätter att sprida egenpåhittade sanningar, precis som med bränsleförbrukningen. Ingen Toyota har fått betyget 5 i Folksams rapport från 2013.

Du fortsätter att sprida egenpåhittade sanningar, precis som med bränsleförbrukningen. Ingen Toyota har fått betyget 5 i Folksams rapport från 2013.

Avensis -09 - finns med på listan som en av 7 i prisklass 150'-224' i mellanstora - stora bilar. Från 225' hittar vi BMW 3 & 5 som enda bilmärke.

Nu är jag ingen vän av dylika rapporter eftersom jag inte orkat sätta mig in hur värdering och viktning sker av olyckorna. Stort mot smått ? Singelolyckor ? Motorväg eller stad ? O s v. Men det kanske någon annan vet.
Vad gäller Volvo är jag tämligen säker på att deras säkerhetsnivå är bland den högsta som finns i världen idag.

För övrigt är jag också av den tron att det inte spelar svenne någon som helst roll om viktfördelningen i bilen är 50/50 eller 55/45 eller något annat. Utom den dagen bilen skall grisköras

?Hur säker är bilen?? 2013: Volvo överlägsen vinnare i Folksams rankning av säkra bilar | Folksam

”Hur säker är bilen?” är Folksams rankning av bilars krocksäkerhet och baseras på utfallet av verkliga olyckor. Högst betyg i årets rapport får Volvos modeller V70, S80, S60 och V60 från 2007 och framåt. Deras säkerhetsnivå är nära 60 procent högre än genomsnittsbilen samt 12 procentenheter bättre än tvåan på listan, Honda CRV 98-06.

Var hittar du en lista som bara innehåller utfallet från verkliga olyckor?

?Hur säker är bilen?? 2013: Volvo överlägsen vinnare i Folksams rankning av säkra bilar | Folksam

”Hur säker är bilen?” är Folksams rankning av bilars krocksäkerhet och baseras på utfallet av verkliga olyckor. Högst betyg i årets rapport får Volvos modeller V70, S80, S60 och V60 från 2007 och framåt. Deras säkerhetsnivå är nära 60 procent högre än genomsnittsbilen samt 12 procentenheter bättre än tvåan på listan, Honda CRV 98-06.

Man tar inte bara hänsyn till verkliga olyckor utan väger in Euro NCAP, om bilen har antisladd, autobroms och whiplash om jag förstått det rätt. I NCAP får Volvo fantastiskt betyg tack vare fotgängarskydd, antisladd är bara ja/nej fråga hos Folksam och Volvos är antisladd är inte så bra om man ska uttrycka sig diplomatiskt. Mycket blaj med dessa undersökningar.

Jag håller med om att dessa tester inte är fullt pålitliga, däremot kommenterades det tidigare i tråden att den säkraste bilen enligt folksam inte alls är en Volvo, utan en Toyota. Jag ville därför visa att detta påstående saknade verklighetsförankring.

Intressant det där med vilka bilmärkens antisladdsystem som är bäst. Läste ganska nyss ett sådant test där Volvo klarade sig utmärkt medans Audi fick betydligt sämre resultat. Ska se om jag hittar det igen. Det är för övrigt ett område man borde göra fler tester inom när man bedömer en bils säkerhet.

Jag håller med om att dessa tester inte är fullt pålitliga, däremot kommenterades det tidigare i tråden att den säkraste bilen enligt folksam inte alls är en Volvo, utan en Toyota. Jag ville därför visa att detta påstående saknade verklighetsförankring.

Intressant det där med vilka bilmärkens antisladdsystem som är bäst. Läste ganska nyss ett sådant test där Volvo klarade sig utmärkt medans Audi fick betydligt sämre resultat. Ska se om jag hittar det igen. Det är för övrigt ett område man borde göra fler tester inom när man bedömer en bils säkerhet.

EuroNcap testar här autobromssystem.

AEB Test Results | Euro NCAP - For safer cars crash test safety rating

Mercedes slår Volvo. Volvo kommer dock god tvåa.

Angående det mer emotionella:

Orsaken till att många med mig här inne inte väljer en Volvo som första val är just bristen på känsla. Vi uppskattar inte vad man gjort med billiga materialval, smäckiga kromlister, passat-grill mm. Bara synen av Powershifts självlysande jättedildo till växelspak i plast får mig att rysa. Missförstå mig rätt - jag äger trots allt en Volvo - men det är ingen bil jag längtar efter att köra. Ingen bil som kittlar varken kör-sinnen eller ha-begär. Kort sagt: V70 är - och kommer alltid vara arvtagaren till 745 och andra sossekontainrar.

Om du läser kommentarerna om Volvo så finns det nog ingen Volvoälskare här, men det är en vettig kompromiss av skatteregler, förmånsbilspolicys, utrymme, säkerhet och ekonomi.

Exakt. Mitt hjärta slår mest för Audi, helt klart. Dock visade det sig att Volvo anno 2014 var en betydligt bättre bil än vad jag kunnat tro. Misstänker att de flesta som spyr galla här i tråden inte har ägt en Volvo på några år.
Jag kan verkligen rekommendera en provkörning av nya D4-motorn med den nya 8-stegade automaten.

För övrigt, oavsett om vi kör Volvo eller ej - och även om det finns ännu bättre bilar på världsmarknaden, så bör alla med koppling till teknikvärlden eller näringslivet vara stolta över att en så pass bra bil utvecklas och tillverkas i Sverige.

Toppen