Ganskaanonym
Medlem
Får lov att komplettera med siffror från verkliga livet.
258HK xDrive
Karlstad - Stockholm - Karlstad - 6,7
Karlstad - Oslo - Karlstad - 6,1
Flensburg - Karlstad 7,3 (vi skall inte gå in på snitthastigheten för att nå denna förbrukning)
Rekordet ligger f n på 5,4
Har inte under alla mina V70 D5 resor varit nere på dessa nivåer. Låt vara att det var en 4 år sedan sist och lite har faktiskt hänt.
Helt klart bra siffror med den motorn och drivlinan. När det gäller V70 ska nya D4 vara ordentligt mycket snålare än D5, det är ju ändå en helt ny motorkonstruktion. Gången var dessutom tyst och silkeslen med bra kraft genom hela registret. Absolut inte sämre än BMW 520d, även om jämförelsen haltar då den senare var bestyckad med manuell låda.
När det gäller upplevd kvalitet tycker jag absolut att bilarna var jämförbara. Båda var knäpptysta på ojämna vägar, inget gnissel och gnek och bra kvalitetskänsla i knappar och reglage. Den upplevda ljudkvaliteten från stereon var dock bra mycket bättre i Volvon. Gissar att Volvo har tagit några kliv uppåt med den uppdaterade inredningen.
Låt vara att båda bilarna var nya, jag kan därför inte veta hur inredningskvaliteten upplevs om några år. Dock tycker jag att Volvon borde klara 3 år och 10k mil utan drastiska försämringar, vilket motsvarar mitt nyttjande av bilen.
Tack för tipset om 3-GT förresten. Ska kolla upp den.