Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Får lov att komplettera med siffror från verkliga livet.
258HK xDrive

Karlstad - Stockholm - Karlstad - 6,7
Karlstad - Oslo - Karlstad - 6,1
Flensburg - Karlstad 7,3 (vi skall inte gå in på snitthastigheten för att nå denna förbrukning)
Rekordet ligger f n på 5,4

Har inte under alla mina V70 D5 resor varit nere på dessa nivåer. Låt vara att det var en 4 år sedan sist och lite har faktiskt hänt.

Helt klart bra siffror med den motorn och drivlinan. När det gäller V70 ska nya D4 vara ordentligt mycket snålare än D5, det är ju ändå en helt ny motorkonstruktion. Gången var dessutom tyst och silkeslen med bra kraft genom hela registret. Absolut inte sämre än BMW 520d, även om jämförelsen haltar då den senare var bestyckad med manuell låda.

När det gäller upplevd kvalitet tycker jag absolut att bilarna var jämförbara. Båda var knäpptysta på ojämna vägar, inget gnissel och gnek och bra kvalitetskänsla i knappar och reglage. Den upplevda ljudkvaliteten från stereon var dock bra mycket bättre i Volvon. Gissar att Volvo har tagit några kliv uppåt med den uppdaterade inredningen.

Låt vara att båda bilarna var nya, jag kan därför inte veta hur inredningskvaliteten upplevs om några år. Dock tycker jag att Volvon borde klara 3 år och 10k mil utan drastiska försämringar, vilket motsvarar mitt nyttjande av bilen.

Tack för tipset om 3-GT förresten. Ska kolla upp den.

Akta dig för att "plocka ut" för många hästar. Jag smälte en kolv på min 2.4 D5:a....Fick byta hela motorn. Men herrejösses vad den gick tills den rasade.... :cool:

Jag tror Holgersson avser att köpa Polestaruppdateringen. Då är det fulla garantier från Volvo. D4 AWD är ju som Holgersson skriver D5:an, fast en strypt variant. Polestar till MY14 finns inte att köpa ännu, men kommer förmodligen så snart MY15 finns till försäljning.

Jag har haft både Volvo(senast XC70 D5 2011) och vi har en vanlig D5:an på jobbet, inget större fel med någon av dessa bilar när dom är nya men kvalitén på XC70 var bedrövlig, fick byta båda hjullagren bak(2 ggr på ena sidan), stötdämpare, framvagnsgrejor etc så jag bytte bort den efter 18 månader då den hade gått 12-13000 mil, den andra D5 som kollegan har är det om möjligt ännu mer fel på, tror det bara är KINA grejor i dom numera. Dessutom bedrövlig service på Volvo i min hemort så det var sista Volvon jag hade. Färgad av dålig service(och två måndagsex?) avråder jag starkt från att köpa Volvo om man kör mer än 1500 mil om året, jo jag blev lite arg på den bilen :p

Nu har jag en 530xd GT som har rullat 18000, bälgen till luftfjädringen har rykt 2 ggr vilket jag tycker är dåligt, i övrigt ingenting. Det är naturligtvis ett helt annat pris på den bilen men i mitt falla är det ett arbetsredskap och då får det kosta. Komfortstolarna är helt underbara och de kommer jag aldrig att klara mig utan tror jag, köp inte en BMW utan. Förvånande nog så i verklig förbrukning ligger den på 0,65 med mitt sätt att köra medans XC70:n låg på 0,87.

Ja, har man en tung högerfot och/eller väljer automat så kostar det att köra Volvo. Jag tror även tyskarna generellt lägger mer fokus på att få till en vettig förbrukning i autobahnfarter.

Nu har jag en 530xd GT som har rullat 18000, bälgen till luftfjädringen har rykt 2 ggr vilket jag tycker är dåligt, i övrigt ingenting. Det är naturligtvis ett helt annat pris på den bilen men i mitt falla är det ett arbetsredskap och då får det kosta. Komfortstolarna är helt underbara och de kommer jag aldrig att klara mig utan tror jag, köp inte en BMW utan. Förvånande nog så i verklig förbrukning ligger den på 0,65 med mitt sätt att köra medans XC70:n låg på 0,87.

Har börjat fundera på om jag verkligen klarar mig utan komfortstolarna (aircond-modellen) om jag skulle byta ner mig till en 3-GT alt flytta över till MB CLS Shooting Brake.
Men med dina mil vore det intressant att veta hur du funderar när det gäller livslängd och kalkyl. Själv hamnar jag f n på 18-20 mån-intervall (ca 9 500 mil) då jag inte vill betala en enda service utöver de fria och inte ta mig över den psykologiska 10 000 milagränsen samt att ha några månaders fabriksgaranti kvar när jag avyttrar.
Och i grunden finns ett 24 mån-avtal m 50% restvärde utan första förhöjda.

Måste också hålla med dig om Volvo efter min XC90 sejour. Larmgivare, relä till motorv. (krävde att motorn lyftes ut för att kunna åtgärdas), bromsförstärkare, bromsservo, styrenhet till Haldexsystemet, och lite till.
Likaså var även i mitt fall lokala Volvoverkstaden en katastrof, vilket gjorde att jag varje gång fick åka 4 mil för service och reparationer

Har börjat fundera på om jag verkligen klarar mig utan komfortstolarna (aircond-modellen) om jag skulle byta ner mig till en 3-GT alt flytta över till MB CLS Shooting Brake.
Men med dina mil vore det intressant att veta hur du funderar när det gäller livslängd och kalkyl. Själv hamnar jag f n på 18-20 mån-intervall (ca 9 500 mil) då jag inte vill betala en enda service utöver de fria och inte ta mig över den psykologiska 10 000 milagränsen samt att ha några månaders fabriksgaranti kvar när jag avyttrar.
Och i grunden finns ett 24 mån-avtal m 50% restvärde utan första förhöjda.

Ekonomin har fått ge efter för må bra faktorn i mitt fall:rolleyes: Det enda som jag faktiskt gör avseende ekonomin är att försöka hitta en demobil av den modell jag vill ha om det går. Jag brukar sen räkna ner restvärdet med ca 20 kr/mil så det blir 160-200K per år vilket brukar räcka bra på 3 år fast oftast byter jag lite tidigare än så.

Efter ytterligare provkörningar under gårdagen, bland annat av en 320d GT, så har jag bestämt mig. Det blir en V70 D4 då kombinationen av pris, prestanda, utrymme och komfort verkar svårslagen. Är fortfarande lite förvånad själv, hade aldrig trott att jag någonsin skulle köra Volvo igen efter åren med Audi.

Gällande tidigare kommentarer om att det bättre att säga upp sig än att tvingas köra Volvo, så måste jag säga att jag är oerhört glad att jag inte har dragit på mig detta "First Class Syndrome". Vad jobbigt det måste vara att hitta tillfredsställelse i livet. :)

Automat är ett måste, manuell låda är ju livsfarligt, minst lika farligt som att meka med mobilen ;)
Vad jag förstått stämmer inte det där påståendet riktigt, jag försökte nämligen använda det som ett argument mot VD för att försöka få in automat men då jag snokade runt efter forskning/ undersökning så fick jag höra från VTI att manuell enligt en hel del tester faktiskt är säkrare. Du är mer "med" i trafiken i och med att du måste agera, växla osv. Ligger kanske lite i det man säger, " automatväxlad bil åker man, manuell kör man".

Toppen