Ganskaanonym:
Om man gillar paneler som skakar, framhjulsdrift etc så är Volvo helt rätt för dig. Jag har både en E250 CDI 4-matic och en Volvo V50 D5 och kan således göra jämförelsen.
Det finns e-klass under 120g med automat- men du får den inte för 7.5 basbelopp. Kolla på E300 Hydrid.
Jag rekommenderar dig att kolla på Spritmonitor.de. Där kan man se hur mycket bilar drar i verkliga livet. BMW och Merca går rätt snålt jämfört med Volvo....
Ganskaanonym:
Om man gillar paneler som skakar, framhjulsdrift etc så är Volvo helt rätt för dig. Jag har både en E250 CDI 4-matic och en Volvo V50 D5 och kan således göra jämförelsen.
Det finns e-klass under 120g med automat- men du får den inte för 7.5 basbelopp. Kolla på E300 Hydrid.
Jag rekommenderar dig att kolla på Spritmonitor.de. Där kan man se hur mycket bilar drar i verkliga livet. BMW och Merca går rätt snålt jämfört med Volvo....
Jag tycker synd om er som blir mer eller mindre tvingade att ta ut en traktor från Volvo. Själv hade jag hellre sagt upp mig än gått med på det.
3-serien känns för liten, speciellt då det går att köpa en 520d som klarar gränsen. Dock undrar jag lite vad du menar med att jag kommer förstå varför när jag har kört några mil? Visst, BMW:n är betydligt snyggare och utstrålar mer lyx - framförallt på utsidan. På insidan är jag inte lika säker. Volvon hade förvånansvärt bra inredningskvalitet och kändes betydligt modernare än BMW:n. Framstolarna kändes betydligt bättre i Volvon och stereon lät mycket bättre. Motor och drivlina är orättvist att jämföra eftersom Volvon hade automatlåda och BMW:n manuell, men Volvos nya D4 (4-cyl) med 8-stegad automatlåda gjorde verkligen inte bort sig. BMW:n hade kanske lite kvickare styrrespons, men å andra sidan är ingen av dessa bilar någon sportbil direkt.
Men som sagt, vad gör BMW så mycket bättre och Volvo så mycket sämre när man har plöjt några mil?
Jag tycker synd om er som blir mer eller mindre tvingade att ta ut en traktor från Volvo. Själv hade jag hellre sagt upp mig än gått med på det.
Isåfall får jag anse mig överbevisad.
Samtidigt så har du ju redan bestämt dig för en Volvo så jag vet inte heller var du vill komma.
Nu vet jag inte riktigt var du vill komma med detta, men jag gjorde precis som du sa och gick in på spritmonitor.de. För att resultatet skulle bli någorlunda rättvist sökte jag bara på dieselmotorer med maximalt 220hp, detta för att tyskarna inte skulle bli negativt belastade av sina prestandamodeller.
BMW 5-serien - 7,67
BMW 3-serien - 6,61
MB E-klass - 7,77
MB C-klass - 7,02
Volvo V70 - 7,24
Volvo V60 - 6,97
Om vi jämför modeller från 2013 och framåt ser resultatet istället ut så här:
BMW 5-serien - 6,76
BMW 3-serien - 6,18
MB E-klass - 7,39
MB C-klass - 6,76
Volvo V70 - 6,84
Volvo V60 - 6,38
För övrigt håller jag med om att jämförelsen mellan E250 och V50 inte är direkt rättvis. V70 känns betydligt bättre ihopskruvad än V50.