Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag tycker synd om er som blir mer eller mindre tvingade att ta ut en traktor från Volvo. Själv hade jag hellre sagt upp mig än gått med på det.

Ganskaanonym:

Om man gillar paneler som skakar, framhjulsdrift etc så är Volvo helt rätt för dig. Jag har både en E250 CDI 4-matic och en Volvo V50 D5 och kan således göra jämförelsen.

Det finns e-klass under 120g med automat- men du får den inte för 7.5 basbelopp. Kolla på E300 Hydrid.

Jag rekommenderar dig att kolla på Spritmonitor.de. Där kan man se hur mycket bilar drar i verkliga livet. BMW och Merca går rätt snålt jämfört med Volvo....

Att jämföra en V50 med en E250 känns inte riktigt rättvist, kanske får jämföra med en A-klass eller liknande då.
Ser man däremot på en 60 eller 70 serie så är det mer relevant i mina ögon. Jag har själv högt och ljudligt tidigare proklamerat att Volvo inte är något att ha som förmånsbil men har nu helt ändrat uppfattning faktiskt. Sen säger jag inte att det är den bästa bilen på världsmarknaden, men sett till många bolags policy kring förmånsbilar så är det en attraktiv traktor...

Ganskaanonym:

Om man gillar paneler som skakar, framhjulsdrift etc så är Volvo helt rätt för dig. Jag har både en E250 CDI 4-matic och en Volvo V50 D5 och kan således göra jämförelsen.

Det finns e-klass under 120g med automat- men du får den inte för 7.5 basbelopp. Kolla på E300 Hydrid.

Jag rekommenderar dig att kolla på Spritmonitor.de. Där kan man se hur mycket bilar drar i verkliga livet. BMW och Merca går rätt snålt jämfört med Volvo....

Nu vet jag inte riktigt var du vill komma med detta, men jag gjorde precis som du sa och gick in på spritmonitor.de. För att resultatet skulle bli någorlunda rättvist sökte jag bara på dieselmotorer med maximalt 220hp, detta för att tyskarna inte skulle bli negativt belastade av sina prestandamodeller.

BMW 5-serien - 7,67
BMW 3-serien - 6,61

MB E-klass - 7,77
MB C-klass - 7,02

Volvo V70 - 7,24
Volvo V60 - 6,97

Om vi jämför modeller från 2013 och framåt ser resultatet istället ut så här:

BMW 5-serien - 6,76
BMW 3-serien - 6,18

MB E-klass - 7,39
MB C-klass - 6,76

Volvo V70 - 6,84
Volvo V60 - 6,38

För övrigt håller jag med om att jämförelsen mellan E250 och V50 inte är direkt rättvis. V70 känns betydligt bättre ihopskruvad än V50.

Last edited:
Isåfall får jag anse mig överbevisad.

Samtidigt så har du ju redan bestämt dig för en Volvo så jag vet inte heller var du vill komma.

3-serien känns för liten, speciellt då det går att köpa en 520d som klarar gränsen. Dock undrar jag lite vad du menar med att jag kommer förstå varför när jag har kört några mil? Visst, BMW:n är betydligt snyggare och utstrålar mer lyx - framförallt på utsidan. På insidan är jag inte lika säker. Volvon hade förvånansvärt bra inredningskvalitet och kändes betydligt modernare än BMW:n. Framstolarna kändes betydligt bättre i Volvon och stereon lät mycket bättre. Motor och drivlina är orättvist att jämföra eftersom Volvon hade automatlåda och BMW:n manuell, men Volvos nya D4 (4-cyl) med 8-stegad automatlåda gjorde verkligen inte bort sig. BMW:n hade kanske lite kvickare styrrespons, men å andra sidan är ingen av dessa bilar någon sportbil direkt.

Men som sagt, vad gör BMW så mycket bättre och Volvo så mycket sämre när man har plöjt några mil?

3-GT är rymligare inuti än 520 Touring.
Kvaliteten går inte att jämföra. Volvon - om inget nytt har hänt - har en detaljfinnish som inte håller samma klass som de tyska premiummärkena. Maskineriet och körglädjen. Och om man får med sig komfortstolar så ligger tom en S-Klass i lä, när det gäller komfort.
Alla irriterande småfel som jag hade på min Volvo har jag inte haft på någon av mina BMW. Och sist men inte minst - en klart personlig del - BMW har inte kinesiska ägare.

Isåfall får jag anse mig överbevisad.

Samtidigt så har du ju redan bestämt dig för en Volvo så jag vet inte heller var du vill komma.

Nej, jag har absolut inte bestämt mig för en Volvo. Jag ska ut och provköra lite fler modeller innan jag bestämmer mig. Vad jag däremot säger är att enligt min subjektiva bedömning upplever jag absolut inte Volvo V70 D4 som en sämre bil än BMW 520d, snarare tvärt om totalt sett. Dock vet jag att många, inte minst på detta forum, gärna proklamerar att BMW ligger flera klasser över Volvo på de flesta punkter. Därför är det intressant att höra VAD som gör BMW till den betydligt bättre bilen.

Helst hade jag valt en Audi A6 Avant om möjligheten hade funnits. Jag är av någon anledning svag för bilar med ringar i fronten.

Nu vet jag inte riktigt var du vill komma med detta, men jag gjorde precis som du sa och gick in på spritmonitor.de. För att resultatet skulle bli någorlunda rättvist sökte jag bara på dieselmotorer med maximalt 220hp, detta för att tyskarna inte skulle bli negativt belastade av sina prestandamodeller.

BMW 5-serien - 7,67
BMW 3-serien - 6,61

MB E-klass - 7,77
MB C-klass - 7,02

Volvo V70 - 7,24
Volvo V60 - 6,97

Om vi jämför modeller från 2013 och framåt ser resultatet istället ut så här:

BMW 5-serien - 6,76
BMW 3-serien - 6,18

MB E-klass - 7,39
MB C-klass - 6,76

Volvo V70 - 6,84
Volvo V60 - 6,38

För övrigt håller jag med om att jämförelsen mellan E250 och V50 inte är direkt rättvis. V70 känns betydligt bättre ihopskruvad än V50.

Får lov att komplettera med siffror från verkliga livet.
258HK xDrive

Karlstad - Stockholm - Karlstad - 6,7
Karlstad - Oslo - Karlstad - 6,1
Flensburg - Karlstad 7,3 (vi skall inte gå in på snitthastigheten för att nå denna förbrukning)
Rekordet ligger f n på 5,4

Har inte under alla mina V70 D5 resor varit nere på dessa nivåer. Låt vara att det var en 4 år sedan sist och lite har faktiskt hänt.

Toppen