Ganskaanonym
Medlem
På grund av förändringar i tjänsten är det nu dags att beställa förmånsbil. Tyvärr har min arbetsgivare en löjlig regel som säger max 130g CO2, så utbudet blir därmed lite begränsat. För övrigt är det 7,5 basbelopp som gäller och min familj kräver kombi. Har varit runt på en liten provkörningsrunda och började med att svänga in hos Hedin Bil. Blev lite förvånad måste jag säga över att Mercedes inte ens erbjuder C-klass med en motor som släpper ut mindre än 130g. BMW klarar till och med gränsen med 5-serien, visserligen med manuell låda. När det gäller Audi får man gå ner till A4, vilken helt klart är i minsta laget för mina behov. Annars gillar jag Audi, idag kör jag en A6 från 2009.
Följande bilar är provkörda (samtliga priser är förhandlade och innehåller vad jag tycker är nödvändig utrustning):
BMW 520d Manuell 129g - 369900:-
Audi A4 2.0 tdi Automat 129g - 319900:-
VW Passat 2.0 tdi Manuell 120g - 269900:-
Volvo V70 D4 Automat 119g - 329900:-
Audi A4 går (tyvärr!) bort då den känns för liten.
VW Passat går även den bort, gillade den inte alls. Det kändes verkligen att det var en billigare bil, framförallt ljudkomforten upplevde jag som usel.
I nuläget står det alltså mellan BMW och Volvo. BMW:n är klart snyggare och har lite rappare styrning, möjligtvis även lite lite tystare i kupen men skillnaden i ljudkomfort är väldigt liten. Dessutom måste jag nöja mig med manuell låda, vilket jag förvisso skulle kunna leva med. Däremot tyckte jag inte att stolarna var speciellt sköna, Volvos var klart bättre.
Volvon bjöd på den största förvåningen under provkörningen måste jag säga. Det var över 10 år sedan jag senast ägde en Volvo och det märks att det har hänt en hel del i utvecklingen. Komforten är jättebra och stolarna är underbara. Motorn var tydligen ny för i år och gjorde sitt jobb utmärkt. Stereon var ordentligt mycket bättre än i BMW:n, trots likvärdigt pris i utrustningslistan. Jag tycker ofta man läser att Volvo fortfarande är flera klasser under BMW, men det håller jag verkligen inte med om.
Det jag känner mig lite negativ till är väl i så fall att V70 är rätt ful. Har bokat tid för provkörning av en XC60 med samma motor, så vi får se var det slutar.
Lite tankar och funderingar bara, kom gärna med tips om jag har missat att provköra någon bil som "passar in i mallen".
Följande bilar är provkörda (samtliga priser är förhandlade och innehåller vad jag tycker är nödvändig utrustning):
BMW 520d Manuell 129g - 369900:-
Audi A4 2.0 tdi Automat 129g - 319900:-
VW Passat 2.0 tdi Manuell 120g - 269900:-
Volvo V70 D4 Automat 119g - 329900:-
Audi A4 går (tyvärr!) bort då den känns för liten.
VW Passat går även den bort, gillade den inte alls. Det kändes verkligen att det var en billigare bil, framförallt ljudkomforten upplevde jag som usel.
I nuläget står det alltså mellan BMW och Volvo. BMW:n är klart snyggare och har lite rappare styrning, möjligtvis även lite lite tystare i kupen men skillnaden i ljudkomfort är väldigt liten. Dessutom måste jag nöja mig med manuell låda, vilket jag förvisso skulle kunna leva med. Däremot tyckte jag inte att stolarna var speciellt sköna, Volvos var klart bättre.
Volvon bjöd på den största förvåningen under provkörningen måste jag säga. Det var över 10 år sedan jag senast ägde en Volvo och det märks att det har hänt en hel del i utvecklingen. Komforten är jättebra och stolarna är underbara. Motorn var tydligen ny för i år och gjorde sitt jobb utmärkt. Stereon var ordentligt mycket bättre än i BMW:n, trots likvärdigt pris i utrustningslistan. Jag tycker ofta man läser att Volvo fortfarande är flera klasser under BMW, men det håller jag verkligen inte med om.
Det jag känner mig lite negativ till är väl i så fall att V70 är rätt ful. Har bokat tid för provkörning av en XC60 med samma motor, så vi får se var det slutar.
Lite tankar och funderingar bara, kom gärna med tips om jag har missat att provköra någon bil som "passar in i mallen".