Senaste nytt

Tjänstebilstråden

På grund av förändringar i tjänsten är det nu dags att beställa förmånsbil. Tyvärr har min arbetsgivare en löjlig regel som säger max 130g CO2, så utbudet blir därmed lite begränsat. För övrigt är det 7,5 basbelopp som gäller och min familj kräver kombi. Har varit runt på en liten provkörningsrunda och började med att svänga in hos Hedin Bil. Blev lite förvånad måste jag säga över att Mercedes inte ens erbjuder C-klass med en motor som släpper ut mindre än 130g. BMW klarar till och med gränsen med 5-serien, visserligen med manuell låda. När det gäller Audi får man gå ner till A4, vilken helt klart är i minsta laget för mina behov. Annars gillar jag Audi, idag kör jag en A6 från 2009.

Följande bilar är provkörda (samtliga priser är förhandlade och innehåller vad jag tycker är nödvändig utrustning):
BMW 520d Manuell 129g - 369900:-
Audi A4 2.0 tdi Automat 129g - 319900:-
VW Passat 2.0 tdi Manuell 120g - 269900:-
Volvo V70 D4 Automat 119g - 329900:-

Audi A4 går (tyvärr!) bort då den känns för liten.
VW Passat går även den bort, gillade den inte alls. Det kändes verkligen att det var en billigare bil, framförallt ljudkomforten upplevde jag som usel.

I nuläget står det alltså mellan BMW och Volvo. BMW:n är klart snyggare och har lite rappare styrning, möjligtvis även lite lite tystare i kupen men skillnaden i ljudkomfort är väldigt liten. Dessutom måste jag nöja mig med manuell låda, vilket jag förvisso skulle kunna leva med. Däremot tyckte jag inte att stolarna var speciellt sköna, Volvos var klart bättre.

Volvon bjöd på den största förvåningen under provkörningen måste jag säga. Det var över 10 år sedan jag senast ägde en Volvo och det märks att det har hänt en hel del i utvecklingen. Komforten är jättebra och stolarna är underbara. Motorn var tydligen ny för i år och gjorde sitt jobb utmärkt. Stereon var ordentligt mycket bättre än i BMW:n, trots likvärdigt pris i utrustningslistan. Jag tycker ofta man läser att Volvo fortfarande är flera klasser under BMW, men det håller jag verkligen inte med om.

Det jag känner mig lite negativ till är väl i så fall att V70 är rätt ful. Har bokat tid för provkörning av en XC60 med samma motor, så vi får se var det slutar.

Lite tankar och funderingar bara, kom gärna med tips om jag har missat att provköra någon bil som "passar in i mallen".

Jag är enig med A380*G, XC60 bagaget är mycket mindre än du kan tänka dej. Jag plockade ut en XC70 2014 i augusti, vi har också CO2 begränsningar så jag fick bara in manuell men det går ju att leva med. D4:an är pigg, de har vässat motorerna en del de senaste åren. Jag kan varmt rekommendera Volvo, bra mycket bättre än vad jag kunde tro!

Faller in i ledet som konverterat till Volvo. Plockade ut en XC70 D4 nu i januari, pigg i motorn och vid första service (typ i sommar) så blir det omprogrammering för att komma åt några hästar till från standard 183. Är ju gamla D5 motorn i.

Grymt nöjd med handsfreen som har bra ljud.

BMW 3-Serie GT allt Touring. 318d och även 320d Automat kvalar in under 130g

MB C-220 cdi Blue Efficiency hamnar också under strecket.

Tycker synd om dig som i övrigt har en trångsynt arbetsgivare som framför allt sätter en 7,5BB gräns. Speciellt om du använder bilen väldigt mycket i tjänsten.
Men för min del och utav det du kan välja på, skulle jag utan tvekan plocka en BMW. När du plöjt några mil så vet du varför :)

Själv håller jag på med en koll inför sensommarens/höstens byte. Men tyvärr satte regnvädret lite käppar i hjulet eftersom jag vill testa 4-hjulsdrift på snö och is.
Har bara hunnit med MB C-Klass & BMW 3 GT (förutom den 5-Serie jag kör idag). Får lov att säga att MB's 4-Matic är ett klockrent system. Och vem vet. Kanske hamnar man i en Shooting Brake om inte hjärnan lägger in sitt veto

Får lov att säga att MB's 4-Matic är ett klockrent system. Och vem vet. Kanske hamnar man i en Shooting Brake om inte hjärnan lägger in sitt veto

4-Matics styrka är att den har konstant fördelning 45/55 vilket gör att den uppträder mycket konsekvent när man går brett. De flesta andra system joxar runt med fördelningen mellan axlarna så bilen växlar mellan under/överstyrning under pågående sladd.

Törs du åka en Shooting i jantesverige? Vad säger dina kunder? :)

Faller in i ledet som konverterat till Volvo. Plockade ut en XC70 D4 nu i januari, pigg i motorn och vid första service (typ i sommar) så blir det omprogrammering för att komma åt några hästar till från standard 183. Är ju gamla D5 motorn i.

Grymt nöjd med handsfreen som har bra ljud.

Akta dig för att "plocka ut" för många hästar. Jag smälte en kolv på min 2.4 D5:a....Fick byta hela motorn. Men herrejösses vad den gick tills den rasade.... :cool:

Vad pratar du om?

En C220 kombi Blue Eff. Edition manuell släpper ut 114g.

Vid närmare efterforskning ser jag att du har helt rätt. Kollade runt bland lagerbilarna hos Hedin och hittade ingen som låg lägre än 134g om jag minns rätt. Troligtvis fanns ingen Blue Eff. i lager och jag lade ingen större energi på att forska vidare då C-klass ändå är för liten. Man kan dock tycka att MB borde lyckas med E-klass under 130g. när BMW lyckas med 5-serien.

BMW 3-Serie GT allt Touring. 318d och även 320d Automat kvalar in under 130g

MB C-220 cdi Blue Efficiency hamnar också under strecket.

Tycker synd om dig som i övrigt har en trångsynt arbetsgivare som framför allt sätter en 7,5BB gräns. Speciellt om du använder bilen väldigt mycket i tjänsten.
Men för min del och utav det du kan välja på, skulle jag utan tvekan plocka en BMW. När du plöjt några mil så vet du varför :)

Själv håller jag på med en koll inför sensommarens/höstens byte. Men tyvärr satte regnvädret lite käppar i hjulet eftersom jag vill testa 4-hjulsdrift på snö och is.
Har bara hunnit med MB C-Klass & BMW 3 GT (förutom den 5-Serie jag kör idag). Får lov att säga att MB's 4-Matic är ett klockrent system. Och vem vet. Kanske hamnar man i en Shooting Brake om inte hjärnan lägger in sitt veto

3-serien känns för liten, speciellt då det går att köpa en 520d som klarar gränsen. Dock undrar jag lite vad du menar med att jag kommer förstå varför när jag har kört några mil? Visst, BMW:n är betydligt snyggare och utstrålar mer lyx - framförallt på utsidan. På insidan är jag inte lika säker. Volvon hade förvånansvärt bra inredningskvalitet och kändes betydligt modernare än BMW:n. Framstolarna kändes betydligt bättre i Volvon och stereon lät mycket bättre. Motor och drivlina är orättvist att jämföra eftersom Volvon hade automatlåda och BMW:n manuell, men Volvos nya D4 (4-cyl) med 8-stegad automatlåda gjorde verkligen inte bort sig. BMW:n hade kanske lite kvickare styrrespons, men å andra sidan är ingen av dessa bilar någon sportbil direkt.

Men som sagt, vad gör BMW så mycket bättre och Volvo så mycket sämre när man har plöjt några mil?

Ganskaanonym:

Om man gillar paneler som skakar, framhjulsdrift etc så är Volvo helt rätt för dig. Jag har både en E250 CDI 4-matic och en Volvo V50 D5 och kan således göra jämförelsen.

Det finns e-klass under 120g med automat- men du får den inte för 7.5 basbelopp. Kolla på E300 Hydrid.

Jag rekommenderar dig att kolla på Spritmonitor.de. Där kan man se hur mycket bilar drar i verkliga livet. BMW och Merca går rätt snålt jämfört med Volvo....

Toppen