Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Dessa penningar räcker väl till en hyfsat välutrustad E-klass eller 5-serie. Då är inte valet speciellt svårt.
Begriper inte vad som skall vara så märkvärdigt med Volvo

Ja, men XC60 "tävlar" i samma klass som t.ex. BMW X3 och Audi Q5. Det är inget märkvärdigt med Volvo och ingen konst att speca upp en schysst X3:a eller Q5:a för dom pengarna men kanske inte med all den utrustningen.

Du ställde en fråga om det inte var en myt att Volvo är billigare än BMW, men du har en Volvo och en Merca på uppfarten så nu vet du svaret? Delge för all del!

Du var mig en lustig fyr. Jag tillät mig för enkelhetens skull att klumpa ihop de tre tyska premiumbilarna i resonemanget. Audi, BMW och Mercedes ligger väldigt lika i pris, vilken av dem man jämför med mot Volvo är därför ganska irrelevant.

Min erfarenhet (genom faktiska köp) är iaf att Volvo numera är prissatta som premium - utan att att leverera motsvarande produkt.

Du var mig en lustig fyr. Jag tillät mig för enkelhetens skull att klumpa ihop de tre tyska premiumbilarna i resonemanget. Audi, BMW och Mercedes ligger väldigt lika i pris, vilken av dem man jämför med mot Volvo är därför ganska irrelevant.

Min erfarenhet (genom faktiska köp) är iaf att Volvo numera är prissatta som premium - utan att att leverera motsvarande produkt.

Försök att hålla dig från påhopp även om du vet bäst. Min erfarenhet är den motsatta, det skiljer ungefär automat, awd, skinnklädsel samt fem år på tekniksystemen. Att BWM bakar in serviceavtalet i priset får väl snarast ses som en nackdel då det hamnar på förmånsvärdet. Min V60s serviceavtal kostar 3 000kr om året så köper man nybil privat är det ju 9 000 till BMWs fördel

Ja, men XC60 "tävlar" i samma klass som t.ex. BMW X3 och Audi Q5. Det är inget märkvärdigt med Volvo och ingen konst att speca upp en schysst X3:a eller Q5:a för dom pengarna men kanske inte med all den utrustningen.

Då tror jag det blir ännu lite bättre. Frågan är om det överhuvud taget skiljer prismässigt mellan likvärdiga X3, Q5 och XC 60.
Nosade upp en test från 2 år tillbaka (TV) Då var XC 60 dessutom den dyraste bilen att köra runt i under 3 år vid normal körning.

Som vanligt är ju knepet att lurpassa på lagerbilar. En lagerbil som redan är registrerad står och tickar rätt bra och kan få svetten att tränga fram i pannan på vilken säljchef som helst....

Pruta på - hej och hå!

mvh

Detta är exakt vad det handlar om. Kombinera gärna med slutet på månaden (om säljföretaget har bonusavstämning per kalendermånad vill säga) så att man får lite hjälp av att säljaren ser sin chans till lite fetare Bonus. Och kom också ihåg att hålla koll på när bokslutet för säljföretaget är, dvs om de följer t.ex. Kalenderår, och bilen står i lager, och kanske är en cab mitt i vintern (cabar säljer bäst under kanske Maj till Juli?) - det blir garanterat lättare att få bra pris just då.

Som Jakob K skriver: Pruta på!!!

Försök att hålla dig från påhopp även om du vet bäst. Min erfarenhet är den motsatta, det skiljer ungefär automat, awd, skinnklädsel samt fem år på tekniksystemen. Att BWM bakar in serviceavtalet i priset får väl snarast ses som en nackdel då det hamnar på förmånsvärdet. Min V60s serviceavtal kostar 3 000kr om året så köper man nybil privat är det ju 9 000 till BMWs fördel

Kostnader för service finns, oavsett det är inbakat i grundpriset eller inte. Men det är väldigt mycket trevligare att redan från början kunna bortse från dessa kostnader under normalt sett de första 3 åren.
Påslaget det innebär på förmånsvärdet är så marginellt.

Detta är exakt vad det handlar om. Kombinera gärna med slutet på månaden (om säljföretaget har bonusavstämning per kalendermånad vill säga) så att man får lite hjälp av att säljaren ser sin chans till lite fetare Bonus. Och kom också ihåg att hålla koll på när bokslutet för säljföretaget är, dvs om de följer t.ex. Kalenderår, och bilen står i lager, och kanske är en cab mitt i vintern (cabar säljer bäst under kanske Maj till Juli?) - det blir garanterat lättare att få bra pris just då.

Som Jakob K skriver: Pruta på!!!

Och det handlar ibland inte bara om bonus för säljare. Finns en del kick back-avtal som kan innebära tämligen stora pengar för bilföretaget från generalagent/tillverkare.
Nu kan bilföretag stundtals rädda sådana deal genom att själva registrera in bilar på sig själva.

Och lite till. När det gäller just lagerbilar kan man som vanligt ta Ford som intressant exempel. Upplands Motor hade rent brutala rabatter på sina Mondeo's som bott i hallen så det började växa mossa på dem. Kollegan slog till och jag tror han nämnde en rabattnivå för sin på nästan 30%

Det är sant, det finns väldigt många flera kickbacks som inte syns. T.ex. får säljare kickback på finansieringar osv. Svårt att överblicka allt.

Btw jag har nått över 30% på en splitterny lagerbil, och det är det extremaste jag någonsin uppnått för övrigt, så rätt bil/tid/osv - japp det finns möjligheter helt klart.

Man kan överhuvudtaget inte jämföra BMW och Mercedes med Volvo, Audi har jag ingen erfarenhet av men de övriga har jag avverkat. Volvo har lyft sig ordentligt de senaste åren men ligger fortfarande långt efter BMW och Mercedes i kvalitets- och körkänsla. Skulle jag köra lite mindre skulle jag dock köra Volvo då den ÄR billigare med den utrustning jag vill ha men med 8-9000 mil om året så är det en är arbetsmiljö fråga också.

Toppen