Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Vad jag förstått stämmer inte det där påståendet riktigt, jag försökte nämligen använda det som ett argument mot VD för att försöka få in automat men då jag snokade runt efter forskning/ undersökning så fick jag höra från VTI att manuell enligt en hel del tester faktiskt är säkrare. Du är mer "med" i trafiken i och med att du måste agera, växla osv. Ligger kanske lite i det man säger, " automatväxlad bil åker man, manuell kör man".

Inte i mitt fall ;) Många som inte klarar av att växla som skaffar automat, trolig förklaring till statistiken :D

Ang. Volvo vs BMW så är min subjektiva uppfattning att BMW spöar Volvo alla dagar i veckan men det beror nog på att jag överlag är och alltid varit väldigt bilintresserad. Är man bilintresserad så bryr man sig om 50-50 viktfördelning, vridmomentskurvor, avancerad ventilstyrning, bränsleförbrukning kontra prestanda, styrkänsla, chassikänsla, hjulupphängning, växellåda etc. etc... Bara en sån sak som att lägga batteriet i bakluckan för viktens skull är inget Volvo någonsin skulle bry sig om. Såna saker har BMW ALLTID vunnit över Volvo på, - det vet alla bilnördar.

Men är man, som majoriteten av befolkningen, inte särskilt bilintresserad utan främst intresserad av ett tryggt, säkert transportmedel så funkar Volvo säkert lika bra. Därmed inte sagt att de som köper BMW generellt har koll på bilar, - är övertygad om att majoriteten av de som köper en ny BMW vill unna sig en "fin" bil men egentligen har samma utgångspunkt som tidigare nämnda Volvoköpare.

Intressant är dock att BMW i princip alltid vinner över Volvo i alla tester som Auto Motor Sport, Teknikens Värld, Vi Bilägare mfl gör. Inkl ekonomironden... Överbevisa mig gärna och hitta ett test där Volvo spöar BMW! :)

Intressant är dock att BMW i princip alltid vinner över Volvo i alla tester som Auto Motor Sport, Teknikens Värld, Vi Bilägare mfl gör. Inkl ekonomironden... Överbevisa mig gärna och hitta ett test där Volvo spöar BMW! :)

För min del är dessa tester ungefär lika sanningsenliga som konståkningsbedömning ;-)

Köp den bil som passar din kassa och körmönster.

Är ingen expert på bilar men batteriet i bagaget pga vikten är bara en myt. En liten väska i bagaget ändrar ju förutsättningarna radikalt.

Jo det finns många myter. En annan myt som Volvogänget brukar hävda är att Volvo är säkrast. Tyvärr visar ju både EuroNcap och Folksam att säkraste bilen är en Toyota. :rolleyes:

Ekonomin har fått ge efter för må bra faktorn i mitt fall:rolleyes: Det enda som jag faktiskt gör avseende ekonomin är att försöka hitta en demobil av den modell jag vill ha om det går. Jag brukar sen räkna ner restvärdet med ca 20 kr/mil så det blir 160-200K per år vilket brukar räcka bra på 3 år fast oftast byter jag lite tidigare än så.

Då ligger nog det i paritet med det jag själv hamnar på. Räknar med att nå break even på restvärdet kring 20-21 månader och 10 000 mil
Och i övrigt om man gillar X5 kommer i dagarna en massa sådana ut på marknaden. Ca 400 mil och ca 4 månader gamla.

Bilköparvärlden är en klart fascinerande värld och i synnerhet om Volvo är inblandat i kombination med tyskar och diverse motorjournalister runt om i världen.
I princip sedan - framför allt - BMWs nya 5-Serie kom ut har den och Audi A6 uteslutande toppat alla tester som jag lyckats hitta. Litet undantag kan finnas om man även väger in lastutrymme, då är det E-Klass som regerar.
Vad gäller BMW vs Volvo har även BMW uppvisat lägre drift- och ägarkostnader per mil än vad en motsvarande Volvo har. T ex enligt detta test
Kombitest: Audi A4, A6, BMW 3-serie, 5-serie, Volvo V60, V70 | Test | Teknikens Värld

Så om man bortser från att vissa arbetsgivare har synnerligen korkade idéer om tjänstebilsreglemente. Varför är då Volvo så in i helvete bra ?
Och så att jag och många andra kan förstå (har inte med Volvo att göra) - Vad finns det för fördel med en manuell låda ?
Kan acceptera att komfort är ett synnerligen personligt begrepp. Men jag som alltid hållit Volvos stolar för de bästa, gav upp för 3 år sedan när jag satte mig i BMW's nya komfortstol.

Till sist är det ju smart att låta behovet styra. Skulle nog inte själv sitta i det jag gör om jag inte låg på vägarna i 1000-tals timmar varje år.

Är ingen expert på bilar men batteriet i bagaget pga vikten är bara en myt. En liten väska i bagaget ändrar ju förutsättningarna radikalt.

En myt? Hur tänker du nu? Oavsett om du menar att det inte spelar någon roll var man placerar batteriet eller om du menar att BMW inte gör det på flera av sina modeller så är du tyvärr ute och cyklar. Vikt och viktfördelning är a och o vad gäller köregenskaper för en bil. Eftersträvansvärt är överhuvudtaget låg vikt, låg tyngdpunkt och 50-50 viktfördelning. Ett bilbatteri kan lätt väga 20kg men är såklart bara en del i hela arbetet med viktfördelningen.

Självklart så ändras ju förutsättningarna om du fyller bagaget med last men vad har det med saken att göra? Vill du ha en bra eller dålig utgångspunkt? :D

Givetvis är jag medveten om att en sådan bilbyggarfilosofi bara är något bilnördar uppskattar. Majoriteten varken bryr sig eller förstår sig på detta. Även om vissa gärna har åsikter i alla fall... ;)

Toppen