Senaste nytt

Tjänstebilstråden

09.00 idag rullade jag ut ur hallen med den nya bilen. Fantastisk känsla måste jag säga. Har redan hunnit med 18 mil och är hittills väldigt nöjd.

Med diverse BMW-provkörningar färskt i minnet måste jag säga att: Nej, BMW 520d och 320d GT har inte bättre inredningskvalitet än V70 2014, snarare likvärdig. Volvon känns dessutom flera år nyare, mest på grund av mycket modernare stereo, infotainment och instrumentering.

Skulle tro att man måste upp på betydligt dyrare BMW-modeller om man ska få högre premiumkänsla än vad Volvo V70 erbjuder.

Skulle tro att man måste upp på betydligt dyrare BMW-modeller om man ska få högre premiumkänsla än vad Volvo V70 erbjuder.

Av det du anmärker på, stereo/infotainment/instrumentering så är det rätt identiskt med det du testade i 520d/320dGT vs de dyrare modellerna. Jag undersökte detta mycket när jag var på väg att köpa en 6-serie resp. en Gran Coupe - dom hade inte ens det senaste... Faktum är att just dessa delar är rejält eftersatta på BMW plus att dom har en vana att införa ändringar lite då och då i sin produktion, så man vet aldrig vad man riktigt får. Konstant "jakt" på senaste iDrive osv... Features som kommer, ja dom annonseras typ ett år innan de verkligen blir tillgängliga och då troligen enbart på någon model. Dvs innan mainstream får tillgång till det på BMW så har det troligen gått 3 år - och därmed är det precis som du skriver omodernt redan när det introduceras.

BMWs kvalitet har för övrigt tappat rejält på senaste åren. Framförallt på service sidan...

BMWs kvalitet har för övrigt tappat rejält på senaste åren. Framförallt på service sidan...

Service sidan har blivit riktigt dålig, i övrigt med min erfarenhet så är det stor skillnad på Volvo och BMW i kvalité iaf om man kör mycket. Men eftersom servicen har blivit näst intill värdelös blir det nog en MB för mig den här gången, sista leasingfakturan kom precis :)

Service sidan har blivit riktigt dålig, i övrigt med min erfarenhet så är det stor skillnad på Volvo och BMW i kvalité iaf om man kör mycket. Men eftersom servicen har blivit näst intill värdelös blir det nog en MB för mig den här gången, sista leasingfakturan kom precis :)

Mercas helägda anläggningar har värdelös service. Jag har fått bättre gehör hos Hedin faktiskt. Men det beror ju på vart man bor osv. Jag skulle inte köpa en Merca för "den goda servicen" om det är enda skälet att byta.

mvh

09.00 idag rullade jag ut ur hallen med den nya bilen. Fantastisk känsla måste jag säga. Har redan hunnit med 18 mil och är hittills väldigt nöjd.

Med diverse BMW-provkörningar färskt i minnet måste jag säga att: Nej, BMW 520d och 320d GT har inte bättre inredningskvalitet än V70 2014, snarare likvärdig. Volvon känns dessutom flera år nyare, mest på grund av mycket modernare stereo, infotainment och instrumentering.

Jag vet inte var jag ska börja argumentera riktigt - men en sak är säker: Smaken är uppenbarligen som baken.

Jag vet inte var jag ska börja argumentera riktigt - men en sak är säker: Smaken är uppenbarligen som baken.

Ingen tvingar dig att argumentera, det där om inredningskvalitet är mina egna subjektiva åsikter. Jag tror dock att många delar min uppfattning, även om det i vissa fall kanske kräver att skygglapparna är avtagbara och inte fastväxta på betraktaren.

Min andra punkt, gällande invändiga tekniksystem, är däremot fakta.

Tillägg: Volvos D4 går dessutom mycket tystare och lenare än BMW:s 20d. Den senare känns och låter mycket mer som en liten dieselmotor

Last edited:
Nu får ju var och en ha precis vilka preferenser som hest och jag respekterar dem lika mycket som mina egna, men för min personliga del undviker jag Volvo framöver. De två senaste jag haft hade bägge gott om udda fel som nya. Som exempel så fastnade fönsterrutorna halvvägs när det var kallt och vände ner igen (tydligen ett känt problem), om man öppnade bakdörrarna när det var kallt fick bilen för sig att det stod öppna och vägrade låsa bilen (förklaringen från verkstaden var att de inte smorde låsen i produktionen utan gjorde de i första servicen), "radio"enheten hängde sig med jämna mellanrum när man kopplade Ipoden till den. Det lyckades de aldrig lösa trots att de byte ut hela enheten ett antal gånger tills de gav upp.

BMW gillar jag, men har också en känsla att de gått bakåt sen jag hade en senast och även den var tyvärr ett måndagsexemplar även om den var härlig att köra. Det bilmärke som inte gjort mig besviken alls är Audi. De två A6 jag haft har inte haft ett enda fel utan enda kontakten jag haft med verkstaden är vid ordinarie service. Dessutom var säljaren senast jag köpte Audi helt fantastisk (Atteviks) vilket jag inte kan säga om säljaren första gången jag köpte Audi (Danderyd).

Skillnaden mellan Volvo och Audi/BMW (enligt mig) är att i Volvo åker jag fantastiskt skönt, men i en Audi eller BMW KÖR jag fantastiskt bra.

Det här är som sagt var MINA erfarenheter och åsikter. Jag är fullt medveten om att andra kan ha helt andra erfarenheter och åsikter.

Ingen tvingar dig att argumentera, det där om inredningskvalitet är mina egna subjektiva åsikter. Jag tror dock att många delar min uppfattning, även om det i vissa fall kanske kräver att skygglapparna är avtagbara och inte fastväxta på betraktaren.

Min andra punkt, gällande invändiga tekniksystem, är däremot fakta.

Tillägg: Volvos D4 går dessutom mycket tystare och lenare än BMW:s 20d. Den senare känns och låter mycket mer som en liten dieselmotor

Vart har du hittat den Volvon? Uppenbarligen en specialmodell som inte finns att köpa på den öppna marknaden :D Skämt åsido så är Volvos problem kvalitén inte tekniken, de håller inte ihop om man kör mycket(3 hjullager, värmaren, stag, bussningar etc på 12000mil). Har en V70 D5 nu på firman som har klippkort på verkstan den med så jag tror inte att jag hade extrem otur med min. Själv skulle jag absolut överväga en XC70 om jag körde mycket mindre men efter att den förra krånglade mest hela tiden så har jag valt bort Volvo, förutom krånglet så tyckte jag om den. Volvo tog allt på garantin naturligtvis men har man halva kontoret + en del specialutrustning i bilen så funkar det inget vidare med hyrbil.

Vart har du hittat den Volvon? Uppenbarligen en specialmodell som inte finns att köpa på den öppna marknaden :D Skämt åsido så är Volvos problem kvalitén inte tekniken, de håller inte ihop om man kör mycket(3 hjullager, värmaren, stag, bussningar etc på 12000mil). Har en V70 D5 nu på firman som har klippkort på verkstan den med så jag tror inte att jag hade extrem otur med min. Själv skulle jag absolut överväga en XC70 om jag körde mycket mindre men efter att den förra krånglade mest hela tiden så har jag valt bort Volvo, förutom krånglet så tyckte jag om den. Volvo tog allt på garantin naturligtvis men har man halva kontoret + en del specialutrustning i bilen så funkar det inget vidare med hyrbil.

Gällande känsla tycker jag verkligen att du ska prova en V70 med nya D4-motorn och 8-stegade automaten. Stor skillnad mot tidigare modeller. Volvo är först ut med denna motorteknik och flera andra tillverkare håller på att utveckla motorer med liknande teknik (individuell insprutning och återkoppling från varje cylinder istället för common rail, ihop med systemtryck på 2500 bar).

Inredningen fick dessutom ett rejält lyft 2012/2013, vilket innebär stor skillnad mot tidigare - inte jättestor skillnad rent utseendemässigt, men väl i materialval och hur bra grejerna sitter ihop. Bilen känns helt enkelt oväntat bra.

Gällande faktisk kvalitet/hållbarhet kan det mycket väl visa sig att du har rätt. Jag har som sagt inte ägt en Volvo på 10 år, så det får framtiden utvisa. Som tur är har min lokala verkstad gott rykte och bilen kommer bytas efter tre år och 10.000 mil.

Toppen