Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Nu har jag haft min V70 i två veckor och är hur nöjd som helst. Frugan är också väldigt nöjd, vilket också är positivt.
Hittills har jag kört lite drygt 200 mil. Snittförbrukning enligt färddatorn ligger på 0,54 l/mil vilket är klart godkänt. Har dock inte kollat faktisk förbrukning vid tankning ännu.

Idag fick jag provköra min kollegas (privata) Mercedes E220 CDI 2013. Förvisso klent utrustad, men jag hade svårt att se storheten i den måste jag säga. Faktiskt kändes den riktigt tråkig, det är nästan som att min V70 känns som rena sportbilen i jämförelse. Visst var den kanske ännu lite tystare än Volvon, men fjädringen kändes gungig och stolarna var nästan lite obekväma. Den gubbiga känslan förstärktes av den fula instrumentpanelen och rattväxeln.

Jag är nog för ung för att köra Mercedes E-klass gissar jag.

Trevligt att se att 2 Beamer slagit sig in på listan.
Annars fanns det väl inget som var speciellt förvånande. Är ju stenhårt styrt av bolagspolicys som verkar kopierade fullt ut bolag emellan.
Samtidigt som jag blir så irriterad över rubriken i artikeln "Tio tjänstebilar som flest vill köra" Jag kan sätta hur mycket som helst att det inte är en enda av dessa som platsar i kategorin "vill" köra.
Ja, jag vet att jag är barnslig men ändå :p

Annars hittade jag en helt ok tjänstebil idag.
CLS 350 Shooting Brake, sänkt med 25%. Tyvärr så var det ingen 4-Matic. Och likaså fanns inte en enda på Hedin, Göteborg som ville bry sig om en stackars sate som vände ut och in på bilen.

CLS 350 Shooting Brake, sänkt med 25%. Tyvärr så var det ingen 4-Matic. Och likaså fanns inte en enda på Hedin, Göteborg som ville bry sig om en stackars sate som vände ut och in på bilen.

Lika lite som jag gillar E-klass, lika mycket gillar jag Shooting Brake. Riktigt fin bil - men tyvärr lite för dyr för min plånbok. Nya C-klass ser också riktigt fin ut.

Jag hade just en bra upgrade på Hertz i MUC: CLS Shooting Brake 350 CDI. Den hade ganska många tillval så som aktiva multikonturstolar med rumpfläktar, diverse farthållarradars, lane assists etc.

Klart imponerande maskin. Jag hann köra lite över 100 mil och 350n flexar musklerna bra på autobahn med sina 620nm kan jag lova. Dock är det ju egentligen en e-klass med annan översida på instrumentpanelen, andra stolar samt andra dörrar. Resten är vad jag kan se samma prylar som i min e-klass.

Chassit är dock fastare än e-klassens (jag har sportchassie, precis som CLSen hade). Skarvarna kändes i ryggen även i farter över 200km/h. Dock kan man lägga om ratten i vilken hastighet som helst och den kränger minimalt. Jag antar att normalt chassie kanske rekommenderas på CLSen.

Det ÄR en riktigt bra bil sammantaget.

Helt klart är Volvos original stol bättre än BMWs original stol - men byter du BMWs original stol till sportstolen eller den knäckta komfortstolen (den som går att vippa på övre delen) så vinner BMWs. Men dessa kostar extra...!
Komfortstolen är helt överlägsen alla jag har provat, har man haft den så är det väldigt svårt att byta till något annat. Volvos stolar är som de flesta andra alldeles för kort för mig men det beror ju helt på hur man är byggd och körställning, är "bara" 1,86 men har väldigt svårt att få stöd för undersida lår i de flesta stolarna.

Då var det dags att beställa ny förmånsbil. Min nuvarande VW Passat Variant TDI 170 4Motion har rullat 4300 mil de senaste 20 månaderna. Har idag fått en offert på en VW Passat Variant TDI 177 4Motion GT Premium R som jag ska fundera på över helgen. Hade helst velat ha en Passat Alltrack den här gången men på min arbetsplats är det toppstyrt vad vi får och inte får välja så det verkar inte bli aktuellt trots att den är något billigare än modellen i offerten.

Va
Då var det dags att beställa ny förmånsbil. Min nuvarande VW Passat Variant TDI 170 4Motion har rullat 4300 mil de senaste 20 månaderna. Har idag fått en offert på en VW Passat Variant TDI 177 4Motion GT Premium R som jag ska fundera på över helgen. Hade helst velat ha en Passat Alltrack den här gången men på min arbetsplats är det toppstyrt vad vi får och inte får välja så det verkar inte bli aktuellt trots att den är något billigare än modellen i offerten.

Vad FÅR ni välja då?

Toppen