Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Kanske inte hör hemma här men undrar iaf (ursäkta förkortningen) Jag kör VW Passat Variant TDI 170 4Motion (2012) 4-5k om året och får ont i ryggen. Samma lika för två kollegor. En av dem går hos naprapat för idrottsskador och naprapaten menade att hen har många VW kunder (nypa salt, sila kamel). Någon annan som inte får till sittställning med många mil?

Kanske inte hör hemma här men undrar iaf (ursäkta förkortningen) Jag kör VW Passat Variant TDI 170 4Motion (2012) 4-5k om året och får ont i ryggen. Samma lika för två kollegor. En av dem går hos naprapat för idrottsskador och naprapaten menade att hen har många VW kunder (nypa salt, sila kamel). Någon annan som inte får till sittställning med många mil?

Nu kör du ju nästan dubbelt så många mil per år jämfört med mig, men den Passat jag har idag är min femte VW sedan 2009 och den är av exakt samma modell och årgång som din. Jag har hittat en mycket bra körställning men det tog ett tag att hitta. Har du testat att justera svankstödet steg för steg under en långkörning för att hitta ett bekvämt stöd?

Jag hade just en bra upgrade på Hertz i MUC: CLS Shooting Brake 350 CDI. Den hade ganska många tillval så som aktiva multikonturstolar med rumpfläktar, diverse farthållarradars, lane assists etc.

Klart imponerande maskin. Jag hann köra lite över 100 mil och 350n flexar musklerna bra på autobahn med sina 620nm kan jag lova. Dock är det ju egentligen en e-klass med annan översida på instrumentpanelen, andra stolar samt andra dörrar. Resten är vad jag kan se samma prylar som i min e-klass.

Chassit är dock fastare än e-klassens (jag har sportchassie, precis som CLSen hade). Skarvarna kändes i ryggen även i farter över 200km/h. Dock kan man lägga om ratten i vilken hastighet som helst och den kränger minimalt. Jag antar att normalt chassie kanske rekommenderas på CLSen.

Det ÄR en riktigt bra bil sammantaget.

Därför jag inte vågar testa en. Risken kan vara överhängande att hjärtat vinner över hjärnan. Men jag har trots allt ca 2 månader kvar innan jag bör bestämma mig :p

Last edited:
Därför jag inte vågar testa en. Risken kan vara överhängande att hjärtat vinner hjärnan. Men jag har trots allt ca 2 månader kvar innan jag bör bestämma mig :p

Själv har jag nån slags infantil fantasi om kommande CLA Shooting Brake 45 Amg på nätterna.... :rolleyes:

….och då är då den stora frågan inför stundande beställning av "nytt" fordon.
När man nu vant sig vid BMW's air cond. komfortstol. Finns någon chans att man står ut med någonting annat ?

….och då är då den stora frågan inför stundande beställning av "nytt" fordon.
När man nu vant sig vid BMW's air cond. komfortstol. Finns någon chans att man står ut med någonting annat ?

Enligt en samlad svensk presskår så har minsann Volvo "världens bästa stolar". Eller SAAB kanske det var.... ;)

Enligt en samlad svensk presskår så har minsann Volvo "världens bästa stolar". Eller SAAB kanske det var.... ;)

Överdriv inte din sarkasm nu. När det gäller standardstolar har både Volvo och Saab de senaste åren haft bland de absolut bästa stolarna i världen. Jag tvivlar inte en sekund på att bmw:s komfortstolar för nästan 40.000:- i tillägg är ännu bättre, konstigt vore det annars.

Vi svenskar måste vara bäst i världen på att hata våra inhemska varumärken.

Överdriv inte din sarkasm nu. När det gäller standardstolar har både Volvo och Saab de senaste åren haft bland de absolut bästa stolarna i världen. Jag tvivlar inte en sekund på att bmw:s komfortstolar för nästan 40.000:- i tillägg är ännu bättre, konstigt vore det annars.

Vi svenskar måste vara bäst i världen på att hata våra inhemska varumärken.

Nej men vi är lätt bäst på att överdriva våra (kinesiska) bilars förträfflighet. Ska man nu vara patriot så skulle jag hellre se att pengarna stannar i Tyskland istället för att gå till Kina.

Toppen