Danni Efraim
Medlem
Då tror jag att detta förenklar för dig:
TwinScroll som BMW kallar det är alltså två hål istf ett på turbon som tar emot avgaserna. Båda hålen blir till ett inne i själva tubinhuset. Alltså ETT turbo aggregat. Detta används i allt från N13/N18/N20/N26/N55.
Det fanns en tid N54 (och snart S55) som har två turbo aggregat som är kopplade till tre cylindrar var - alltså lika stora, och hanterar "halva" motorn var.
Disel: Nu börjar vi komma till när turbinerna har vinklande blad och sekvensladdning.
Det första, variabel geometri på bladen, används nästan enbart på diesel drivna bilar (och Porsche 911 turbo från generation 997-991, som är bensindriven då såklart - men dom är rätt ensamma om detta) och ger då högre prestanda (kan tolkas som mera effekt, eller mera effektiv förbränning per volymsenhet = mera bränsleekonomi om man så vill).
Den andra, sekvensladdning, är det du frågar om. Det är när man kombinerar en mindre turbo med en större. Den mindre kommer reagera tidigare (mindre massa att accelerera igång helt enkelt) och på låga varv, men kommer tappa prestanda när det börjar blir riktigt "hett" dvs höga varvtal men då kan man köra med en större turbo (herrejössös size ?) som så att säga tar över. Då får man en motor, som återigen, är effektiver över ett större varvtalsområde. Men nu är inte dieselmotorer kända för några häftigare varvtal. Det brukar vara upp till 4500-5000 varv eller så - där tar det roliga slut - men vägen dit är massivt vridmoment och rätt okej effekt.
Men jag föredrar en bensindriven alla dagar i veckan - hatar dieselknack (ja det är det även i de "modernaste" och tystaste - gillar inte). Fast vridet i en diesel är rätt okej ändå ;-)
Tanken med TwinScroll är om jag uppfattat det rätt att undvika att avgaserna från cylindrar som ligger i "ofas" med varandra i tändordningen påverkar varandra och ger ett sämre flöde. Genom att leda avgaserna från vissa cylindrar i ena inloppet och avgaserna från resten av cylindrarna i det andra ska man kunna få ett jämnare flöde, och därmed en effektivare turbo som både ger mer prestanda och sparar bränsle.
Och jag känner också lite extra för bensin. Men nu när jag skaffat min första diesel så är jag faktiskt väldigt förtjust i den. Körbarheten är verkligen på topp. Motorn är så vridstark och drar så jämnt och fint, att den känns bra mycket vardagssnabbare, och blir en komfortmässig fröjd även när man kör lite raskare. Visst låter den lite när den är kall i lägre hastigheter, men A6:an är såpass isolerad att det inte stör mig nämnvärt. I landsvägsfart och högre hör man inte motorn alls. Och den pinnar på helt förvånansvärt bra när man kör plattan i mattan. Allt som allt känns det som ett enormt uppbyte, faktiskt, och det enda jag riktigt saknar från min gamla bensinsexa är ljudet (hade dessutom tweakat avgaset lite på den, lät yummie).
328i och 0,58-0,68/mil. Låter som det kanske, kanske är möjligt om man toksnålkör i 85-90
Men utan att kollat igenom motorsortimentet igen så har man väl på några modeller dubbelturbon och på några dubbla turbo (550i t ex)
Och så har man också börjat trycka ut sin trippelturbo, för att göra det ännu enklare. Tror det är 3 separata aggregat.
Det var inte blandad förbrukning det där, utan förbrukning vid total snålkörning respektive motorväg med farthållare på 120. Fortfarande imponerande siffror. Blandad förbrukning blir säkerligen högre.
Trippelturbo finns i de fetaste dieslarna, M550xd och X5/X6 xDrive50d. Det ryktades om en trippelturbo i nya M3 men det verkar inte ha stämt.