Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Polaren har provat får Passat Variant 170HK TDI R-line med massor av lull-lull. Givetvis med fyrhjulsdrift och DSG-låda. Det är den han har fått som bild av en bra förmånsbil. Och den är rätt skön att köra i taskiga väglag.

Det är väl svårt att säga att han egentligen har en kravbild. Han har just idag en gammal V40 som inte är så mycket att hänga i (h)julgranen och han ville ha något nyare och lite roligare. Men jag tror att han kommer att prioritera "rolig" högre än billig och det blir inte jätteroligt i de ramar han har. Hade inte CO2-kraven funnits hade det gått att göra något som vore värt det, men nu känns det som att man får något som inte är riktigt vad han troligen vill ha för en ganska dyr peng.

Ja, den bilen är ju snudd på den perfekta tjänstebilen. Själv hade jag rekommenderat att ta den i Alltrack-utförande - den har mycket bättre fjädring som är seriöst kompetent. Eller, just det, han kunde inte det heller för CO2-kraven :D

Men om det är där ribban är satt så tror jag tyvärr det kan bli svårt att matcha det. En TSI160 MultiFuel är bra, men inte tillnärmelsevis lika bra. Klart, han kan ju provköra och se själv. Det är ju samma bil i grund och botten. Med DCC-fjädringen och massa skojiga tillval så blir det en riktigt schysst bil det också.

Har kollat runt lite och funderar på att köpa en bruksbil, V70 känndes som fel märke. Hjärtat säger 535ix men hjärnan rättar att den är bäst att hyra då när det blir dax en dag att åka tillbaka då blir inte en 6-cylinders bensinare så populärt i Sverige. Så det lutar åt att byta Golfen hemma mot någon Das auto dieselslukare i NY. Femman kommer hyras när så behövs på helgerna.
Tror ni att det blir svårt att bli av med en leasingkontrakt på en 2013 Golf TDI105 med dragpaket på blocket?

Klart det skall vara en 535ix :)
Och i normala fall borde en sådan Golf inte vara speciellt svår att sälja av. Men som det är nuförtiden, med alla jättetrevliga erbjudanden på nybilar, så kan det ställa till det vad gäller pris

Jag hämtade min nya tjänstebil i onsdags (Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S-tronic för den som inte orkar bläddra). Vilken helt fantastisk kärra. Den är så absurt bra. Sjukt nöjd än så länge med andra ord :)

Grattis - Jag får vänta något år till innan det är bytesdags.

Då är det bara att du letar upp lite trevliga vägar så du får testa ordentligt :)

Jag har precis beställt bil, efter mycket om och men. Hade en kravspec på automat, 4wd, dragkrok och helst kombi. Allt skulle dessutom in under 140g CO2 och 8 basbelopp. Inte helt enkelt och jag drog till slut bort automat och lyckas då klämma in en Volvo XC70 D4 4WD Momentum med businesspaket, drag och lite annat smått och gott. Ska bli kul!

Är det någon som har en bil med miljöprofil? Dvs hybrid eller liknande?
Kör 97% motorväg så elbil med 20km räckvidd går bort.
Har nu 320ED, tidigare haft en A3e är på jakt efter en som har trevligt med hästar men ändå ecofriendly.

Annars verkar ju det vara mest pållar vinner bland inläggen här :D

A3:an kunde jag pressa ner till 0,32 l så 3 mil per liter på motorvägen men det klart 320:n har lite bättre tryck i pedalen.

Hybrid är helt meningslöst om du kör 97% motorväg. Eller inte ens meningslöst, utan troligen negativt. Du får inga av hybridens fördelar men måste ändå köra runt med jättetunga batterier. Snåldiesel eller biogas känns som ditt bästa alternativ. Bensinbilarna börjar förvisso bli imponerande snåla de också, t.ex. BMW:s dubbelturbofyra.

Den enda som "visar" bra siffror på hybrid är citroen ds5 hybrid men det verkar som batterierna har snott hela baksätet.

Bensinbilarna börjar förvisso bli imponerande snåla de också, t.ex. BMW:s dubbelturbofyra.

Hmmm jag trodde jag var hyggligt orienterad i BMWs värld, ägen en E92 och väntar på en ny F30, förvisso 335or. Men här har jag missat något, vilken dubbelturbo bensin fyrcylindrig motor pratar du om nu ?

Toppen