Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Hmmm jag trodde jag var hyggligt orienterad i BMWs värld, ägen en E92 och väntar på en ny F30, förvisso 335or. Men här har jag missat något, vilken dubbelturbo bensin fyrcylindrig motor pratar du om nu ?

Förlåt, det är jag som är förvirrad. Jag tänker på N20-motorn i 320i och 328i, som BMW själva kallar TwinPower (ett namn som de även använder om sina dubbelturbos). Men det sitter bara ett TwinScroll-aggregat i den motorn.

Oavsett vilket så verkar den riktigt snål. Har en bekant med en 328i som säger att han kan snålköra den på runt 0,58 under rätt omständigheter, och att den drar ca 0,68 på motorväg. Det tycker jag ändå är imponerande för en bensinmotor med 245 hk och 0-100 på sex sekunder blankt!

Aha - ja det förklarar saken.

BMW är duktiga på att leka med orden. Min E92 335a har alltså N54 motorn med dubbla turbo. Men 2010 tror jag det var så stoppade man alltså in det där "twinscroll" turbo aggregatet även på 3-litersmotorn och då vart den döpt till N55.

Snart kommer S55 som alltså är en N55 men med dubbla turbo precis som på N54. Sedan har vi Alpinas B3 BiTurbo som också är en N55 men med dubbla turbo (hur många tror att Alpinan delar grenrör med S55 ? osv - känns mycket som inhouse...).

Och som du nämner N20 (och ULEV varianten N26 som säljs på vissa marknader) är precis som N55 en twinscroll, två ingångar i turbon istf en - frågan är om det verkligen ger någon skillnad, det är ju samma turbi som drivs...

How It Works: Two-In-One Turbocharger | Popular Science

Sedan finns såklart V8an med två twinscroll och ca 450 hkr - undrar varför den inte kommit i 3-serien, den hade jag gillat.

Undrar om de har tweakat så att den ena snurran går bättre på lägre varv och den andra på högre. Då skulle det kunna bli riktigt bra.

Är det någon som har en bil med miljöprofil? Dvs hybrid eller liknande?
Kör 97% motorväg så elbil med 20km räckvidd går bort.
Har nu 320ED, tidigare haft en A3e är på jakt efter en som har trevligt med hästar men ändå ecofriendly.

Annars verkar ju det vara mest pållar vinner bland inläggen här :D

A3:an kunde jag pressa ner till 0,32 l så 3 mil per liter på motorvägen men det klart 320:n har lite bättre tryck i pedalen.

Hybrid och motorväg har aldrig varit någon trevlig kombination. Inte i den storlek jag kör runt i, 5-serien. Gjorde en liten jämförelse med Lexus men kom fram till att förbrukningen var mördande eftersom jag i princip enbart plöjer motorväg.
Nyfiken på MB's E-klasshybrid som jag har för mig är en diesel i.
Annars så skulle jag personligen hålla mig till någon tysk. Och varför inte nya 3-serien ?

Eller så är faktiskt 1-serien ruskigt trevlig om man nu vill hålla nere förbrukningen. Byter ut min 118d (snål som få på landsväg) mot 116d Aut.
Och när jag testade 320d fixade jag 0,43 under en tur Karlstad - Sarpsborg T&R

Last edited:
Kan inget om BMW specifikt. Jag pratade turbo rent allmänt.

Då tror jag att detta förenklar för dig:

TwinScroll som BMW kallar det är alltså två hål istf ett på turbon som tar emot avgaserna. Båda hålen blir till ett inne i själva tubinhuset. Alltså ETT turbo aggregat. Detta används i allt från N13/N18/N20/N26/N55.

Det fanns en tid N54 (och snart S55) som har två turbo aggregat som är kopplade till tre cylindrar var - alltså lika stora, och hanterar "halva" motorn var.

Disel: Nu börjar vi komma till när turbinerna har vinklande blad och sekvensladdning.

Det första, variabel geometri på bladen, används nästan enbart på diesel drivna bilar (och Porsche 911 turbo från generation 997-991, som är bensindriven då såklart - men dom är rätt ensamma om detta) och ger då högre prestanda (kan tolkas som mera effekt, eller mera effektiv förbränning per volymsenhet = mera bränsleekonomi om man så vill).

Den andra, sekvensladdning, är det du frågar om. Det är när man kombinerar en mindre turbo med en större. Den mindre kommer reagera tidigare (mindre massa att accelerera igång helt enkelt) och på låga varv, men kommer tappa prestanda när det börjar blir riktigt "hett" dvs höga varvtal men då kan man köra med en större turbo (herrejössös size ?) som så att säga tar över. Då får man en motor, som återigen, är effektiver över ett större varvtalsområde. Men nu är inte dieselmotorer kända för några häftigare varvtal. Det brukar vara upp till 4500-5000 varv eller så - där tar det roliga slut - men vägen dit är massivt vridmoment och rätt okej effekt.

Men jag föredrar en bensindriven alla dagar i veckan - hatar dieselknack (ja det är det även i de "modernaste" och tystaste - gillar inte). Fast vridet i en diesel är rätt okej ändå ;-)

Förlåt, det är jag som är förvirrad. Jag tänker på N20-motorn i 320i och 328i, som BMW själva kallar TwinPower (ett namn som de även använder om sina dubbelturbos). Men det sitter bara ett TwinScroll-aggregat i den motorn.

Oavsett vilket så verkar den riktigt snål. Har en bekant med en 328i som säger att han kan snålköra den på runt 0,58 under rätt omständigheter, och att den drar ca 0,68 på motorväg. Det tycker jag ändå är imponerande för en bensinmotor med 245 hk och 0-100 på sex sekunder blankt!

328i och 0,58-0,68/mil. Låter som det kanske, kanske är möjligt om man toksnålkör i 85-90

Men utan att kollat igenom motorsortimentet igen så har man väl på några modeller dubbelturbon och på några dubbla turbo (550i t ex)
Och så har man också börjat trycka ut sin trippelturbo, för att göra det ännu enklare. Tror det är 3 separata aggregat.

Jag kör BMW 335 (F30) automat och jag kör den inte under litern blandad körning.
(Grabben lånade den tidigare i våras och nollställde färddatorn, körde i ecoläge landsväg på 0,88l/mil)

Men om man kör som jag mestadels stadskörning så glöm att komma under litern, men vad gör väl det när bilen i sig är en pärla som framkallar ren och skär körglädje. Tidigare hade jag en 335 coupé, 2007 år modell och den gick på 0,8-0,9 blandad körning.

... en massa bra saker...

Wikipedia hade en bra artikel om det hela också. Verkar som att man designar ingången olika för de två inblåsen. På så sätt får man snabbare spool från den ena och mer "tryck" från den andra.

Det är inte riktigt den bilden jag får av konstruktionen när jag sedan läser i SAABs tekniska manualer (ja, jag är SAAB-frälst och har just köpt en 9-3 V6 :) ). Jag tycker wikipedias förklaring till konstruktionen låter troligare än SAABs, men det kanske bara är jag som inte förstår allt.

Toppen