Bamsefar skrev:Då tror jag att detta förenklar för dig:TwinScroll som BMW kallar det är alltså två hål istf ett på turbon som tar emot avgaserna. Båda hålen blir till ett inne i själva tubinhuset. Alltså ETT turbo aggregat. Detta används i allt från N13/N18/N20/N26/N55.Det fanns en tid N54 (och snart S55) som har två turbo aggregat som är kopplade till tre cylindrar var - alltså lika stora, och hanterar "halva" motorn var.Disel: Nu börjar vi komma till när turbinerna har vinklande blad och sekvensladdning.Det första, variabel geometri på bladen, används nästan enbart på diesel drivna bilar (och Porsche 911 turbo från generation 997-991, som är bensindriven då såklart - men dom är rätt ensamma om detta) och ger då högre prestanda (kan tolkas som mera effekt, eller mera effektiv förbränning per volymsenhet = mera bränsleekonomi om man så vill).Den andra, sekvensladdning, är det du frågar om. Det är när man kombinerar en mindre turbo med en större. Den mindre kommer reagera tidigare (mindre massa att accelerera igång helt enkelt) och på låga varv, men kommer tappa prestanda när det börjar blir riktigt "hett" dvs höga varvtal men då kan man köra med en större turbo (herrejössös size ?) som så att säga tar över. Då får man en motor, som återigen, är effektiver över ett större varvtalsområde. Men nu är inte dieselmotorer kända för några häftigare varvtal. Det brukar vara upp till 4500-5000 varv eller så - där tar det roliga slut - men vägen dit är massivt vridmoment och rätt okej effekt.Men jag föredrar en bensindriven alla dagar i veckan - hatar dieselknack (ja det är det även i de "modernaste" och tystaste - gillar inte). Fast vridet i en diesel är rätt okej ändå ;-)Klicka för att utvidga...