Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Nu är snart nya lillbilen på plats. Bidde en 116dA (F20)
Skall få datum för ankomsten imorgon. Får vi hoppas den är lika trevlig som 118d - Trots de något färre hästarna

Första resan med lillbilen - 116dA - avklarad. Blev lite jobb i Oslotrakten slutet förra veckan.
Klockren liten sak. Var väl sittkomforten som inte riktigt var som man är van vid. Men helt ok för en 25 mila-resa. Och som storstadsbil var den perfekt.

Nu får man gå och sukta inför det egna bilbytet om ca 1 år.

På min frus företag är gränsen satt till 7.5 basbelopp. Hon kör inte så mycket i tjänsten så hon/vi letade efter en rymlig familjebil som ersättare till den äldre Land Cruisern vi hade. Valet föll på en Kia Sorento 2.2D med AWD, automat & komfortpaket som hämtades ut vid midsommar. Efter att ha kört 400 mil under sommaren är vi fortfarande mycket nöjda.

Nu börjar jag fundera på vad jag ska välja (eget AB)...

På min frus företag är gränsen satt till 7.5 basbelopp. Hon kör inte så mycket i tjänsten så hon/vi letade efter en rymlig familjebil som ersättare till den äldre Land Cruisern vi hade. Valet föll på en Kia Sorento 2.2D med AWD, automat & komfortpaket som hämtades ut vid midsommar. Efter att ha kört 400 mil under sommaren är vi fortfarande mycket nöjda.

Nu börjar jag fundera på vad jag ska välja (eget AB)...

Skulle säga att det beror lite på dina behov och om beslutet skall tas av hjärnan eller hjärtat :rolleyes:
För egen del ligger nästa år 3-Serien mycket bra till. GT eller Touring

Skulle säga att det beror lite på dina behov och om beslutet skall tas av hjärnan eller hjärtat :rolleyes:
För egen del ligger nästa år 3-Serien mycket bra till. GT eller Touring
Eftersom vi har Kian behöver jag ingen stort bagage/kombi, men jag gillar rymd (är 190 cm). Hur funkar det med 3-serien? Å andra sidan kan jag vissa dagar tänka mig en Audi TT och de är väl inte heller så stora i kupen. Skulle nog behöva provköra den. Tycker att A5/A7 är snygga och har även sneglat på Range Rover Sport. Och Panameran givetvis, men där nånstans säger hjärnan ifrån... Ganska spretigt alltså, men å andra sidan är det ingen panik, den gamla trimmade Saaben har nog ytterligare några mil att ge.

Tror du att du skulle få problem med kund-/prospektreaktioner om du kommer i en Panamera eller Range R ?
Mitt hjärta har med Cayenne på önskelistan men jag vågar nog inte med tanke på avundsjukan

Tror du att du skulle få problem med kund-/prospektreaktioner om du kommer i en Panamera eller Range R ?
Mitt hjärta har med Cayenne på önskelistan men jag vågar nog inte med tanke på avundsjukan
Jo, det är sant. Får väl skriva dit V70 på bakluckan eller parkera en bit bort. :rolleyes:

Eftersom vi har Kian behöver jag ingen stort bagage/kombi, men jag gillar rymd (är 190 cm). Hur funkar det med 3-serien? Å andra sidan kan jag vissa dagar tänka mig en Audi TT och de är väl inte heller så stora i kupen. Skulle nog behöva provköra den. Tycker att A5/A7 är snygga och har även sneglat på Range Rover Sport. Och Panameran givetvis, men där nånstans säger hjärnan ifrån... Ganska spretigt alltså, men å andra sidan är det ingen panik, den gamla trimmade Saaben har nog ytterligare några mil att ge.

Jag gillar verkligen utseendet på 3 GT och tycker det på pappret verkar vara en grym modell. En kompis har faktiskt just beställt en. Men efter att ha läst lite recensioner (inte kört själv än) så blir jag lite tveksam. Många verkar tycka att den liksom hamnar mellan 3 Touring och 5 Touring, både i utrymme och pris, utan att egentligen vara bättre än någon av dem. En del har anmärkt på att markfrigången har förstört vägegenskaperna. Top Gear rekommenderade exempelvis på sin hemsida att man skulle titta på någon av kombimodellerna istället.

Provkör en A7 3.0 TDI quattro (dubbelturboversionen med 313 hästar) är mitt råd. Du får nåt som inte ligger så långt efter Panameran, med stora doser rymlighet, komfort och prestanda, men som inte kostar närapå lika mycket och inte väcker avundsjuka i fullt samma utsträckning. Den motorn är riktigt sweet och med svart magi (och viss mängd fusk) har de fått dieseln att låta riktigt skönt.

Toppen