Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Ja när det gäller funktioner som finns i Volvos On Call ligger i a f BMW lååångt efter.
Men det beror väl i vanlig ordning på att de stora marknaderna inte efterfrågar sådana funktioner.

Själv hoppas jag att man skall kunna datumstyra sin MV via bilens timer. Skulle vara ett ordentligt steg i rätt riktning.
Eller varför inte fixa en ordentlig körjournalsdel i sin app. En sådan borde väl även tyskar vara intresserad av.

Ja när det gäller funktioner som finns i Volvos On Call ligger i a f BMW lååångt efter.
Men det beror väl i vanlig ordning på att de stora marknaderna inte efterfrågar sådana funktioner.

Själv hoppas jag att man skall kunna datumstyra sin MV via bilens timer. Skulle vara ett ordentligt steg i rätt riktning.
Eller varför inte fixa en ordentlig körjournalsdel i sin app. En sådan borde väl även tyskar vara intresserad av.

Med MV, menar du motorvärmare då? Om du har en bränsledriven parkeringsvärmare så går den ju datum- och tidsstyra via inställningarna i bilen. Med Volvo On Call kan du ju även göra den programmeringen från mobilen. Själv har jag en fjärrkontroll också men med den kan jag bara ställa in tid, inte datum, på grund av tämligen begränsat gränssnitt.

Volvo On Call är riktigt nice, och jag förstår inte att inte tyskarna skaffat nåt liknande än. Särskilt trevligt om man har parkeringsvärmare! Har du Sensus Connected Touch med onlinefunktionerna också?

Tyvärr inte men jag är nöjd med appen och möjligheten att sätta på värmaren direkt alt. med timer från soffan. En kul feature är att jag får en påminnelse i appen om jag glömt låsa bilen, med några knapptryck låser jag bilen från soffan. Att sen i appen kunna kolla om jag måste tanka imorrn och ha en helt ok körjournal är ju en bra bonus...;-) VOC är outstanding även ur säkerhetssynpunkt, om airbagen löser ut ringer de upp och kollar så allt är ok, inget svar så skickas räddningstjänst till koordinaterna bilen befinner sej på.

Med MV, menar du motorvärmare då? Om du har en bränsledriven parkeringsvärmare så går den ju datum- och tidsstyra via inställningarna i bilen. Med Volvo On Call kan du ju även göra den programmeringen från mobilen. Själv har jag en fjärrkontroll också men med den kan jag bara ställa in tid, inte datum, på grund av tämligen begränsat gränssnitt.

Jodå, menar motorvärmare. Men på BMW'n kan jag bara välja 2 klockslag dygn, vilket är riktigt dåligt.
Skall vid tillfälle höra med en jag känner på BMW om han har någon aning om vad orsaken är.

Jag har ett angenämt problem.
Sitter idag med en Audi A3 Sportback med Prolinepaket (1.6 Etanol/Flexifuel) som gått 7500 mil.
Är nöjd med den men som ni vet, mycket vill ja ha mer :)

Så jag är lite inne på Privatleasa en Audi A3 Sportback diesel 1.6 tdi istället,

Har räknat enligt följande:
Körsträcka: ca 2000 mil/år

Leasa ny A3 från Audi:
3500kr/månad
+ ca 300 kr "straff" för att jag kör mer än 1500mil/år (8kr/milen)

= 3800 kr/månad

Behålla gamla bilen per månad:
ca 1000kr värdeminskning
600kr Försäkring
250kr Däck
500kr Service
50kr Besiktning och skatt

ca 500kr Bränsleekonomi (På 2000mil/år drar A3 Diesel mindre)

= ca 2900 kr/månad

Tänker jag rätt?
Kan det vara "värt" att betala 900kr mer i månaden för att få köra en ny A3?
Trivs väldigt bra med min som det är nu och jag vill tro att den värsta värdeminskningen redan varit
Alla tips och råd är välkomna!

//henke12

Privatleasing är väl iofs ett diffust begrepp överlag.
Men, vad ingår i de 3.800,- ? Är det allt utom drivmedel ?
Vad sätter dem för restvärde ? Är det garanterat eller kan du riskera en smäll där ?

Och hur långt har du till rembytet på din befintliga ?
Med tanke på vad det kostar så bör du allt avyttra bilen ett par år innan det är dags.

Själv skulle jag byta för att slippa ex. vis rembyte och ev. dyra motorreparationer

Privatleasing är väl iofs ett diffust begrepp överlag.
Men, vad ingår i de 3.800,- ? Är det allt utom drivmedel ?
Vad sätter dem för restvärde ? Är det garanterat eller kan du riskera en smäll där ?

Och hur långt har du till rembytet på din befintliga ?
Med tanke på vad det kostar så bör du allt avyttra bilen ett par år innan det är dags.

Själv skulle jag byta för att slippa ex. vis rembyte och ev. dyra motorreparationer

Tack för råden,
I 3800kr ingår som jag förstår allting förutom drivmedel och däckbyten.
Restvärde förstår jag inte riktigt, men småskavanker är okej att lämna in. tex stenskott och små skador på fälgarna.

Jag tror jag har ca 5000 mil kvar till kamremsbytet. Dvs 2,5 år!

Så frågan är när tiden är mogen att byta....

Tack för råden,
I 3800kr ingår som jag förstår allting förutom drivmedel och däckbyten.
Restvärde förstår jag inte riktigt, men småskavanker är okej att lämna in. tex stenskott och små skador på fälgarna.

Jag tror jag har ca 5000 mil kvar till kamremsbytet. Dvs 2,5 år!

Så frågan är när tiden är mogen att byta....

Normalt slitage skall man inte behöva ersätta något för. Men ingår kamremsbyte i bilfirmans åtagande ?
Siffror jag sett pratar +20.000 hos auktoriserad verkstad. Och med ett dylikt upplägg brukar man aldrig få åka någon annanstans för sin service
Tänk också på att det hos vissa tillverkare finns en ful slamkrypare i form av en maxålder när det gäller tidpunkt för rembyte.

Annars brukar det normalt sett vara en bättre affär med ett traditionellt köp. Och nu är det en ganska bra marknad för köpare

Sitter och spanar efter ny tjänstebil, och nu skyller jag lite på forumet, det är första gången jag överväger att gå ner i kostnad till mindre / billigare bil, för det skulle öppna upp för en eller två usdm köp till i budgeten, innan så har jag alltid skaffat större / mera pållar men nu så har det blivet en intressekonflikt.

Fråga: Om ni skulle lämna tillbaka er tjänstebil och ersätta den med pengar i lönekuvertet istället. Hur skulle ni då räkna ut detta?

Toppen