Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Fråga: Om ni skulle lämna tillbaka er tjänstebil och ersätta den med pengar i lönekuvertet istället. Hur skulle ni då räkna ut detta?

Jag skulle ta förmånsvärdet per månad och räkna med netto som ett plus på lönen och sedan skulle jag räkna ut vad dennya skatten blir genom att titta i skattetabellen för bruttolön utan påslagen bilförmån för att se vad man får ut i handen.
Kan ha fel men här finns säkert andra som har formel för detta.
 
Normalt slitage skall man inte behöva ersätta något för. Men ingår kamremsbyte i bilfirmans åtagande ?
Siffror jag sett pratar +20.000 hos auktoriserad verkstad. Och med ett dylikt upplägg brukar man aldrig få åka någon annanstans för sin service
Tänk också på att det hos vissa tillverkare finns en ful slamkrypare i form av en maxålder när det gäller tidpunkt för rembyte.

Annars brukar det normalt sett vara en bättre affär med ett traditionellt köp. Och nu är det en ganska bra marknad för köpare

Privatleasing gäller nya bilar och löper normalt på tre år, så jag misstänker att kamremsbyte inte är aktuellt :) Å andra sidan spelar det ingen roll, eftersom all service enligt serviceboken ingår i leasingavtalet. Även kamremsbyte, ifall det skulle vara aktuellt.

Visst förlorar man överlag lite på sådana upplägg eftersom någon annan tar på sig risken och såklart vill ha betalt för det, men vill man köra ny bil och veta exakt vad det kostar så är det faktiskt ingen dålig idé. Jag tycker priserna man ser på privatleasing från exempelvis Audi och Volvo låter helt och fullt acceptabla.
 
Fråga: Om ni skulle lämna tillbaka er tjänstebil och ersätta den med pengar i lönekuvertet istället. Hur skulle ni då räkna ut detta?

Det enda rimliga sättet att göra det här är på ett sätt som är kostnadsneutralt för företaget, dvs företagets utgift är exakt samma. Slå ihop vad företaget idag betalar i snitt per månad för leasing, service, däck, bilvård, reparationer, eventuell drivmedelssubvention, och lägg till arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet (alltså förmånsvärdet gånger 0,3142). Där får du den ökade lönekostnad som företaget kan ta utan att det blir någon skillnad. För att få reda på vad det innebär för din lön så tar du den totalsumman delat på 1,3142 och så ser du vad påslaget på din bruttolön blir. Kolla sedan i skattetabell vad det innebär för skillnad i nettolön, och så kan du stryka den påverkan som förmånsvärdet har på skatten också.
 
Vi har haft disskusion om att sluta med tjänstebilar på vårt jobb och då får man ju också ta i beräkning vad en bilförmån är värd förutom skatt osv. Det är ju defacto en del av löneupplägget. Vi har pratat i storleken 3000-5000 kr i lönepåslag brutto per månad. tar man alla i GBG kommun som hade tjästebil innan det infördes policy mot detta fick 4500 kr brutto mer i månadslön som kompensation.
 
Det enda rimliga sättet att göra det här är på ett sätt som är kostnadsneutralt för företaget, dvs företagets utgift är exakt samma. Slå ihop vad företaget idag betalar i snitt per månad för leasing, service, däck, bilvård, reparationer, eventuell drivmedelssubvention, och lägg till arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet (alltså förmånsvärdet gånger 0,3142). Där får du den ökade lönekostnad som företaget kan ta utan att det blir någon skillnad. För att få reda på vad det innebär för din lön så tar du den totalsumman delat på 1,3142 och så ser du vad påslaget på din bruttolön blir. Kolla sedan i skattetabell vad det innebär för skillnad i nettolön, och så kan du stryka den påverkan som förmånsvärdet har på skatten också.

Sen skall man ju inte glömma bort att i ett privatleasing upplägg slipper man iofs kontant insats men du får ju inte heller dra av för räntan som man betalar. Dessutom finns möjligheten om man behöver bil i jobbet så kan man om man har intyg från arbetsgivaren slippa kontant insats om man tar bilen på avbetalning istället. En annan sak att tänka på är ju restvärdet vid privat leasing. Var ju en rätt så krånglig soppa för 15 år sen med "99kr" Leasing av Fiat där bilen när den skulle återlämnas stog i ett helt orimligt restvärde och bilen var ju inte värd i närheten av vad restvärdet var. Vet inte om det är olika men på Volvo tex så står det att när man lämnar tillbaka bilen så regleras övermil, ev skador och differens i restvärdet. Så man skall nog hålla tungan rätt i munnen.
 
Sen skall man ju inte glömma bort att i ett privatleasing upplägg slipper man iofs kontant insats men du får ju inte heller dra av för räntan som man betalar. Dessutom finns möjligheten om man behöver bil i jobbet så kan man om man har intyg från arbetsgivaren slippa kontant insats om man tar bilen på avbetalning istället. En annan sak att tänka på är ju restvärdet vid privat leasing. Var ju en rätt så krånglig soppa för 15 år sen med "99kr" Leasing av Fiat där bilen när den skulle återlämnas stog i ett helt orimligt restvärde och bilen var ju inte värd i närheten av vad restvärdet var. Vet inte om det är olika men på Volvo tex så står det att när man lämnar tillbaka bilen så regleras övermil, ev skador och differens i restvärdet. Så man skall nog hålla tungan rätt i munnen.

Det där med avdragen har du helt rätt i, och det är ju en rätt stor nackdel för privatleasingen, särskilt när det gäller dyrare bilar där räntekostnaden är en större andel av totalkostnaden. Övermil och skador får man såklart ta ansvar för själv. Men just Volvo har så man kan välja mellan garanterat restvärde eller kalkylerat restvärde. Väljer du garanterat restvärde vet du ju vad du kommer behöva betala. Men som vanligt - att köpa sig fri från risk kostar.
 
Det där med avdragen har du helt rätt i, och det är ju en rätt stor nackdel för privatleasingen, särskilt när det gäller dyrare bilar där räntekostnaden är en större andel av totalkostnaden. Övermil och skador får man såklart ta ansvar för själv. Men just Volvo har så man kan välja mellan garanterat restvärde eller kalkylerat restvärde. Väljer du garanterat restvärde vet du ju vad du kommer behöva betala. Men som vanligt - att köpa sig fri från risk kostar.

Ja det är ju svårt att få veta ( ialla fall på hemsidan) hur mycket restvärde man får och till vilken kostnad. Jag menar att max 50% på 3 år och 6000 mil. Betalar du då ingen förhöjd avgift antar jag att månadskosten på en tex V70 blir relativt hög...
Sen när man pratar med säljare så säger de ju att har du möjlighet och pengautrymme så ska man ta avbetalning. Men som du siger man måste ta hänsyn till sin egen situation. Men någon billig affär lär privatleasing inte bli.
 
Ja det är ju svårt att få veta ( ialla fall på hemsidan) hur mycket restvärde man får och till vilken kostnad. Jag menar att max 50% på 3 år och 6000 mil. Betalar du då ingen förhöjd avgift antar jag att månadskosten på en tex V70 blir relativt hög...
Sen när man pratar med säljare så säger de ju att har du möjlighet och pengautrymme så ska man ta avbetalning. Men som du siger man måste ta hänsyn till sin egen situation. Men någon billig affär lär privatleasing inte bli.

Det är svårt att hitta siffror och exempel, men jag hittade det här: privatlease | Blandat | Kampanjer | www.volvocars.com/se

Då ingår uppenbarligen allt inkl försäkring och service, och man betalar bara skatt och bränsle. Nu är det så fruktansvärt dumt att de inte uppger vilket milantal som kalkylen på hemsidan gäller för. 1500 mil? Oavsett vilket så tycker jag det låter förvånansvärt billigt att kunna få en V70 T4 inkl allt från 3818 kr / månad.
 
Det är svårt att hitta siffror och exempel, men jag hittade det här: privatlease | Blandat | Kampanjer | www.volvocars.com/se

Då ingår uppenbarligen allt inkl försäkring och service, och man betalar bara skatt och bränsle. Nu är det så fruktansvärt dumt att de inte uppger vilket milantal som kalkylen på hemsidan gäller för. 1500 mil? Oavsett vilket så tycker jag det låter förvånansvärt billigt att kunna få en V70 T4 inkl allt från 3818 kr / månad.

Ja precis låter billigt. Så ska nog ta kontakt och kolla upp sammanlagda villkor. Sen har de ju reserverat sig för ändrad ränta. Det är ju intressant att veta hur de baserar den beräkningen... Återkommer.
 
Toppen